تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه ادوارد نورتون – بازیگر

بیوگرافی ادوارد نورتون,زندگی نامه ادوارد نورتون,زندگینامه ادوارد نورتون

لطفا به این مطلب رای دهید

[رای ها : ۱ امتیاز : ۵]

بیوگرافی ادوارد نورتون (زندگینامه هنرمندان)

ادوارد نورتون یکی از بازیگران مشهور و خوش سیمای هالیوودی است که به سبب بازی در نقش های خاصی مثل تایلر دردن در فیلم «باشگاه مبارزه» از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد. این بازیگر بزرگ که تاکنون با کارگردان های مطرحی چون دیوید فینچر، الخاندرو گونزالز ایناریتو و اف. گری گری کار کرده است؛ در کارنامه هنری خود افتخار نامزدی اسکار را نیز دارد و در لیست برترین هنرمندان مرد قرن 21 جای گرفته است.

با وجود آن که ادوارد نورتون در سال های اخیر از فعالیت خود به شدت کاسته است، اما بازی در فیلم های بزرگ دهه نود میلادی باعث شده تا چیزی از محبوبیتش کاسته نشود. با این وجود نمی توان این مسئله را رد کرد که میزان علاقه ی فیلمسازها و تهیه کنندگان هالیوودی نسبت به همکاری با وی کاهش پیدا کرده است.

دوستان عزیز سایت پرورش افکار در این مطلب همراه ما باشید تا با هم به بررسی زندگی نامه ادوارد نورتون و کارنامه ی هنری این بازیگر بزرگ و محبوب بپردازیم.

بیوگرافی ادوارد نورتون,زندگی نامه ادوارد نورتون,زندگینامه ادوارد نورتون

دوران کودکی و نوجوانی ادوارد نورتون

ادوارد نورتون در تاریخ ۱۸ اوت سال ۱۹۶۹ میلادی در بوستون واقع در ایالت ماساچوست متولد شد. پدر وی حافظ محیط زیست و مادرش نیز معلم زبان انگلیسی بوده است. مادر ادوارد در سال ۱۹۹۷ بر اثر تومور مغزی که در سرش داشت درگذشت. ادوارد که نسبت به مادر خود علاقه و وابستگی شدیدی داشت نمی توانست با این موضوع کنار بیاید و برای مدت ها از نظر روحی و روانی دچار مشکلات جدی شده بود، به این دلیل که به هیچ وجه نمی توانست با غم از دست دادن عزیزترین فرد زندگی اش کنار بیاید.

ادوارد نورتون در سال ۱۹۸۷ از دبیرستان وید لیک کلمبیا مدرک تحصیلی خودش را دریافت کرد. سپس به دانشگاه «ییل» رفت و در این دانشگاه با اشخاصی مثل «ران لیوینگ استون» و «پل جیاماتی» هم کلاس شد. او در این دانشگاه به تحصیل در رشته ی تاریخ پرداخت و سرانجام موفق شد در سال 1991 مدرک کارشناسی خود را در این رشته دریافت کند.

ادوارد نورتون به زبان ژاپنی نیز مسلط می باشد و این به خاطر کار کردن در شرکت اقتصادی پدربزرگش می باشد. از دیگر فعالیت های ادوارد در دوران جوانی و نوجوانی می توان به کارهای او برای حفظ محیط زیست اشاره کرد. او که پدر خود را به عنوان حامی جدی این زمینه دیده بود، تصمیم گرفت مانند او در این رشته جدی باشد و از تمام شهرتش برای حفظ محیط زیست استفاده کند.

بیوگرافی ادوارد نورتون,زندگی نامه ادوارد نورتون,زندگینامه ادوارد نورتون

آغاز فعالیت حرفه ای

ادوارد نورتون کار خود در بازیگری را با فیلم «ترس کهن» شروع کرد. این فیلم که توسط گرگوری هابلیت کارگردانی شده بود، به اثری ماندگار در کارنامه ی بازیگری ادوارد تبدیل شد. او به قدری در این فیلم نمایش فوق العاده ای از خود نشان داد که توانست نامزدی گلدن گلوب و اسکار را برای بهترین بازیگر نقش مرد به دست آورد. او در این فیلم در کنار بازیگران بزرگی همچون لورا کینی، جانی ماهونی و الفری وودارد قرار گرفت.

پس از آن به تجربه ایفای نقش در فیلم فوق العاده ی «تاریخ مجهول آمریکا» می رسیم. اثری که ادوارد نورتون در آن نقش «درک وینیارد» را بازی کرد. این عنوان که درباره ی مسئله ی نژاد پرستی در آمریکا می باشد و تونی کی آن را کارگردانی کرده است یکی از تاثیرگذارترین ساخته های تاریخ هالیوود است که موفق شده در لیست 250 فیلم برتر سینما قرار بگیرد.

ادوارد برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه ی بهترین نقش اول مرد شد و شاید اگر فیلم زندگی زیباست در آن سال منتشر نشده بود می توانست این جایزه را از آن خود کند، ولی روبرتو بنینی جایزه ی بهترین نقش اول اسکار را در آن سال از نورتون برد.

بازی در فیلم های فوق العاده از کارگردان های بزرگ هم چنان برای ادوارد نورتون ادامه پیدا می کرد و این بار نوبت به نقش آفرینی وی در فیلم «باشگاه مبارزه» ی دیوید فینچر رسید. او که در این فیلم هم بازی برد پیت شد توانست باری دیگر هنر و توانایی های بی نظیر خود را به رخ همگان بکشد و با ارائه یک بازی بی نقص نگاه ها را به خودش جلب کند. پس از این فیلم نورتون و برد پیت به دوستان صمیمی یکدیگر تبدیل شدند، به گونه ای که تا به امروز همچنان باهم دوست و صمیمی هستند.

