تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه گریس موری

گریس بروستر موری ریاضی دان، پیرترین افسر نیروی دریایی ایالات متحده امریکا و از پیشگامان برنامه نویسی کامپیوتر  در ۶ دسامبر ۱۹۰۶ در نیویورک سیتی به دنیا آمد. نام خانوادگی هاپر بعدها و پس از ازدواجش به نام وی اضافه شد. گریس بروستر موری هاپر  توانست عنوان نخستین بانوی نرم افزار و اولین مدرس برنامه نویسی کامپیوتر را از آن خود کند. 

وی اولین زبان برنامه نویسی را برای کامپیوتر مارک یکم و یونیواک یکم اختراع کرد و نخستین کامپایلر را ساخت. گریس هاپر در پروژه طراحی و ساخت زبان کوبول (COBOL) در کنار چارلز فیلیپس پیشتاز این روند بوده است.

این خانم ریاضی دان نیویورکی تحصیلات مقدماتی اش را در کالج واسار به پایان رساند و وارد دانشگاه ییل شد. او نخستین زنی بود که توانست از دانشگاه ییل مدرک دکترای ریاضی را دریافت کند. وی موفق به دریافت مدال ملی فناوری و نوآوری شد. گریس در بین کارمندان و همکارانش به گریس شگفت انگیز معروف بود.

مطالب خواندنی:

از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۴۳ در کالج واسار ریاضی درس میداد. پس از آن در اداره ی خدمات اضطراری داوطلبانه ی زنان وابسته به نیروی دریایی نام نویسی کرد و پس از اتمام دوران آموزشی با درجه ی ستوان سومی فارغ التحصیل شد و در دانشگاه هاروارد در دفتر طرح محاسبه ی سازوبرگ مشغول به کار شد. در آنجا بود که او برنامه های مارک ۱ (اولین کامپیوتر رده بندی شده ی اتوماتیک) را توسعه داد. در همانجا بود که وی بر روی سری های دوم و سوم کامپیوترهای مارک برای نیروی دریایی ایالات متحده کار کرد.

او در سال ۱۹۴۹ هاروارد را ترک کرد و در شرکت کامپیوتری اکرت ماچلی مشغول به کار شد.  در آنجا بود که گریس و همکارانش نخستین ماشین زبان را بوجود آوردند. ماشینی که زبان انسان را به زبان قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل می کرد. 

در سال ۱۹۶۹ گریس هاپر اولین کسی بود که جایزه ی مرد سال علوم کامپیوتری را از طرف انجمن مدیریت پرداخت اطلاعات امریکا دریافت کرد.

_ویکی‌پدیا

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.