تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه محمد بنا – مربی کشتی فرنگی

بیوگرافی محمد بنا,زندگینامه محمد بنا,زندگینامه محمد بنا مربی کشتی فرنگی

لطفا به این مطلب رای دهید

[رای ها : ۱ امتیاز : ۵]

بیوگرافی محمد بنا (زندگینامه ورزشکاران)

محمد بنا از آن افرادی است که شاید داستان زندگی اش اگر تبدیل به یک فیلم سینمایی شود، آن فیلم می تواند به یکی از پرفروش ترین ترین آثار سینمایی سال تبدیل شود. گوش شکسته ای که با یک اسپانیایی ازدواج کرد و از وی جدا شد و دختری دارد که در خارج از کشور زندگی می کند و هر چند وقت یک بار به دیدنش می رود و ماجراهای زیاد دیگری که همگی نشان از سختی های بسیار زیاد این بازیکن و مربی بزرگ کشتی کشورمان دارد.

محمد بنا که یکی از پر افتخارترین کشتی گیران کشور می باشد، تا به حال توانسته به موفقیت های بسیاری دست پیدا کند و این موفقیت ها تنها به عنوان بازیکن نبوده، بلکه بنا یک مربی فوق العاده ی کشتی نیز می باشد. عملکرد فوق العاده ی تیم او در المپیک ۲۰۱۲ و کسب مقام قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در آن دیدارها را مطمئنا همه ی علاقه مندان به ورزش به یاد دارند.

دوستان عزیز سایت پرورش افکار در این مقاله قصد داریم نگاهی به زندگی نامه محمد بنا این بزرگمرد کشتی کشورمان که به سختی های زیادی هم در زندگی دچار شده بپردازیم. لطفا برای آشنایی بیشتر با محمد بنا در ادامه با ما همراه باشید.

دوران کودکی و نوجوانی محمد بنا

محمد بنا در تاریخ ۱۵ مرداد سال ۱۳۳۷ در محله ی دولاب تهران به دنیا آمد. بنا در یکی از مصاحبه های خود درباره دلیل انتخاب رشته ی کشتی فرنگی گفته است: «در آن زمان یکی از دوستانم به باشگاه پناهی می رفت و در قبال دریافت مبلغی قبول کرد تا من را هم به این باشگاه ببرد. خلاصه من پول را به او دادم و در باشگاه پناهی ثبت نام کردم، بگذریم که بعدا فهمیدم ثبت نام در آن باشگاه رایگان بوده است! وقتی تمرینات این باشگاه را دیدم فهمدیم که آن ها کشتی فرنگی کار می کنند و بر خلاف سایر باشگاه های تهران که رشته ی آزاد را کار می کردند این باشگاه این رشته ی نه چندان محبوب را کار می کرد.»

محمد بنا دوران کودکی پر فراز و نشیبی داشته و بچه ی شیطانی هم برای خانواده اش بوده است. در دبیرستان ادبیات می خوانده و به شعر و شاعری هم علاقه داشته است. به گونه ای که از نوجوانی چند مصرع شعر از خودش می سروده است، اگرچه در این زمینه ادعایی ندارد، اما هنوز هم آن را دنبال می کند. دوران دبیرستان جایی بود که محمد بنا در نمایشنامه های مختلف شرکت می کرد. وی اشاره می کند که اطلاعی از سیاسی بودن این نمایشنامه ها نداشته و در همین دوره ی دبیرستان بوده که برای نخستین بار دستگیر شده است.

بیوگرافی محمد بنا,زندگینامه محمد بنا,زندگینامه محمد بنا مربی کشتی فرنگی

آغاز فعالیت حرفه ای محمد بنا

محمد بنا به هر دشواری که بود، وارد کشتی فرنگی شد و به عنوان یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی ایران در مسابقات جهانی سال ۱۹۸۳ شرکت کرد. مدال نقره ای که بنا در این مسابقات به دست آورد نخستین مقامی بود که کشتی فرنگی ایران بعد از انقلاب کسب کرده بود و از این جهت وی دارای رکورد بود.

محمد بنا که در این مسابقات در وزن ۶۸ کیلوگرم شرکت کرده بود در برابر حریف فنلاندی خود شکست خورد. در همین مسابقات بود که بیژن سیف خانی کشتی گیر فرنگی کار ۷۴ کیلوگرم با حریف اسرائیلی مسابقه داد و او را شکست داد و در نهایت به همین دلیل از طرف حکومت به فدراسیون و مربیان دستور داده شد تا تیم را به تهران برگردانند.

