تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه سید مصطفی بروجردی

محتویات
  1. منبع:

زندگی‌نامه مشاهیر تاریخ ما:

زندگی
سید مصطفی بروجردی در مرداد ماه سال ۱۳۴۱ در خانواده ای روحانی و اهل علم چشم به جهان گشود. وی سال های کودکی را در تهران و مشهد و قم پشت سرگذاشت.
در سال ۱۳۵۹ پس از اخذ دیپلم، دروس حوزوی را در حوزه ی علمیه ی قم آغاز کرد. در این دوران وی موفق شد ادبیات عرب را از محضر ادیب برجسته مرحوم شیخ محمد علی مدرس افغانی، دروس سطح را از محضر علمایی نظیر آیت الله اشتهاردی، آیت الله اعتمادی و مرحوم آیت الله پایانی استفاده کند. وی همچنین به مدت شش سال شرح منظومه ی حکمت حاج ملاهادی سبزواری، اسفار ملاصدرا و تمهید القواعد ابن ترکه ی اصفهانی در مبانی عرفان نظری را از محضر استاد آیت الله انصاری شیرازی و تفسیر را در محضر آیت الله جوادی آملی آموخت. دکتر بروجردی درس های خارج فقه و اصول حوزه را به مدت ده سال از محضر فقیهان نامداری همچون آیت الله فاضل لنکرانی، مرحوم آیت الله تبریزی در قم و آیت الله حاج سید محمد مهدی موسوی بجنوردی در تهران فراگرفت. وی در دانشگاه تحصیلات خود را در رشته ی الهیات و معارف اسلامی ادامه داد و از اساتیدی همچون دکتر ابوالقاسم گرجی، در اصول فقه، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، در فلسفه ی صدرایی، دکتر محمد خوانساری در منطق اشارات، دکتر علیرضا فیض در فقه، دکتر سید محمد باقر حجتی در علوم قرآن و حدیث، دکتر مهدیزاده در تاریخ ادیان، مرحوم دکتر احمد طاهری عراقی و نیز مرحوم استاد میرزا کریم روشن در حکمت مشاء و حکمت الاشراق بهره مندشد. وی در سال ۱۳۷۳ موفق به اخذ درجه ی دکتری الهیات و معارف اسلامی با درجه ی بسیار خوب گردید.
وی در خلال سال های تحصیل همزمان به تدریس علوم عقلی و نقلی پرداخته و در دانشگاه های مختلف تدریس داشته است. دکتر مصطفی بروجردی همچنین تاکنون مقالات و کتاب های متعددی را در زمینه های مختلف علوم اسلامی، تألیف، تحقیق و ترجمه نموده است.

آثار
۱. نخستین فریادگر مشروعه: مروری بر زندگانی شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری.
۲. مضاربه از دیدگاه فقهای شیعه: این کتاب پایان نامه ی مقطع کارشناسی ارشد بوده و به عنوان بهترین اثر در موضوع مضاربه موفق به اخذ جایزه ی بانک ملی شده است.
۳. پول و بانک از نظر مذاهب مهم فقه اسلامی: این اثر رساله ی دکتری نامبرده بوده و در سال ۲۰۰۵ در بیروت با عنوان فقه الاوراق النقدیه و البنک ترجمه و انتشار یافته است.
۴. واتیکان: این کتاب مروری بر تاریخ، فرهنگ و سیاست مذهب کاتولیک بوده که در سال ۱۳۷۹ از سوی انتشارات وزرات امور خارجه منتشر شده است.
۵. بازنگاری اساس الاقتباس: این کتاب که تحریری از اساس الاقتباس خواجه نصیرالدین طوسی است، در سال ۱۳۷۹ از سوی انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار یافته است. لازم به تذکر است اساس الاقتباس مفصل ترین کتاب منطق به زبان فارسی است که به علت نثر مغلق کمتر برای دانشجویان و طالبان منطق قایل استفاده بوده است. بازنگاری اساس الاقتباس کوششی است در جهت روان سازی فهم این کتاب مهم منطقی برای پژوهندگان فارسی زبان.
۶. تصحیح و تحقیق شرح مثنوی حکیم سبزواری: این اثر که براساس نظر برخی از مثنوی پژوهان از مهم ترین آثاری است که در راستای فهم مثنوی معنوی تهیه شده، سال ها به صورت چاپ سنگی و بدون ارجاع به ابیات مثنوی چاپ شده بود. دکتر بروجردی تلاش کرد تا ابیات شرح شده را در دو نسخه ی مثنوی شناسایی نموده و علاوه بر این آیات و روایات مورد اشاره را معی کند. این اثر در سه جلد از سوی انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.
۷. ترجمه ی کتاب اسلام و مسیحیت از رویارویی تا تفاهم (منتشر نشده)
۸. ترجمه ی کتاب فلسفه ی دین (منتشر نشده)

مطالب خواندنی:

منابع:
۱. http://www.iptra.ir

منبع:

  • سایت مشاهیر تاریخ ما، اِنی کاظمی
  • http://bashgah.net/fa/category/show/74889

تاریخ ما امیدوار است با انتشار بیوگرافی بزرگان تاریخ، قدمی در راستای بهبود وضعیت فرهنگی و حافظه تاریخی مردم کشورمان بردارد. / انی کاظمی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.