تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه رودلف دیزل

رودلف کریستیان کارل دیزل مخترع مشهور و فارق التحصیل مکانیک فرانسوی بود. وی بخاطر ساختن موتور دیزل بسیار شهرت یافت.دیزل در سال ۱۸۵۸ در فرانسه چشم به جهان گشود.

زندگینامه رودلف دیزل

رودلف کریستیان کارل دیزل مخترع مشهور و فارق التحصیل مکانیک فرانسوی بود. وی بخاطر ساختن موتور دیزل بسیار شهرت یافت.دیزل در سال ۱۸۵۸ در فرانسه چشم به جهان گشود. این مخترع مشهور دومین از سه پسر تئودور و الیزه دیزل بود. پدر و مادر وی از مهاجران آلمانی‌ تباری بودند که در فرانسه می زیستند. این مخترع مشهور اولین سال‌های بچگیش را در فرانسه طی کرد لیکن با اغاز جنگ‌های فرانسه و پروس در ۱۸۷۰ خانواده‌اش مثل بقیه خارجیان با اجبار فرانسه را ترک کردند. به لندن رفتند و مادر دیزل، رودلف ۱۲ ساله را تا اتمام جنگ در سال ۱۸۷۱ به اگزبورگ در باواریا نزد خاله و داییش فرستاد تا زبان آلمانیش بهتر شود.

زندگینامه رودلف دیزل

اغاز ایده بنا کردن موتور دیزلی توسط این مخترع مشهور

وقتی که دیزل به عنوان جزو کارمندان کمپانی لینده فعالیت میکرد، او به آثار نظری نیکولاس کارنو جذب شده بود که یک فیزیکدان فرانسوی بود که نظریه موتورهای احتراقی امروزه، از او ناشی می‌شود. دیزل موتقعد بود که امکان ساخت موتوری که چهار برابر موتورهای رایج در آن زمان پر بازده بود، هست .

این نظریه، ایده او در این حرفه را به حرکت واداشت و او شروع به طراحی یک موتور بهتر کرد . جهت بیش از یک دهه،وی بر روی طراحی‌های گوناگونی از موتورها کار کرد و قادر شد در سال ۱۸۹۲، حق اثبات اختراع موتوری را اخذ کند که ابهترین قیمت را در سوخت در دسترس، یعنی زغال‌سنگ پودر شده، استفاده می‌کرد. در طی این وقت که او روی موتورها و طراحی‌های خود مشغول بود، پروژه‌های او به دست ماشین‌آلات سازی اگزبورگ که الان با اسم مان دیزل معروف است و فردریش کروپ ای.جی، که امروزه تیسن کروپ نامیده می‌شود، مورد حمایت مالی قرار گرفت.

فوت و ناپدید شدن این مخترع مشهور

در سپتامبر ۱۹۱۳ دیزل سوار بر کشتی بخار از کانال انگلیس به درسدن می‌رفت. در مسیر لندن برای شرکت در جلسه عمومی تولیدکنندگان دیزل، او ناپدید شد. دیزل حدود ساعت ۱۰ شب پس از صرف شام به کابین خود رفت و در خواست کرد که صبح روز بعد حدود ساعت ۶ او را بیدار کنند. اما پس از آن کابینش خالی بود و دیگر زنده مشاهده نشد.

زندگینامه  رودلف دیزل

لباس‌های او دست‌نخورده بر روی تخت استفاده‌ نشده‌اش مانده بود و ده روز بعد از ناپدید شدنش، خدمه‌ی کشتی هلندی با نام کورنسن متوجه جسد مردی شد که روی آب دریای شمال در نزدیکی نروژ شناور بود. جسد در حال متلاشی شدن بود و به همین دلیل روی عرشه آورده نشد اما وسایل شخصی او مانند جعبه‌ی قرص، چاقوی جیبی، کارت شناسایی و قاب عینک برای کمک به شناسایی او برداشته شد. یوجین، کوچک‌ترین پسر دیزل، این وسایل شخصی پدرش را شناسایی کرد.

ایده هایی برای قتل این مخترع مشهور

در مورد فوت دیزل ایده هایی هست. یکی از آن‌ها خودکشی است. تعدادی از تئوری‌های توطئه، امکان کشته شدن دیزل را علت علاقه نظامی به کارهای او می‌دهند.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.