تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه ولادیمیر ناباکوف – نویسنده

آثار ولادیمیر ناباکوف,بیوگرافی ولادیمیر ناباکوف,زندگی نامه ی ولادیمیر ناباکوف

لطفا به این مطلب رای دهید

[رای ها : ۱ امتیاز : ۵]

بیوگرافی ولادیمیر ناباکوف (زندگینامه بزرگان)

ولادیمیر ناباکوف یکی از نویسندگان شهیر روسی – انگلیسی می باشد که به خاطر خلق آثار نوشتاری ماندگار در ذهن دوست داران ادبیات جهان ثبت شده و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ولادیمیر به قدری ذهن خلاقی داشت که تنها در زمینه ی نویسندگی فعال نبود، بلکه او یکی از اصلی ترین افراد در طراحی بزرگ شطرنج بود و ایده های او بود که این بازی شکل فعلی آن را اعطا کرد.

این نویسنده در طول عمر خود آثار مهمی را به رشته تحریر درآورد که شاید بتوانیم مهم ترین آن ها را ۹ کتابی بدانیم که به زبان مادری خویش نوشته بود. اما دلیل عمده چهره شدن ولادیمیر ناباکوف در سطح جهان نوشتن رمان هایی به زبان انگلیسی بود. رمان هایی که ولادیمیر را در سطح جهان به شهرتی فوق العاده رساند.

دوستان عزیز سایت پرورش افکار در این مقاله قصد داریم برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر، شما را با زندگی نامه ی ولادیمیر ناباکوف این چهره ماندگار ادبیات جهان آشنا کنیم. لطفا با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

دوران کودکی و نوجوانی ولادیمیر ناباکوف

ولادیمیر ناباکوف در تاریخ بیست و دوم آوریل سال ۱۸۹۹ میلادی، در شهر سنت پترزبورک واقع در کشور روسیه متولد شد. خانواده ی ولادیمیر از نظر مالی در شرایط بسیار خوبی بودند و از افراد ثروتمند آن زمان به حساب می آمدند. وی در مجموعه مصاحبه های خویش، دوران کودکی خود را شگفت انگیز و به یاد ماندنی توصیف کرده است.

جالب است بدانید که خانواده ی ناباکوف به سه زبان فرانسوی، انگلیسی و روسی مسلط بودند و همین امر باعث شد تا ولادیمیر نیز در همان دوران شیرین کودکی هر سه زبان را بیاموزد و به سادگی به آن ها سخن بگوید. اولین زبان نوشتاری که یاد گرفت انگلیسی بود و پس از آن شروع به آموختن روسی کرد و در نهایت سومین زبانی که هم نوشتار و هم گفتار آن را آموخت زبان فرانسوی می باشد. این آشنایی ولادیمیر به زبان های مختلف همواره در زندگی او نقش مهمی را ایفا کرد.

آثار ولادیمیر ناباکوف,بیوگرافی ولادیمیر ناباکوف,زندگی نامه ی ولادیمیر ناباکوف

آغاز فعالیت حرفه ای

پس از شناخته شدن در سطح جهانی ولادیمیر ناباکوف تصمیم به نوشتن آثار جدیدی به زبان روسی گرفت. او رمان مشهور لولیتا را هنگامی که در حال سفر به غرب آمریکا بود، به رشته ی تحریر در آورد و در سال ۱۹۵۳ نگارش آن را به پایان رساند. با پایان لولیتا بلافاصله کار جدید خود که «پنین» نام داشت را آغاز کرد.

ولادیمیر ناباکوف سعی می کرد تا تمام آثاری که به زبان روسی نوشته است را به انگلیسی نیز ترجمه نماید و در راه ترجمه ی کتب خود از پسرش کمک می گرفت. مسلط بودن ولادیمیر به سه زبان زنده ی دنیا این امکان را برای وی فراهم می ساخت تا به آسانی به ترجمه ی کتاب ها بپردازد. ناباکوف در مورد ترجمه می گفت: این کار درست مانند رفتن از یک روستا به روستای دیگر است و این در حالی است که شما در این راه خود تنها یک شمع به همراه دارید.

کتاب های محبوب وی را می توان لولیتا و آتش رنگ باخته نام برد و او همواره در گفتگوهای خویش اعلام می کرد که بنا به دلایلی این دو کتاب را بیش از سایر آثار خود دوست دارد. ضمنا دو کتاب نام برده جزو نخستین آثاری بودند که وی به ترجمه ی آن ها پرداخت.

در میان آثار ولادیمیر ناباکوف لولیتا در جایگاه چهارم بهترین آثار کتابخانه مدرن آمریکا قرار گرفته است. هم چنین کتاب «خاطره سخن بگو» که شرحی از زندگینامه ی خود ناباکوف است نیز در جایگاه هشتم از بهترین کتب تاریخ آمریکا قرار دارد.

