تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه پریسا تبریز

پریسا تبریز متولد سال ۱۹۸۳ می باشد. او فرزند یک پزشک ایرانی و پرستاری لهستانی است و در حومه شهر شیکاگو بزرگ شده است.

پریسا تبریز در سال ۲۰۰۷ به استخدام شرکت گوگل درآمد و مدیر و متخصص امنیت در این شرکت شد که بعدها گسترش یافت و هم‌ اکنون بیش از ۲۵۰ متخصص امنیت در آن مشغول هستند.

او یکی از بزرگ ترین سلاح های گوگل و یکی از با ارزش ترین برندهای فن آوری جهان است. کار او هک کردن سیستم‌ ها و سرویس های گوگل به عنوان یک هکر «کلاه سفید» است و در خط مقدم جبهه گوگل ‌علیه هکر‌های مجرم یا «کلاه سیاه» مشغول مبارزه سایبری است.

به عنوان یک هکر «کلاه سفید»، کار او هک کردن سیستم‌ ها و کارمندان گوگل است تا پیش از آنکه دست هکرهای «کلاه سیاه» یا مجرمان سایبری به خلل و فرج‌ های امنیتی گوگل برسد، آن‌ ها را برطرف سازد. کار پریسا تبریز و تیم همراه، نجات تقریباً بیش از یک میلیارد کاربر گوگل کروم است که جزو پر‌مخاطب‌ ترین و محبوب‌ ترین مرورگر‌های کنونی است.

خانم تبریز ۳۳ ساله، ‌پدیده غیر عادی در سیلیکون والی و دنیای فن‌ آوری است، نخست اینکه او یک زن است، ‌که در دنیای فن‌ آوری زنان چندان حضور پر‌‌رنگی ندارند‌ و دیگر آنکه سرپرست و فرمانده تیمی سی نفره از بزرگ‌ ترین متخصصان امنیتی در اروپا و آمریکاست.

پریسا تبریز یکی از مهمترین و با ارزش‌ ترین مهره‌ های شرکت گوگل است. جوان ایرانی متخصص در امنیت سایبری که گوگل لقب وی را «شاهزاده امنیت» گذاشته است.

بر همین مبناست که تبریز قادر به انتخاب لقب خود است و نام «شاهزاده امنیت» ‌روی کارت ویزیت وی حک شده است. اودر این باره می‌ گوید: می‌ دانم که عنوان مهندس امنیت برای بسیاری خسته‌ کننده و تکراری است. در نتیجه لقب «شاهزاده امنیت» چیزی جدید و غریب و جالب است.

پریسا تبریز درباره حضور زنان در عرصه فن‌ آوری می‌ گوید: پنجاه سال پیش، شمار زنان شاغل در عرصه پزشکی و حقوق تقریباً برابر بود، خوشبختانه اکنون این موضوع به دنیای فن‌ آوری نیز به تدریج سرایت می‌ کند.
او که در سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از ۳۰ زن بر‌تر سال از سوی مجله فوربس مطرح شد، در حومه شهر شیکاگو بزرگ شد و به عنوان خواهر بزرگ‌ تر، همواره دو برادر کوچک خود را زیر پر و بال داشت. پریسا تبریز در خصوص برادران خود می‌ گوید: از آنها بزرگ‌ تر بودم و در همه بازی‌ ها آنها را شکست می‌ دادم! اما وقتی بزرگ‌ تر شدند و دیگر زورم به آنها نمی‌ رسید، به این نتیجه رسیدم که باید به طریق دیگری از آنها جلو بزنم.
پریسا تبریز ادامه می‌دهد: در آغاز نمی‌ دانستم باید به چه کاری مشغول شوم. چندین آزمون در مدرسه انجام دادم که نتیجه آنها این بود که باید افسر پلیس شوم. ابتدا این موضوع مورد تمسخر من بود، ولی اکنون می‌ بینم ‌چندان هم دور از واقعیت نبود. اکنون من به گونه‌ ای مشغول حفاظت از افراد هستم.

تبریز تا پیش از آنکه در رشته مهندسی کامپیو‌تر وارد دانشگاه ایلی نویز شود، حتی به رایانه دست هم نزده بود، اما داستان «جان دراپر» معروف به «کاپتان کرانچ» یکی از معروف‌ ترین هکر‌های معاصر الهام بخش وی در این مسیر بود.
او همه چیز را زیر نظر دارد. از فعالیت هکرهای مجرم برای دزدی اطلاعات بانکی افراد، تا فعالیت‌ های گروه‌هایی همچون Anonymous و حتی کسانی که در پی هک کردن و از کار انداختن سیستم Gmail هستند. توانایی خارق‌ العاده وی برای نفوذ به ذهن هکرهای مجرم، منجر به آن شده ‌که وی مجوز حضور سایر مهندسان در بخش امنیت گوگل را صادر کند. در سمینارهایی که برگزار می‌ کند از مخاطبانش می‌ خواهد ‌راه هک کردن یک دستگاه شکلات فروشی را بدون استفاده از ابزار تکنولوژیک شرح دهند.

پاسخ آنها برای پریسا تبریز مشخص می‌ کند که کدام یک از استعداد ذاتی برای ورود به عرصه امنیت سایبری برخوردارند.
شرکت گوگل مجبور است هزینه‌ های بسیاری ‌برای نزدیک نگه داشتن دشمنان خود و شناخت نقاط ضعف امنیتی خود متقبل شود. اکنون این شرکت به هر شخصی که بتواند خطا‌ها یا خلل و فرج گوگل کروم را نشان دهد، پاداشی برابر با ۳۰ هزار دلار پرداخت می‌ کند و تا امروز مجموع این پاداش‌ ها به ۱.‌۲۵ میلیارد دلار رسیده است و منجر به ترمیم ۷۰۰ خطا و نقطه ضعف در کروم شده است.

او بر این باور است که این اقدام گوگل کاملاً منطقی و حساب شده است، زیرا‌ ما می‌خواهیم که این هکر‌ها در کنار ما باشند و نه ‌علیه ما. از همین روی است که پریسا تبریز معمولاً ساعات زیادی ‌در شبانه روز مشغول تلاش برای صیانت و حفاظت از اطلاعات و داده‌ های یک هفتم جمعیت جهان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.