تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه کوروش یغمایی

کورش یغمایی در تاریخ 12 اذر سال 1325 در استان سمنان و شهر شاهرود به دنیا امد.آهنگساز، اواز خوان، نوازنده، تنظیم‌کنندهٔ ایرانی است.

زندگینامه کوروش یغمایی

کورش یغمایی در تاریخ ۱۲ اذر سال ۱۳۲۵ در استان سمنان و شهر شاهرود به دنیا امد.آهنگساز، اواز خوان، نوازنده، تنظیم‌کنندهٔ ایرانی است. این خواننده قدیمی نوازندهٔ ماهر گیتار الکتریک و سازنده سبک موسیقی راک در ایران است.این اواز خوان بزرگ یادگیری موسیقی را در خردسالی و با ساز سنتور شروع کرد. بعد از چند سال فعالیت در موزیک سنتی ایران، گیتار سازی که همیشه به آن علاقه مند بود را انتخاب کرد و تمام تلاش خود را جهت فراگیری این ساز استفاده کرد. عشق به گیتار بسیار در زندگی این خواننده قدیمی زیاد بود که از آن زمان تا حالا به هیچ وجه از گیتار دور نشده‌ است، صه صورتی که که این اواز خوان و گیتار یکی شده اند.

زندگینامه کوروش یغمایی

این اواز خوان مطرح در عرصه موسیقی راک فعالیت اصلی خود را در سن ۱۸ سالگی با ساختن و مدیریت گروه راک اینسترومنتال  راپچرز شروع کرد نکته جالب این است که کسی در این گروه خواننده نبود. در این موقع بخاطر مهارتش در نواختن گیتار به او پنجه طلایی می گفتند. در زمان اخذ لیسانس جامعه‌شناسی از دانشگاه ملی همیشه سرپرست و مدیر گروه راک دانشگاه ملی بود و در مسابقات هنری دانشگاه‌های ایران که در دانشگاه شیراز برگزار شد بهترین رتبه را برای دانشگاه ملی کسب کرد.

کوروش یغمایی هم‌زمان با گرفتن لیسانس از دانشگاه ملی، آغاز به آهنگسازی بر روی چند شعر از همکلاسی و شاعر برجسته «مهدی اخوان لنگرودی» کرد که با نام‌های گل یخ و حجم خالی به دوران حرفه‌ای موسیقی ایران راه یافت. گل یخ، برپایه داشتن استانداردهای جهانی بزودی به خارج از مرزهای ایران نفوذ کرد و در پی آن اجراهای گوناگونی در دیگر کشورهای جهان از این ترانه شکل گرفت که تا هم‌اکنون نیز ادامه دارد. این اولین باری بود که موزیک ایران وارد عرصه‌های جهانی می‌شد.

زندگینامه کوروش یغمایی

بازگشت این خواننده قدیمی

بعد از ۱۷ سال ممنوعیت در کار موزیک و خواندن آواز، آلبوم‌های سیب نقره‌ای، ماه و پلنگ، کابوس، آرایش خورشید و تفنگ دسته نقره و هم چنین گرگ‌های گرسنه (موسیقی فیلم) را منتشر کرد که این کار ها شروعی مجدد برای ادامه موزیک روز در ایران بود.

زندگینامه کوروش یغمایی

ایوتن آلاپات مدیر و کارشناس ارشد کمپانی معتبر Stones Throw و مالک کمپانی Now Again در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) با این خواننده قدیمی و سبک او آشنا شد. با توجه به حرف های او یغمایی پدرخواندهٔ موسیقی راک ایران و جزو معروف ترین انتخاب ها در خاورمیانه است.بخاطر شبیه بودن اسمی و فامیلی یکی از اعضای خانواده ایشان، بعد از فوت آن فرد به اشتباه گفتند که کوروش یغمایی مرده است که این خبر به دست فرزندان ایشان تکذیب شد.مرسی که تا پایان بیوگرافی کوروش یغمایی با سایت ماندگار تاریخ ما همراه بودید.

 

منبع ویکی‌پدیا ستاره
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.