تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه ذبیح الله منصوری

ذبیح‌ الله حکیم‌ الهی دشتی، پسر اسماعیل مشهور به ذبیح‌ الله منصوری و با لقب های مستعار پیشتاز و ناصر در سال 1278 در سنندج به دنیا امد.

زندگینامه ذبیح الله منصوری

ذبیح‌ الله حکیم‌ الهی دشتی، پسر اسماعیل مشهور به ذبیح‌ الله منصوری و با لقب های مستعار پیشتاز و ناصر در سال ۱۲۷۸ در سنندج به دنیا امد.فعال ترین روزنامه نگار قدیمی تاریخ مجلات ایران، روزنامه‌ نگار، کاتب و به فرموده خودش برنده بوکس سبک‌ وزن ایران بود.در سال ۱۳۰۶ که که در مجله ای بنام کوشش فعالیت می‌نمود، با مجله پژوهش هم اغاز به همکاری در جهت روزنامه نگاری کرد که سال ها به طول انجامید و از شروع ارائه روزنامه کیهان نیز به طول شش سال، تعداد زیادی کتاب برای این روزنامه ترجمه کرد که تمام انها به طرز پاورقی به ارائه شد. مدت ها  بعد با مجله ایران ما، روزنامه داد، مجله خواندنیها، روزنامه باختر، روزنامه اختر امروز، مجلهٔ ترقی، مجلهٔ تهران مصور، مجلهٔ روشنفکر، مجلهٔ سپید و سیاه، مجلهٔ امید ایران، روزنامه پست تهران و در اخر سر روزنامه دانستنیها کار کرد این روزنامه نگار بزرگ. او ازدواجش طول کشید و فرزندانش یک دختر و یک پسر شد. مادرش از خانواده علماء و روحانیون شهر سنندج بود.

زندگینامه ذبیح الله منصوری

ذبیح‌الله منصوری این روزنامه نگار قدیمی در سال ۱۲۹۹ هنگامی به تهران سفر کرد که قصد داشت در زمینه دریانوردی ادامه تحصیل بدهد لیکن در مجله کوشش به ترجمه کتاب های زیادی مشغول شد و از آن هنگام به بعد به نوشتن روی اورد. سخن به میان می اید که تقریبا۱۲۰۰ داستان و مقاله و کتاب از این شخصیت برجسته ارائه شده است. وی اصلا اهل ولخرجی نبود و زندگی بسیار ساده ای داشت و به همسر و دو فرزند خود بسیار عشق می ورزید همیشه از خود کشی برادرش که یکی از ۵۳ نفر همراهان ارانی به زندان افتاده بود و سه سال محکومیت یافت و بعداً خود را از بین برد افسرده بود.

نبود وفاداری به متن واقعی و نقد های وارد شده به این روزنامه نگار

دربارهٔ ماهیت ترجمه‌های ذبیح‌الله منصوری در کتاب تاریخ ترجمه ادبی از فرانسه به فارسی (۱۳۹۳) چنین ذکر شده‌است: «باید اذعان کرد که از دههٔ سی خورشیدی به بعد، به موازات ظهور چند مؤسسهٔ انتشاراتیِ متعهد، ده‌ها ناشر خصوصی دیگر نیز شروع به فعالیت کردند، اما متأسفانه بعضی از آن‌ها به انتشار کتاب‌های پرتیراژِ عامه‌پسند روی آوردند و لذا بازار شبه‌ترجمه‌ها و ترجمه‌های تکراریِ کم‌مایه که اغلب نثر فارسی سالمی نداشت، بیش از پیش رونق گرفت. در این آشفته بازار، عده‌ای نیز پا به میدان نهادند که کتابهایشان چه بسا به دلیل برخورداری از عنوانهای زیبا یا نثری فریبنده، اغلب بیش از کتاب‌های مترجمان خوب و طراز اول به فروش می‌رسید. از جملهٔ این افراد پرکار و خستگی‌ناپذیر که به ویژه در عرصهٔ ترجمهٔ رمان، کارنامه‌ای باورنکردنی از خود به جا گذاشت ذبیح‌الله منصوری با ۱۱۰ عنوان ترجمه بود.»

زندگینامه ذبیح الله منصوری

مرسی که تا پایان بیوگرافی ذبیح‌الله منصوری  با سایت ماندگار تاریخ ما همراه بودید.

منبع ویکی‌پدیا کتابخانه ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.