 قهرمانی ایران در المپیک 2012

قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات المپیک برای نخستین بار و توسط تیم تحت هدایت محمد بنا رقم خورد. بنا که در این مسابقات تیمی آماده را روانه ی میادین کرد، توانست نگاه ها را به سوی خود جلب کند و همان موقع بود که به محبوبیت بسیار زیادی در میان جامعه دست یافت. پس از این قهرمانی او اعلام کرد که قصد کناره گیری و خداحافظی از تیم ملی کشتی ایران را دارد.

وزیر ورزش ایران با شنیدن این مسئله اعلام کرد که نشان لیاقت کشوری و هم چنین ۱۰۰ میلیون تومان پاداش به بنا اعطا خواهد شد، اما او اظهار کرد که علاقه ای به این مسائل ندارد و نشان لیاقت خود را هم خیلی وقت پیش از مردم گرفته است و از مسئولین مربوطه درخواست کرد تا این عناوین را به سعید عبدولی بدهند.

کش و قوس های زیادی بر سر ماندن و رفتن محمد بنا در تیم ملی کشتی فرنگی ایجاد شد و در نهایت وی تصمیم گرفت تا در ایران بماند، اما در روز ۱۸ دی سال ۱۳۹۱ وی در اعتراض به مسئله ای که آن را بی توجهی به کشتی فرنگی خوانده بود، در نامه ای به سرپرست فدراسیون کشتی از این تیم جدا شد. بازیکنان و مربیان بسیاری با کناره گیری محمد بنا از سمتش، از همکاری با فدراسیون کناره گیری کردند و بدین ترتیب کشتی فرنگی کشور در وضعیت آشفته ای قرار گرفت.

عکس های محمد بنا

بیوگرافی محمد بنا,زندگینامه محمد بنا,زندگینامه محمد بنا مربی کشتی فرنگی

بیوگرافی محمد بنا,زندگینامه محمد بنا,زندگینامه محمد بنا مربی کشتی فرنگی

بیوگرافی محمد بنا,زندگینامه محمد بنا,زندگینامه محمد بنا مربی کشتی فرنگی

بیوگرافی محمد بنا,زندگینامه محمد بنا,زندگینامه محمد بنا مربی کشتی فرنگی

بیوگرافی محمد بنا,زندگینامه محمد بنا,زندگینامه محمد بنا مربی کشتی فرنگی

بیوگرافی محمد بنا,زندگینامه محمد بنا,زندگینامه محمد بنا مربی کشتی فرنگی

بیوگرافی محمد بنا,زندگینامه محمد بنا,زندگینامه محمد بنا مربی کشتی فرنگی

همکاری دوباره و حضور در المپیک ۲۰۱۶ ریو

بعد از عملکرد ضعیف کشتی فرنگی در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ احد پازاج، سرمربی وقت تیم ملی از سمت خود برکنار شد و بالاخره محمد بنا پذیرفت که سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران شود. او که تیم خوبی را به مسابقات المپیک ریو نبرده بود و به دلایل مختلف نتوانسته بود بازیکنان آماده ای به این مسابقات اعزام کند، تنها دو مدال نقره را در این مسابقات کسب کرد و پس از آخرین مسابقه با اشک های فراوان و فریاد زدن سالن مسابقات را ترک کرد. پس از این نتیجه گیری بد او اعلام کرد که قصد دارد برای همیشه از کشتی خداحافظی کند و می خواهد وقتش را برای همسرش و ایران گردی بگذارد.

زندگی خصوصی محمد بنا

محمد بنا در سال ۱۹۸۹ ایران را به مقصد اروپا ترک کرد و برای ۱۵ سال در آلمان زندگی کرد. وی در این کشور ازدواج کرد که البته این ازدواج پایان خوبی برایش نداشت و منجر به جدایی او از همسرش شد. او از این ازدواج صاحب یک فرزند دختر می باشد. دخترِ محمد بنا با او فرسنگ ها فاصله دارد و در کشور اسپانیا زندگی می کند. همسر فعلی محمد بنا مخالف دیدار او و دخترش بوده است و به او اجازه ی دیدار با دخترش را نداده بود تا اینکه پس از پایان مسابقات المپیک ۲۰۱۲ با توافقی که میان او و همسرش صورت گرفت، به اسپانیا رفت و با دختر و همسر سابقش دیدار کرد. محمد بنا در این دیدار همان طور که به دخترش قول داده بود تمام پاداش المپیکی خود را به او تقدیم کرد.

عناوین و افتخارات محمد بنا

۱ – کسب مدال نقره در مسابقات جهانی 1983 در دسته 68 کیلوگرم

۲ – مدال طلای قهرمانی آسیا در سال 1983 در وزن 68 کیلوگرم


ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.