تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه علی اصغر دادبه

محتویات
  1. منبع:

زندگی‌نامه مشاهیر تاریخ ما:

علی اصغر دادبه در اسفند ۱۳۲۵ خورشیدی در شهر یزد، در محیطی بر آمده از فرهنگ ایرانی متولد شد. وی پس از اخذ دیپلم در زادگاه خود در خرداد سال ۱۳۴۴، موفق به ادامه تحصیل در دانشگاه تهران در رشته حکمت و فلسفه اسلامی گردید. پس از دوره لیسانس، در شهریور همان سال یعنی ۱۳۴۸ به ادامه تحصیل در همان حوزه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخت و از پایان نامه دکترای در خرداد ۱۳۵۹ دفاع کرد.
دادبه در طول دوران تحصیل خود در زمینه ادبیات از محضر اساتیدی چون استاد فقید امیر حسن یزدگردی، در زمینه فلسفه اسلامی از استادانی چون مرحوم استاد جواد مصلح، استاد مطهری و…. و در فلسفه غرب از استادانی چون استاد دکتر صدیقی و استاد امیر حسین آریان پور بهره برد.
علی اصغر دادبه در حین تحصیل در دوره دکتری در دانشگاه تهران، از سال ۱۳۵۳ در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به تدریس نیز مشغول بود. وی پس از اخذ دکتری فلسفه و حکمت از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۹ عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی شد و به تدریس دروس ادبی، حافظ شناسی و کلام اسلامی و فلسفه هنر پرداخت. دادبه همچنین از سال ۱۳۷۸ مدیریت گروه ادبیات دایره المعارف بزرگ اسلامی را به عهده داشته است. وی در سال ۱۳۸۱ به عنوان چهره ماندگار در عرصة ادبیات عرفانی و فلسفة اسلامی معرفی شد.
دکتر علی اصغر دادبه در حال حاضر یکی از برجسته ترین استادان دانشگاه در حوزه های مختلف از جمله فلسفه، حکمت، کلام و ادبیات و حافظ شناسی محسوب می شود. وی همچنین یکی از حافظ شناسان برجسته کشور به شمار می آید. علی اصغر دادبه از جمله فلاسفه و حکمایی است که توجه خاصی به ادبیات به ویژه ادبیات عارفانه و حکیمانه فارسی دارد.

آثار
برخی از مهمترین آثار دادبه عبارتن از:
– کلیات فلسفه،
– فخر رازی،
– فرهنگ اصلاحات کلامی،
– شرکت در تصحیح و تعلیق دیوان نجیب کاشانی،
– تصحیح و تعلق تاریخ کشیک خانه نجیب کاشانی،
– رساله منطق هنر شهر،
– شناخت شناسی در فلسفه اسلامی
و….

مطالب خواندنی:

منابع:
۱. www.cgie.org.ir
۲. http://jjtvn.ir

منبع:

  • سایت مشاهیر تاریخ ما، اِنی کاظمی
  • http://bashgah.net/fa/category/show/73643

تاریخ ما امیدوار است با انتشار بیوگرافی بزرگان تاریخ، قدمی در راستای بهبود وضعیت فرهنگی و حافظه تاریخی مردم کشورمان بردارد. / انی کاظمی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.