تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه ابو اسحاق اینجو

امیر جمال الدین شاه شیخ ابواسحاق ، معروف ترین و اخرین پادشاه سلسله آل اینجو بود که در واپسین زمان سلسله ایلخانان بر شیراز و اصفهان حکومت کردند.

زندگینامه ابو اسحاق اینجو

امیر جمال الدین شاه شیخ ابواسحاق ، معروف ترین و اخرین پادشاه سلسله آل اینجو بود که در واپسین زمان سلسله ایلخانان بر شیراز و اصفهان حکومت کردند.

وی پس از برادرش جلال الدین مسعود شاه، با دفع یاغی باستی، ولایت فارس و اصفهان را تحت حکم خویش درآورد. رقیب و مدعی او، مبارزالدین محمد که فرمانروای یزد بود، وی را غافلگیر کرد و از فارس بیرون راند (۷۵۴ ق/ ۱۳۵۳م). چندی بعد اصفهان را هم از دست او بیرون آورد و شاه شیخ به دست مبارزالدین محمد اسیر شد. مبارزالدین او را به شیراز برد و در آنجا به سال ۷۵۸ ق/ ۱۳۵۷ م به قتل رساند. شاه شیخ ابو اسحاق به قدری اهل خوشگذرانی بود که در واپسین روزهای حکومت خود بر شیراز و زمانی که شهر در محاصره امیر مبارز الدین بود نیز توجه به این امر نمی‌کرد و مشغول می‌گساری بود تا این که امیر مبارزالدین به شهر وارد شد. حافظ نویسنده زبده التورایخ این رخداد را چنین نقل می‌کند:

مطالب خواندنی:

چون دروازه موردستان بر روی امیر مبارزالدین محمد بگشاندند و او با اکابر لشکر خود به شهر درآمد و در اندرون شهر آوازه نقارهٔ مبارزی برآمد. امیر جمال الدین شیخ ابواسحاق صبوحی کرده بود، مستان و طافح شده که چه آشوب است؟ گفتند نقاره محمد مظفر است. گفت این مردک ستیزه روی هنوز نرفته است و هنوز اینجاست.

او در مدت پانزده سال فرمانروایی در فارس، خود را نمونه یک پادشاه هنر پرور، صاحب ذوق و عشرت دوست نشان داد. وی هم عصر حافظ است.

آل اینجو

در اواخر سلسله ایلخانان مغول به دلیل ضعف دولت مرکزی فرمانروایانی که پیش از این تحت امر شاهان ایلخانی بودند اعلام استقلال کردند، از جمله امیر مبارزالدین مؤسس سلسله آل مظفر در کرمان و چوپانیان در آذربایجان و آل اینجو در اصفهان و فارس آل اینجو فرزندان امیر شرف الدین محمود اینجو بودند که از نزدیکان دربار ایلخانی و وکیل املاک خاصه ایلخانی در فارس بود. او پس از مرگ اولجایتو و به قدرت رسیدن ابوسعید ایلخانی بر منصب خود باقى ماند و قدرت و ثروت فراوان به دست آورد تا جایی که عملاً در ایالت فارس به صورت مستقل حکمرانی می کرد. بعد از ابوسعید آرپاخان به حکومت رسید و محمود اینجو را به قتل رساند و دو پسرش به نامهای جلال‌ الدین مسعود و ابو اسحاق از فارس گریختند و مخفی شدند. مدتی بعد مسعود و ابو اسحاق به فارس بازگشتند  و جلال‌الدین مسعود توانست حکومت شیراز را به دست آورد.

2 نظرات
  1. rmo می گوید

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
    آیا ابواسحاق مغول بوده؟

  2. حمید نیک اعتقاد می گوید

    با سلام وخسته نباشید
    آیا نام فرزندان ابو اسحاق موجود است
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.