زندگینامه ولادیمیر ناباکوف

زندگی خصوصی ولادیمیر ناباکوف

با به وجود آمدن انقلاب بزرگ در روسیه خانواده ولادیمیر در سال ۱۹۱۷ کشور روسیه را ترک کردند و در سال ۱۹۱۹ به انگلستان مهاجرت کردند. ولادیمیر در انگلستان به دانشگاه کمبریج وارد شد و در آنجا به مطالعه ی رشته زبان های رومی و اسلواکی پرداخت. پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۲۳ به برلین سفر کرد و در آن جا توانست با خلق آثاری بی نظیر برای خودش نامی دست و پا کند و شناخته شود. در سال ۱۹۲۵ بود که با «ورا اسلومین» در برلین ازدواج کرد و در سال 1937 به همراه اعضای خانواده اش به پاریس مهاجرت کردند.

در پاریس بود که ولادیمیر ناباکوف با شخصی به نام «ادموند ویلسونم» آشنا شد. ویلسونم به دلیل ارتباط خوبی که با ناشرین آمریکایی داشت، توانست کتب ولادیمیر را در سطح جهان معروف کند. به همین دلیل کم کم ولادیمیر ناباکوف در سطح آمریکا نیز به شهرتی فوق العاده دست پیدا کرد و همگان با رمان های بی نظیر او آشنایی یافتند.

عکس های ولادیمیر ناباکوف

آثار ولادیمیر ناباکوف,بیوگرافی ولادیمیر ناباکوف,زندگی نامه ی ولادیمیر ناباکوف

آثار ولادیمیر ناباکوف,بیوگرافی ولادیمیر ناباکوف,زندگی نامه ی ولادیمیر ناباکوف

آثار ولادیمیر ناباکوف,بیوگرافی ولادیمیر ناباکوف,زندگی نامه ی ولادیمیر ناباکوف

آثار ولادیمیر ناباکوف,بیوگرافی ولادیمیر ناباکوف,زندگی نامه ی ولادیمیر ناباکوف

آثار ولادیمیر ناباکوف,بیوگرافی ولادیمیر ناباکوف,زندگی نامه ی ولادیمیر ناباکوف

آثار ولادیمیر ناباکوف,بیوگرافی ولادیمیر ناباکوف,زندگی نامه ی ولادیمیر ناباکوف

آثار ولادیمیر ناباکوف,بیوگرافی ولادیمیر ناباکوف,زندگی نامه ی ولادیمیر ناباکوف

دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری سخت و ناشناخته

ولادیمیر ناباکوف با یک بیماری عجیب روانی به نام «هم رنجی» رو به رو بود. گرچه امروزه اطلاعات بیشتری نسبت به این بیماری وجود دارد اما در آن زمان راه مقابله ی چندانی برای آن کشف نشده بود. این دسته از بیماران باید برای هر چیزی تقارن ایجاد کنند و احساسات مختلف می تواند روی تصمیم گیری های آن ها اثر بگذارد. ولادیمیر ناباکوف این حساسیت را در مورد رنگ ها داشت. مثلا می گفت رنگ عدد پنج قرمز است و یا آن که برای هر حرف از الفبا یک رنگ مخصوص را در ذهن خود در نظر می گرفت.

درگذشت ولادیمیر ناباکوف

ولادیمیر ناباکوف در تاریخ دوم جولای ۱۹۷۷ در مونترو آمریکا درگذشت.

لیست نوشته ها و آثار ولادیمیر ناباکوف

ولادیمیر تا زمان مرگ ۱۸ رمان، ۸ مجموعه داستان کوتاه و ۷ کتاب شعر و هم چنین ۹ نمایشنامه را به رشته تحریر در آورده بود. او آثار زیادی به زبان های مختلف دنیا خلق کرد. در این بین کتب روسی زبانی که بعدها به زبان انگلیسی ترجمه شدند، از محبوبیت بسیار بیشتری در میان سایر نوشته هایش برخوردار بودند.

رمان لولیتا او علاوه بر آن که در فهرست برترین رمان های نوشته شدن در تاریخ ادبیات جهان قرار دارد، از نظر میزان فروش نیز یکی از مهم ترین نوشته های ادبی دنیاست. رمانی که ابتدا به زبان روسی نوشته شد و پس از آن به دلیل فروش خوبی که در روسیه (شوروی سابق) داشت در اولویت ولادیمیر برای ترجمه به زبان انگلیسی قرار گرفت.

دوستان عزیز سایت پرورش افکار در ادامه مجموعه آثار وی را مشاهده خواهید کرد.

مجموعه کتب روسی زبان که بعدها به دلیل محبوبیت فراوان به انگلیسی ترجمه شدند

ماری – منتشر شده در سال 1926

دفاع لوژین – منتشر شده در سال 1930

چشم – منتشر شده در سال 1930

افتخار – منتشر شده در سال 1932

خنده در تاریکی – منتشر شده در سال 1932

یاس – منتشر شده در سال 1936

دعوت به اعدام – منتشر شده در سال 1938

هدیه – منتشر شده در سال 1938

افسونگر – منتشر شده در سال 1939

آثار انگلیسی زبانی که اکثرا در امریکا نوشته شدند

زندگی واقعی سباستین نایت – منتشر شده در سال 1941

پیچ شوم – منتشر شده در سال 1947

لولیتا – منتشر شده در سال 1955

پنین – منتشر شده در سال 1957

آتش رنگ باخته – منتشر شده در سال 1962

آدا – منتشر شده در سال 1969

اشیای آشکار – منتشر شده در سال 1972


ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.