ادوارد نورتون در سال ۲۰۰۰ فیلم «حفظ ایمان» را خودش کارگردانی کرد و هم چنین به ایفای نقش در آن پرداخت. او «بن استیلر» را برای نقش اصلی این فیلم انتخاب کرد و خودش به عنوان بازیگر مکمل در فیلم بازی کرد. فیلم حفظ ایمان با وجود این که توانست با واکنش های مناسبی از سوی طرفداران و منتقدین مواجه شود، ولی نتوانست موفقیت چندان بزرگی را نصیب ادوارد نورتون نماید.

«هالک شگفت انگیز» دیگر فیلم مشهوری است که ادوارد نورتون در سال 2008 به بازی در آن پرداخت. این فیلم که توسط «لویس لتریر» کارگردانی شد به یکی از بهترین فیلم های ابر قهرمانی تبدیل شد و نورتون یک بار دیگر ثابت کرد که قادر است در هر فیلمی و با هر ژانری به ایفای نقش بپردازد و چهره جدیدی از خود به هالیوود معرفی کند.

بیوگرافی ادوارد نورتون,زندگی نامه ادوارد نورتون,زندگینامه ادوارد نورتون

زندگی شخصی ادوارد نورتون

ادوارد نورتون تا به الان با بازیگرانی همچون «سلما هایک» و «درو بریمور» روابط عاشقانه ای داشته است. او هم چنین برای مدتی با «کورتنی لاو» که خواننده ای آمریکایی است نیز زندگی می کرد که در نهایت پس از گذتش مدتی از او جدا شد.

ادوارد نورتون سرانجام در سال ۲۰۱۱ از شانا رابرتسون که یکی از تهیه کنندگان مشهور آمریکایی است، خواستگاری کرد. این گونه بود که ادوارد و شانا در سال ۲۰۱۲ رسما با هم ازدواج کردند و صاحب فرزندی به نام اطلس در سال ۲۰۱۳ شدند.

ادوارد نورتون از منتقدان جرج بوش پسر بود و از الیوت اسپیتزر، فرماندار وقت نیویورک حمایت می کرد. تهیه کنندگی فیلم انتخاباتی باراک اوباما از دیگر فعالیت های ادوارد می باشد. یکی از شایعاتی که درباره ی ادوارد نورتون وجود دارد، نسبت فامیلی اش با جان کیوساک بازیگر معروف هالیوود می باشد؛ به این خاطر که این دو هم از نظر چهره و هم قد شباهت بسیاری به هم دارند، اما هم کیوساک و هم نورتون این نسبت و ارتباط فامیلی را با هم تکذیب کرده اند.

لیست جوایز و افتخارات ادوارد نورتون

۱ – نامزد جایزه اسکار برای بهترین نقش اول مرد – فیلم تاریخ مجهول آمریکا

۲ – نامزد جایزه اسکار برای بهترین نقش مکمل مرد – فیلم ترس کهن

۳ – برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین نقش مرد – فیلم ترس کهن

۴ – نامزد دریافت بفتای بهترین نقش مکمل مرد – فیلم ترس کهن

بیوگرافی ادوارد نورتون,زندگی نامه ادوارد نورتون,زندگینامه ادوارد نورتون

بیوگرافی ادوارد نورتون,زندگی نامه ادوارد نورتون,زندگینامه ادوارد نورتون

بیوگرافی ادوارد نورتون,زندگی نامه ادوارد نورتون,زندگینامه ادوارد نورتون

بیوگرافی ادوارد نورتون,زندگی نامه ادوارد نورتون,زندگینامه ادوارد نورتون

بیوگرافی ادوارد نورتون,زندگی نامه ادوارد نورتون,زندگینامه ادوارد نورتون

لیست فیلم ها و آثار ادوارد نورتون

دوستان عزیز در ادامه به عنوان فیلم های سینمایی که ادوارد نورتون در آن ها به نقش آفرینی پرداخته همراه با سال تولید آن ها اشاره خواهیم کرد.

۱ – ترس کهن Primal Fear – ۱۹۹۶

۲ – همه می‌گویند دوستت دارم Everyone Says I Love You – ۱۹۹۶

۳ – راندرز Rounders – ۱۹۹۸

۴ – باشگاه مبارزه Fight Club – ۱۹۹۹

۵ – حفظ ایمان Keeping the Faith – ۲۰۰۰

۶ – امتیاز The Score – ۲۰۰۱

۷ – فریدا Frida – ۲۰۰۲

۸ – کسب و کار ایتالیایی The Italian Job – ۲۰۰۳

۹ – قلمرو بهشت Kingdom of Heaven – ۲۰۰۵

۱۰ – شعبده باز The Illusionist – ۲۰۰۶

۱۱ – هالک شگفت انگیز The Incredible Hulk – ۲۰۰۸

۱۲ – اختراع دروغ The Invention of Lying – ۲۰۰۹

۱۳ – استون Stone – ۲۰۱۰

۱۴ – دیکتاتور The Dictator – ۲۰۱۲

۱۵ – مرد پرنده‌ای Birdman – ۲۰۱۴

۱۶ – زیبایی موازی – Collateral Beauty 2016


ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.