تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه موری گل مان

ماری گل-من این دانشمند امیریکایی در تاریخ 15 سپتامبر سال ۱۹۲۹ در منهتن در نیویورک چشم به جهان گشود. فیزیکدان امریکایی است.

زندگینامه موری گل مان

ماری گل-من این دانشمند امیریکایی در تاریخ ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۲۹ در منهتن در نیویورک چشم به جهان گشود. فیزیکدان امریکایی است. که بخاطر کشف فرمولی در مورد الگوی کوارک جهت ارتعاشات ذرات هادرونی در سال ۱۹۶۹ جایزه نوبل را اخذ کرد.

دستاوردهای فیزیکدان امریکایی

این دانشمند امیریکاییدر سال ۱۹۵۲ فعالیت خود در سازمان پژوهشات هسته‌ای در کالج شیکاگو را شروع نمود و در سال ۱۹۵۳ در همان جا مفهوم غرابت را ارائه داد، که یک ویژگی کوانتومی است و قدرتی است که اجزای هسته‌ی اتم را در کنار هم نگه می‌دارد. در سال ۱۹۵۵ این دانشمند امیریکایی عضوی از دانشکده‌ی سازمان تکنولوژی کالیفرنیا، پاسادینا شده و در سال ۱۹۶۷ پروفسور رابرت اندروز میلیکانی در فیزیک نظری گشت.

مطالب خواندنی:

زندگینامه موری گل مان

در سال ۱۹۶۱وقتی که این فیزیکدان امریکایی با همکار خود، یووال نیمان در حال کار بود، وی نظریه ای را مطرح کرد که به وسیله آن، ذراتی که سابقاً کشف شده بودند و تحت نیروی قوی هستی قرار داشتند در یک طبقه‌بندی و دسته بندی خاص طبقه بندی می‌شدند. او به این صورت فرض کرد که امکان دسته بندی خواص خاص ذرات شناخته شده، براساس ذرات بنیادی‌تر باید وجود داشته باشد. او بعدها این ذرات بنیادی مواد را کوارک نامید، چیزی که بعدها در سال ۱۹۶۴ سبب کشف ذره امگا شد.

زندگینامه موری گل مان

فوت این دانشمند امیریکایی

این فیزیکدان امریکایی از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۲ در طی ۲۳ سال به عنوان رئیس بنیاد مک آرتور خدمت می‌کرد. وی  نیز از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ عضوی از انجمن مشاوران ریاست جمهوری در علوم و تکنولوژی بود.مرسی که با ما همراه بودید.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.