تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه ماکس پلانک

ماکس کارل ارنست لودویگ پلانک فیزیکدان المانی است که در تاریخ 23 اوریل سال 1858 در المان به دنیا امد. جزو برجسته ترین و در درجه خود معروف ترین دانشمند المانی است.

زندگینامه ماکس پلانک

ماکس کارل ارنست لودویگ پلانک فیزیکدان المانی است که در تاریخ ۲۳ اوریل سال ۱۸۵۸ در المان به دنیا امد. جزو برجسته ترین و در درجه خود معروف ترین دانشمند المانی است. این دانشمند المانی فرزند ششم ویلهلم پلانک معلم علوم قضایی کالج شهر بود. بقیه اعظا خانواده پلانک احترام زیادی جهت آموزش و پرورش و فرهنگ و نگه داشتن ارزش‌های سنتی خانواده قائل بودند و این دانشمند المانی این ویژگی ها را از والدین یاد گرفته بود. در نامه‌هایش گوشه‌ای از زندگی خانواده‌ای خود را بازگو می‌کند که در آن‌ها از گذراندن تابستان در تفرجگاه الدنای کنار دریای بالتیک و بازی کروکه روی چمن و خواندن رمان‌های والتر اسکات در هنگام شب و اجرای نمایش و موسیقی با شرکت افراد خانواده سخن می‌گوید.

زندگینامه ماکس پلانک

اکتشافات بزرگ این دانشمند المانی

در ۱۴ دسامبر ۱۹۰۰ این فیزیکدان المانی توضیحات نظریه خود در مورد با کوانتای انرژی را در یک جلسه‌ی انجمن فیزیک آلمان در برلین گفت. این فیزیکدان المانی گفته که یک رابطه که بر اساس ایده‌ ای انقلابی است را کشف کرده که در آن انرژی ساطع‌ شده از یک رزونانس کننده، فقط می‌تواند مقادیر گسسته یا کوانتا داشته باشد. انرژی برای یک تشدیدکننده‌ی فرکانس وی، اچ وی می‌باشد. اچ یک ثابت جهانی است که امروزه ثابت پلانک نامیده می‌شود.

کشف ثابت پلانک او را قادر به بنا کردن یک مجموعه‌ی جهانی جدید از واحدهای فیزیکی کرد. که همه آن‌ها بر اساس ثابت‌های فیزیکی بنیادی هستند. کار پلانک بر روی نظریه‌ی کوانتوم، وقتی که برجسته شد، در سالنامه‌ی فیزیک به چاپ رسید. فعالیت های این فیزیکدان المانی در دو کتاب ترمودینامیک و نظریه‌ی تابش گرما خلاصه شده است.

زندگینامه ماکس پلانک

این کار نه تنها عظیم ترین کار پلانک بود، بلکه نقطه‌ی عطفی در تاریخ فیزیک به شمار می‌آید. مهم بودن این کشف با تأثیر بسیاری بر فیزیک کلاسیک، در اول زیاد موردتشکر قرار نگرفت. البته به مرور زمان، مدارک و شواهد برای درست بودن آن غیرقابل‌ انکار شد و این تئوری توانست تفاوت‌های زیادی که بین پدیده‌های مشاهده شده و تئوری به نزدیک می رسید را توجیه کند.

فوت این فیزیکدان المانی

این مرد بزرگ در ۴ اکتبر ۱۹۴۷ در سن ۸۹ سالگی در گوتینگن، غرب آلمان درگذشت.مرسی که تار پایان این مطلب با سایت ماندگار تاریخ ما همراه بودید.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.