تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه نور عنایت خان

نور عنایت خان
نام(های) مستعار‘مادلین’ (Callsign: پرستار); ‘Jeanne-Marie Renier’; ‘نورا بیکر’
زادهٔ۱ ژانویهٔ ۱۹۱۴
مسکو، امپراتوری روسیه
درگذشتهٔ۱۳ سپتامبر ۱۹۴۴ (۳۰ سال)
اردوگاه کار اجباری داخائو، آلمان نازی
وفادار به/عضوِبریتانیا، فرانسه
سازمان/شاخهWomen’s Auxiliary Air Force (WAAF),
Special Operations Executive (SOE)
First Aid Nursing Yeomanry
سال‌های خدمت۱۹۴۰-۱۹۴۴ (WAAF)
۱۹۴۳-۱۹۴۴ (SOE)
درجهAssistant Section Officer (WAAF)
Ensign (FANY)
بخشCinema
نشان‌هاصلیب جرج، Croix de Guerre, Mentioned in Dispatches

 

نور عنایت خان (انگلیسی: Noor Inayat Khan‎; زاده ۱ ژانویهٔ ۱۹۱۴ – درگذشته ۱۳ سپتامبر ۱۹۴۴) یک فرد نظامی اهل بریتانیا بود.

نور عنایت خان افسر زن بریتانیایی بود که در زمان جنگ جهانی دوم در فرانسه اشغالی به عنوان جاسوس فعالیت می‌کرد. وی سرانجام توسط مأموران رژیم آلمان نازی دستگیر شد و پس از مدتی تیرباران شد.

نور عنایت خان، شاهزاده هندی و جاسوس بریتانیایی از نوادگان تیپو سلطان، حاکم مسلمان میسور در قرن ۱۸ میلادی بود.

او از پدری هندی و مادری آمریکایی در مسکو به دنیا آمد و در پاریس تحصیل کرد. مهارت‌های نور در زبان راه را برای ورود او به تشکیلات سری به نام سازمان عملیات ویژه بریتانیا (‌اس‌او‌ای) باز کرد.

ماموران اس‌او‌ای با چتر در فرانسه اشغالی فرود می‌آمدند تا با خرابکاری فعالیت‌های نازی‌ها را مختل کنند، با نیروهای مقاومت فرانسه تماس بگیرند و در مورد جابجایی واحدهای نظامی ارتش آلمان اطلاعات کسب کنند.

عنایت خان اپراتور رادیو بود و با این که به طور مرتب مکان خود را عوض می‌کرد، توسط گشتاپو (پلیس مخفی آلمان نازی) دستگیر،‌ بازجویی و شکنجه شد.

او بارها دست به فرار زد اما بعد از هر بار دستگیری، مجازاتش سنگین‌تر می‌شد. گفته می‌شود نور هیچ اطلاعات با ارزشی در اختیار آلمانی‌ها که او را فقط به اسم رمزش یعنی مادلین می‌شناختند و نمی‌دانستند اصالت هندی دارد، قرار نداد.

نور و سه مامور زن دیگر از سازمان عملیات ویژه بریتانیا روز ۱۳ سپتامبر ۱۹۴۴ در اردوگاه کار اجباری داخائو با گلوله اعدام شدند. به منظور بزرگداشت نور عنایت خان،‌ بنای یادبودی برای او در پارک گوردن اسکوئر لندن نصب شده است.

شرابانی باسو، زندگی‌نامه‌نویس به بی‌بی‌سی گفت: “نور عنایت خان حتی تا به امروز هم منبع الهام است، نه فقط به دلیل شجاعت مثال‌زدنی‌اش، بلکه به دلیل اصولی که به آن‌ها پایبند ماند. ”

پس از فراخوان دادن خزانه‌داری بریتانیا برای برگزیدن تصویری برای اسکناس ۵۰ پوندی پلیمری در اکتبر ۲۰۱۸، کارزاری برای انتخاب تصویر نور برپا شد. در صورت موفق بودن این کارزار، او اولین زن از یک اقلیت مذهبی (مسلمان) خواهد بود که تصویرش بر روی اسکناس‌های بریتانیا نقش می‌بندد.[۱]

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.