تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه سردار حاجی زاده؛ فرمانده نیروی هوافضا سپاه پاسداران

  سردار حاجی زاده با درجه سرتیپ پاسدار (درجه‌ ای در ترتیب درجه های نظامی ارتش که بالاتر از سرتیپ دوم و پایین‌تر از سرلشکر است) یکی از شخصیت‌های مشهور نظامی ایران و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. در ادامه این مقاله بیوگرافی کامل امیرعلی حاجی زاده و فعالیت‌های ایشان آورده شده است.

 

بیوگرافی سردار حاجی زاده

امیرعلی حاجی زاده نظامی متولد ۹ اسفند ۱۳۴۰ در تهران است. پدر و مادرش اصالتا اهل خرمدشت کرج هستند. وی اکنون به عنوان فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند و از او به عنوان برجسته‌ترین شاگرد شهید حسن تهرانی مقدم نام برده می‌شود.
آقای حاجی زاده متاهل و دارای سه فرزند است. طبق گفته خود سردار حاجی زاده، یکی از پسرانش در سن ۱۷ سالگی اصرار بر مدافع حرم بودن می‌کند و ایشان نیز صرفا برای ۱۵ روز اجازه حضور پسرش در سوریه را می‌دهد.


شروع فعالیت نظامی؛ حضور در جبهه از ۱۹ سالگی

آقای حاجی زاده فعالیتش در سپاه پاسداران را از سال ۱۳۵۹ شروع کرد. او در سن ۱۹ سالگی به جبهه می‌رود و در طول جنگ ایران و عراق، از نیرو‌های تک‌تیرانداز سپاه بوده و در عملیات‌هایی مانند کربلای ۴، کربلای ۵، والفجر مقدماتی و والفجر ۸ حضور داشته است.
پس از اینکه در مهرماه سال ۱۳۸۸ نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد، امیرعلی حاجی زاده با حکم رهبری به عنوان نخستین فرمانده این بخش انتخاب شد که تا کنون نیز مسئولیت فرماندهی این نیرو را برعهده دارد.

دیگر فعالیت‌ها؛ پدافند هوایی سپاه

او پیش از انحلال نیروی هوایی سپاه پاسداران و پس از غلامرضا یزدانی، برای مدت سه سال، به‌عنوان فرمانده پدافند هوایی سپاه فعالیت می‌کرد.

فعالیت‌ها و اقدامات مهم سردار امیر علی حاجی زاده

  • عملیات لیله القدر در ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ در پاسخ به اقدام تروریسی داعش در حمله به مجلس که در این عملیات ۶ موشک ذوالفقار و قیام به مقر فرماندهی داعش اصابت کرد.
  • پاسخ به اقدامات تروریستی ضد انقلاب در ۱۷ شهریور ۹۷ در مریوان که به شهادت ۱۱ نیروی سپاه منجر شد. نیرو‌های هوا فضا با همکاری یگان پهبادی محل استقرار نیرو‌های تروریست کرد را با موشک مورد هدف قرار دادند.
  • انهدام پهباد متجاوز گلوبال هاواک آمریکا در ۳۰ خرداد ۹۸

سردار حاجی زاده و سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی

  • در ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، یک هواپیمای مسافربری اوکراینی در نزدیکی فرودگاه امام مورد اصابت موشک قرا گرفت و سقوط کرد. تمام سرنشینان هواپیما که اکثرا ایرانی یا دارای تابعیت ایرانی – کانادایی بودند، در این حادثه جان خود را از دست دادند. بعد از گذشت سه روز از حادثه، در نهایت نیرو‌های مسلح با انتشار بیانه‌ای سقوط هواپیما را ناشی از خطای پدافند سپاه پاسداران و اشتباه گرفتن هواپیمای مسافربری با موشک کروز عنوان کرد. سردار حاجی زاده به عنوان فرمانده نیرو‌های هوا فضای سپاه با حضور در نشست خبری تمام مسئولیت این اقدام غیر عمد را پذیرفت.

 

شایعه شهادت سردار حاجی زاده

در اوایل دی ماه ۱۳۹۸ در برخی رسانه‌های صهیونیستی شایعه‌ای مبنی بر شهادت آقای حاجی زاده در سوریه منتشر شد که پس از حضور ایشان در نماز جمعه کذب بودن این اخبار معلوم شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.