تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه محمد باقر نوبخت

مطالب خواندنی:

ملیت :  ایرانی
  –  
قرن : ۱۴

بیوگرافی
 
محمدباقر نوبخت (زادهٔ ۲۲ آذر ۱۳۲۹ رشت) سیاستمدار، اقتصاددان، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که هم‌اکنون به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، سخنگوی دولت، همچنین دبیرکل حزب اعتدال و توسعه فعالیت می‌کند.
وی دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی، همچنین دکتری مدیریت از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات (تهران) می‌باشد و فعالیت شغلی خود را از اواخر دهه ۱۳۵۰ در آموزش و پرورش آغاز نمود. نوبخت برای چهار دوره متوالی، در ادوار سوم، چهارم، پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی، بعنوان نماینده رشت در مجلس حضور داشت. وی پیش از دولت یازدهم، به‌عنوان معاون پژوهش‌های اقتصادیِ مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می‌کرد.
 
 
زندگی‌نامه
 
محمد باقر نوبخت در ۲۲ آذر ۱۳۲۹ در شهر رشت زاده شد. وی، خواهرزاده آیت‌الله حجتی از روحانیون سرشناس گیلان است و دو برادرش نیز در سمت‌های دولتی و قضایی مشغول به فعالیت می‌باشند. او در دهه سوم زندگی‌اش، مدیر دبیرستان دکتر بهشتی (شاپور سابق) رشت، پس از آن مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه، سپس چهار دوره نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی بوده‌است.
او تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) و به قدرت رسیدن حسن روحانی، به عنوان معاون پژوهش‌های اقتصادی، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین دبیرکل حزب اعتدال و توسعه فعالیت می‌نمود. نوبخت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) از حامیان حسن روحانی بود و بعنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی وی فعالیت می‌کرد. علی نوبخت حقیقی، نماینده تهران در مجلس دهم و دبیر انجمن‌های علمی تخصصی ایران، برادر محمدباقر نوبخت است.
 
 
فعالیت‌های سیاسی
 
انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴
 
سخنگوی ائتلاف حامی هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، نوبخت سخنگوی ائتلافی با عنوان «ائتلاف نهم برای فردایی بهتر» را بر عهده داشت. این ائتلاف از چند حزب و گروه چون حزب کارگزاران سازندگی، حزب اعتدال و توسعه تشکیل شده بود، که حامی اصلی ورود اکبر هاشمی رفسنجانی به انتخابات ریاست جمهوری و در اصل، ستاد انتخاباتی غیررسمی او محسوب می‌شد و در پوشش دعوت از هاشمی به نوعی تبلیغات انتخاباتی زودهنگام را به نفع او آغاز نموده بود.
 
 
انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸
 
نوبخت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸، حامی میرحسین موسوی بود.
 
 
انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲
 
نوبخت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ نخست به عنوان سخنگوی ستاد حسن روحانی منصوب شد، که با ثبت‌نام اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات، رئیس ستاد انتخابات هاشمی رفسنجانی در استان گیلان شد. پس از رد صلاحیت هاشمی، وی دوباره به عنوان سخنگوی ستاد روحانی و یکی از حامیان و فعالان اصلی او فعالیت خود را آغاز کرد. وی پس از پیروزی روحانی، به عنوان نماینده روحانی برای همکاری با محمدرضا باهنر به عنوان نماینده علی لاریجانی در ایجاد ارتباط و تعامل دو قوه انتخاب شد.
 
 
دولت یازدهم
 
ریاست سازمان برنامه و بودجه
 
بعد از انتخاب حسن روحانی، به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، وی در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۲، محمدباقر نوبخت را به سمت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم منصوب کرد. بدنبال آن در ۱۹ آبان ۱۳۹۳، با دستور رئیس‌جمهور و تصویب شورای عالی اداری با ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور احیاء گردید. در ۸ دی ۱۳۹۳ و بدنبال احیاء سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، طی حکمی محمدباقر نوبخت را بعنوان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منصوب کرد. چندی بعد در ۴ مرداد ۱۳۹۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دو سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی تقسیم شد و نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب گردید.
 
 
سخنگوی دولت
 
با تصویب هیئت وزیران در تاریخ ۱۳۹۲/۶/۶ محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور با حفظ سمت، به عنوان سخنگوی دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران معرفی شد. وی در دولت دوازدهم همچنان در این جایگاه فعالیت می‌نماید.
 
 
تحصیلات
 
دکتری مدیریت از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات (تهران)
دکتری اقتصاد از دانشگاه پیزلی
دوره بعد از دکتری در توسعه اقتصادی از مرکز مطالعات کاربردی کاسین (ژنو، سوئیس)
 
 
سوابق تدریس
 
دانشگاه شهید بهشتی تهران ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات (تهران) ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰
دانشگاه گیلان ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۷
مرکز آموزش مدیریت دولتی ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۲
دانشگاه شهید بهشتی تهران ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲
 
 
تألیفات
 
اقتصاد کار ۱۳۹۰
راهنمای کامل فرایندها، الگوها و تکنیک‌های کلیدی مدیریت پروژه پیشرفته ۱۳۸۹
اقتصاد جدید ۱۳۸۹
دریاچه خزر در قرن بیست و یکم ۱۳۸۸
پژوهش‌های راهبردی در توسعه اقتصادی ایران ۱۳۸۸
روش‌های ارتقاء بهره‌وری منابع انسانی در چشم‌انداز بیست ساله ۱۳۸۷
دولت الکترونیک و امکان‌سنجی استقرار آن در ایران ۱۳۸۷
بررسی نحوه استفاده از دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در صنایع تولیدی۱۳۸۷
فرایند جهانی‌شدن؛ تغییرات و الزامات لازم در حوزه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ۱۳۸۷
بررسی نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه اقتصادی-اجتماعی کشور ۱۳۸۷
توسعه صنعت گردشگری در ایران؛ موانع و راهکارها ۱۳۸۷
منطقه آزاد انرژی در ایران ۱۳۸۷
اقتصاد کار (راهبردهای تعادل بازار کار و اشتغال فارغ‌التحصیلان) ۱۳۸۷
بررسی ابعاد مختلف تجهیز منابع سرمایه‌ای در جهت توسعه اقتصادی کشور ۱۳۸۷
ارزیابی اقتصادی تأسیس رشته-شهرهای جدید دانشگاه آزاد اسلامی و پیشنهاد مدل ایجاد آن ۱۳۸۷
پژوهش‌های راهبردی در توسعه اقتصادی ایران ۱۳۸۵






منبع: http://rasekhoon.net/mashahir/show/1379517/محمد-باقر-نوبخت/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.