تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه هاینریش هرتز

هاینریش رودلف هرتز یا هاینریش رودلف هرتس یک فیزیکدان برجسته در تاریخ است. این فیزیکدان برجسته در 22 فوریهٔ در سال 1857 در المان به دنیا امد.

زندگینامه هاینریش هرتز

هاینریش رودلف هرتز یا هاینریش رودلف هرتس یک فیزیکدان برجسته در تاریخ است. این فیزیکدان برجسته در ۲۲ فوریهٔ در سال ۱۸۵۷ در المان به دنیا امد. بدلیل او یکای هرتز در دستگاه بین‌المللی یکاها (SI) در نظر گرفته شده‌است. این فیزیکدان برجسته نخستین ادمی بود که وجود امواج الکترومغناطیسی را اثبات نمود.

زندگینامه هاینریش هرتز

پدرش گوستاو فردیناند هرتز که از دین یهودیت به مسیحیت  روی اورده بود، با یک خانوم مسیحی به اسم آنا الیزابت پفِفِرکُرن وصلت کرد. مادرش فرزند یک پزشک و پدرش در هامبورگ مشاور بود. این فیزیکدان برجسته در هنگامی که در هامبورگ درس می خواند، استعداد زیادی در رشته علم و یادگیری زبان‌های عربی و سانسکریت نشان داد. وی در زمینه های فیزیک و مهندسی در شهرهای برلین، مونیخ، و درسدن به درس خواندن مشغول شد. در کالج، این ادم که جزو دانشمندان فیزیک معروف جهان بود تحت نظر معلمانی مثل هرمان فون هلمهولتز درس میخواند. در سال ۱۸۸۰ مدرک دکترا گرفت، ولی تا سال ۱۸۸۳، وقتی که خود به استادیِ فیزیک نظری در کالج کیل درآمد، دانشجوی هلمهولتز باقی ماند. در سال ۱۸۸۵ استاد دانشگاه کارلسروهه شد؛ جایی که امواج الکترومغناطیسی را کشف کرد.

دستاوردها این ادم که جزو بهترین دانشمندان فیزیک است

وقتی که هرتز این ادم که جزو دانشمندان فیزیک بود آزمایشات خود را در دانشگاه بن شروع نمود ، از فعالیت های انقلابی دانشمند انگلستانی، جیمز کلرک ماکسول که مجموعه‌ای از معادلات ریاضی را ساخته بود که وجود امواج الکترومغناطیسی را پیش بینی می‌کرد، آگاه بود. این موضوع دانشمندان فیزیک اهل آزمایش را برای ساخت و شناسایی تابش الکترومغناطیسی با بکارگیری از نوعی دستگاه الکتریکی به چالش کشید.هرتز به این آزمایش‌ها پرداخت و در سال ۱۸۸۷ نظریه‌های ماکسول را در مورد وجود تابش الکترومغناطیسی تأیید کرد.

زندگینامه هاینریش هرتز

وی اثبات کرد که الکتریسیته قادر است به طور امواج الکترومغناطیسی که به سرعت نور حرکت می‌کنند و خیلی از ویژگی‌های نور را دارند انتقال پیدا کند.هرتز در جریان انجام آزمایش در مورد امواج الکترومغناطیسی، به طور تصادفی اثر فوتوالکتریک را هم که در آن، نور با سقوط بر سطوح خاص می‌تواند برق تولید کند کشف کرد.هرتز جدا از الکترومغناطیس یا امواج الکتریکی (“امواج هرتزی”)، نشان داد که سرعت و طول آن‌ها را نیز می‌توان اندازه گرفت، و همچنین نشان داد که نور و گرما امواج الکترومغناطیسی هستند.

فوت این دانشمند برجسته

هرتز در سال ۱۸۹۲ در اول به سرماخوردگی و سپس حساسیت گرفتار شد. بعد از آن از سلامتی کامل برخوردار نبود. او در شهر بن آلمان در تاریخ اول ژانویه سال ۱۸۹۴ در سن ۳۶ سالگی به علت مسمومیت خونی در گذشت و در قبرستان اولسدورف هامبورگ به خاک سپرده شد.مرسی که تا پایان این مطلب با سایت ماندگار تاریخ ما همراه بودید.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.