تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه رابرت بویل

رابرت بویل شیمی دان ایرلندی، فیزیک‌ دان، فلسفه دان طبیعی و مخترع است. با اینکه فلسفهٔ شخصی و فعالیت های او ریشه در سنّت کیمیاگری دارد.

زندگینامه رابرت بویل

رابرت بویل شیمی دان ایرلندی، فیزیک‌ دان، فلسفه دان طبیعی و مخترع است. با اینکه فلسفهٔ شخصی و فعالیت های او ریشه در سنّت کیمیاگری دارد. امروزه او را به عنوان نخستین شیمی‌دان مدرن و پایه‌گذار شیمی جدید می‌شناسند.

وی در همان طفولیت زبان‌های لاتین، انگلیسی، فرانسه، عبری و یونانی را فرا گرفت و در ۸ سالگی وارد کالج اتن (Eton) شد و پس از سه سال تحصیل در اروپا به سیر و سیاحت پرداخت. پس از مراجعت به انگلستان وارد مرکز تحقیقات علمی اکسفورد شد. از کارهای بویل یکی کشف قانونی در فیزیک است که به نام قانون بویل معروف است و دیگری مربوط به سرعت صوت است.

زندگینامه رابرت بویل

ساخت پمپ خلأ به دست این شیمی دان ایرلندی

بویل اولین دانشمند شناخته‌شده‌ای است که حقیقتاً کارهای خود را چاپ می کرد. او با دقت، آزمایش‌هایش را با همه‌ی یافته‌ها و خطاها جمع‌آوری می‌کرد. مقاله‌ی علمی او در سال ۱۶۶۰ با نام “فنر و وزن هوا”، به استفاده از یک پمپ خلأ با طراحی ابداعی پرداخته است. بویل پمپ بدقواره و بی کاربرد ون گوریک را به شکل مناسبی اصلاح کرد. پمپ گوریک، برای کار نیاز به دو مرد و تلاش بسیاری داشت. درحالی‌که در طراحی جدید پمپ توسط بویل، خلأ تنها با یک اپراتور و با شیوه‌ای کارآمد حفظ می‌شد.

کفش رابطه میان فشار، دما و حجم گازها توسط این دانشمند شیمی

بویل آزمایش‌های بسیاری انجام داد که به او در کشف رابطه‌ی میان فشار و حجم گاز کمک کرد. این امر به قانون بویل – ماریوت منتج شد، که بیان می کند که اگر دما ثابت باشد، حجم گاز با فشار آن رابطه‌ی معکوس دارد. عبارت ” تحلیل شیمیایی” نیز توسط او ابداع شد.در آن دوره این عقیده رایج بود که نمک و آب دیگر قابل‌تجزیه به عناصر کوچک‌تر نیستند. بویل کاملاً با نظریه‌ی عناصر پایه مخالف بود.

فوت این شیمی دان ایرلندی

بویل هیچ‌گاه ازدواج نکرد. او در ۳۰ دسامبر ۱۶۹۱ بر اثر سکته درگذشت. او در هنگام مرگ ۶۴ سال سن داشت.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.