سلمان فارسی

زادگاهش قریه دشت ارژن فارس (هفت فرسنگی شیراز) بود و قبیله اش در کازرون احترام فوق العاده داشتند و حتی پس از آن که کازرون به دست مسلمین افتاد، این طایفه از پرداخت جزیه معاف شدند. از رجال برجسته قبیله ، یکی شیخ ابواسحق ابراهیم بن شهریار بن مهریار کازرونی است که در مدت عمر خود صدقات را از بیت المال خلفای عباسی می گرفت و بین افراد عشیره تقسیم می نمود.
نامش پیش از اسلام روزبه بن وخشودان بود.
سلمان هنگامی که مژده ظهور پیغمبر را شنید عازم تهامه شد. اما در بین راه اسیر گردید و او را به یک یهودی فروختند. یهودی نیز سلمان را به زنی از طایفه بنی سلیم فروخت. پیغمبر هنگام عبور، مهمان خداوند سلمان شد و او را که ایمان آورده بود خریده آزاد کرد.
وی چنان مورد علاقه رسول ا… قرار گرفت که سلمان محمدیش نامید. سلمان از حواریین حضرت رسول و در شمار اهل بیت عصمت و طهارت می بود که زهد و تقوی و وفور عقل و عملش مورد تأیید پیغمبر و بزرگان اسلام بود. سلمان در زمان خلافت عمر، والی مدائن شد. در آن هنگام به کاخ والی نرفت بلکه در دکانی می نشست و به امور مردم رسیدگی می نمود. سلمان دارای چنان مقامی بود که پس از مرگ، حضرت علی با دست خود او را غسل داد. درباره سلمان در کتب متعدد قلمفرسایی زیادی شده که جامع ترین آنها در کتاب نفس الرحمن اثر علامه نوری حاج میرزا حسن و اواخر جلد ششم و جلد هشتم بحارالانوار مجلسی آمده است . برخى از مورخان وفات (صحابه معروف و بلند آوازه رسول خدا (ص) که عمری دراز و توان فرسا داشت) را هشتم صفر دانسته اند. اگر منظورشان صفر سال ۳۵ قمرى باشد، معلو م می گردد که وفات وی در آخرین سال خلافت عثمان بن عفان روى داده است. ولى اگر مرادشان صفر سال ۳۶ قمرى باشد، دانسته مى شود که وى در اوائل خلافت حضرت على علیه السّلام زنده بود و حکومت مدائن را هم چون گذشته بر عهده داشت و پس از قریب به پنجاه روز از خلافت آن حضرت، در مدائن وفات یافت. حضرت على علیه السّلام آن هنگام در مدینه ساکن بود و هنوز به کوفه مهاجرت نکرده بود. آن حضرت، در عالم غیب از مدینه به مدائن رفت و بر جنازه سلمان نماز خواند و وى را در همان مکان دفن نمود.
سلمان فارسى چه آن هنگامى که در مدینه ساکن بود و چه آن هنگامى که به کوفه هجرت کرد و چه آن هنگامى که از سوى عمربن خطاب به حکومت مدائن منصوب شد، لحظه اى از محبت و دوستى حضرت على علیه السّلام و خاندان آن حضرت غافل نشد. او از یاران نزدیک رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و امام على علیه السّلام و از شیعیان نخستین و راستین صدر اسلام است.
وى در مدائن وفات یافت و حضرت على علیه السّلام در عالم معنى و غیب، خود را به مدائن رسانید و او را غسل و کفن کرد و بر جنازه اش نماز خواند و در همان جا دفن نمود. .

6 دیدگاه برای “سلمان فارسی”

  1. سلام و احترام

    ابتدا بر خود فرض میدانم از زحمات مدیران شایسته این سایت

    تشکر کنم – شخصا در جوار امام رضا دعاگویتان هستم
    اما تا به حال شرحی چنین کامل و جامع که مفید فایده بوده باشد در عین اختصار راجع به یکی از مفاخر ایران سلمان فارسی
    نخوانده بودم -خیلی علاقه مندم بدانم آیا بزرگان دیگری هم از

    ایران ملتزم رکاب حضرت محمد (ص) و وصییش امیر المومنان علی (ع) بوده اند یا خیر

  2. عرض سلام و احترام
    خدمت تمام زحمت کشان عرصه علم و فرهنگ و هنر و همچنین عرض ارادت خدمت تمامی دوستانی که در معرفی مشاهیر این خاک پاک تلاش بی وقفه و خالصانه دارند.من از سرزمین گل و ریاحین و دشتها و چشمه های جاری شده از دل کوه های سر به فلک کشیده ی طبرستان به همه ایرانیانی که برای سربلندی این نام و اعتلای سطح آگاهی این مردم ساعی هستند خدا قوت میگویم.
    واقعا مطالب پر مایه هرچند کم ولی خوب و قابل تعمل میباشد.

  3. سلمان فارسی مظهر پاکی،دیانت و بزرگ منشی ایرانیان است.
    و برای ایرانیان شایسته ترین اسوه برای اسوه قرار دادن محمد و آل محمد(صلی الله علیه و اله) می باشد.

  4. سلام خسته نباشید ممنونم از این همه مطالب زیبا و خواندنیتان
    اگر ممکنه امکاناتی را برای دانلود کردن رندگی نامه بزرگان و مشاهیر عرفان ایران زمین فراهم کنید

  5. با تشکر از زحمات شما لازم میدانم تااین نکته را گوشزد نمایم که جناب سلمان به مانند چند ایرانی دیگر که باور قلبی به ایین زردشت داشتند برحسب پیش بینی ان حضرت پیرامون برانگیخته شدن اخرین پیامبر که حتی زمان انرا مشخص کرده بودند برای تکمیل دین خود واجرای فرمان زردشت پیامبر ودرواقع قرب الی الله که زنجیروار همه ادیان رابه صورت تکوینی ازپس هم بربندگان باایمان نازل می گردد دلیل تشرف ایشان وبسیاری دیگرازایرانیان به دین اسلام بوده ومی باشد .هیچ دینی نفی کننده دین قبل وبعداز خود نیست بلکه تکمیل کننده دین قبل ومبشر دین پس ازخوداست ماایرانیان باعشق به ایزدیکتا باراهنمایی حضرت زردشت ودیگر پیامبران الهی که سلام ودرود خداوند برهمه انان باد دین بزرگ اسلام را پذیرفته ایم نه با زورشمشیر اعراب تازی که جز جنایت وغتل وغارت هیچ سابقه تاریخی دیگری ازانان به یادگار نمانده است .همین اعراب باجانشینان برحق پیامبرشان چه کرده اند

  6. سلام.ایا درمورد محل تولد سلمان فارسی بین مورخین اختلاف وجود داره چون درجایی جی(اصفهان) در جای دیگر جندیشاپورنوشته شده واینکه ایاسلمان بارضایت امام علی فرمانداری مدائن رو در زمان خلیفه دوم پذیرفت یه سوال دیگه هم دارم ایا درسته که ایشون در یکی از جنگها وسیله ای شبیه به منجنیق رو ساختند؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *