تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه آنتوان گالان

محتویات
  1. منبع:

زندگی‌نامه مشاهیر تاریخ ما:

آنتوان گالان(Antoine Galland)؛ خاورشناس فرانسوی، متخصص سکه‏شناسی شرقی و مترجم کتاب هزار و یک شب.

آنتوان گالان، در چهارم آوریل ۱۶۴۶م در خانواده‏ای فقیر در ناحیه شمال شرقی فرانسه به دنیا آمد. پس از چند سال تحصیل، به علت فقر، مدرسه را رها کرد و به کار پرداخت. گالان پس از چندی راهی پاریس شد و پس از فراگیری زبان ترکی، با سمت منشی سفیر فرانسه در دربار عثمانی، به قسطنطنیّه رفت. وی در آنجا مطالعات شرقی خود را ادامه داد و در ضمن به فراگیری زبان یونانی جدید و تحقیق در سکه‏های یونانی پرداخت.
گالان در بازگشت به پاریس، هم‏چون بسیاری دیگر از شرق شناسان، مجموعه نفیسی از سکه‏های قدیم شرق را برای موزه‏های فرانسه به همراه آورد و این آثار را از مهد اصلی خود خارج نمود. وی در سال‏های بعد نیز نسخه‏های خطی و اسناد باستانی متعددی را از خاور نزدیک، به غرب منتقل کرد و اطلاعات خود را در مورد مشرق زمین تکمیل نمود.
گالان در سال ۱۷۰۱م به جهت تألیف کتاب‏های متعدد خود، به عضویت فرهنگستان کتیبه‏ها و ادبیات انتخاب شد و به تألیف یک فرهنگ سکه‏شناسی برای این مؤسسه پرداخت.
اما شهرت اصلی گالان بدین سبب بود که وی نخستین مترجم کتاب هزار و یک شب به زبان فرانسوی بود که در دوازده جلد در پاریس به طبع رسید. این کتاب در میان اروپائیان مقبولیتی عظیم یافت و ترجمه گالان، هنوز هم یکی از مهم‏ترین ترجمه‏های کتاب هزار و یک شب به زبان اروپایى می‏باشد. با این ترجمه آزاد یا اصلاحی، که جوهر اصلی متن را حفظ کرده بود، گالان دریچه گسترده‏ای از ادبیات داستانی عرب را به روی اروپائیان گشود و به طور کلی، تصویری مبالغه‏آمیز و وهم‏انگیز از جهان اسلام و شرق ارائه کرد.
گالان هم‏چنین قرآن کریم را نیز به زبان فرانسوی ترجمه کرد. علاوه بر آن لطائف کلام و حِکَم شرقیان، قصص و افسانه‏های بید پای هند و لقمان حکیم از دیگر آثار چاپ شده گالان است، ضمن این که ترجمه‏های متعددی نیز از اوبه یادگار مانده است.
آنتوان گالان سرانجام در هفدهم فوریه ۱۷۱۵م در ۶۱ سالگی در پاریس درگذشت.

مطالب خواندنی:

منابع:
– http://www.rasekhoon.net/article/show-50939.aspx

منبع:

  • سایت مشاهیر تاریخ ما، اِنی کاظمی
  • http://bashgah.net/fa/category/show/70766

تاریخ ما امیدوار است با انتشار بیوگرافی بزرگان تاریخ، قدمی در راستای بهبود وضعیت فرهنگی و حافظه تاریخی مردم کشورمان بردارد. / انی کاظمی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.