تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه کیچیرو تویودا، موسس بزرگترین خودروسازی جهان (تویوتا)

کیچیرو تویودا، تاجر و کارآفرین ژاپنی است که بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی جهان یعنی تویوتا را از دل یک کارخانه‌ی تولید ماشین‌های نساجی تأسیس کرد.

مطالب خواندنی:

کیچیرو تویودا فرزند ساکیچی تویودا، مؤسس کارخانه‌ی تولید ماشین‌آلات نساجی تویودا است. کیچیرو از دل کارخانه‌ی پدر، شرکتی را تأسیس کرد که امروزه به بزرگ‌ترین خودروسازی جهان تبدیل شده است. ساکیچی تویودا که کارخانه‌ی Toyoda Loom Works را برای تولید ماشین‌آلات ریسندگی و بافندگی تأسیس کرده بود، کمی قبل از مرگ به پسرش توصیه کرد که این شرکت را در صنعت اتومبیل نیز وارد کند. کیچیرو به نصیحت پدر گوش کرد و Toyota Motors را در سال ۱۹۳۷ بنیان نهاد. او تا سال ۱۹۵۰ به‌عنوان رئیس تویوتا فعالیت کرد و دو سال پس از استعفا، از دنیا رفت. برادرزاده‌ی او، ایجی تویودا کسی بود که راه کیچیرو را در توسعه‌ی بازارهای بین‌المللی تویوتا ادامه داد و برند لوکس خودروهای این شرکت یعنی لکسوس را تأسیس کرد.

 

تولد و تحصیل

کیچیرو تویودا در ‍۱۱ ژوئن سال ۱۸۹۴ در شهر شیزوکای ژاپن به دنیا آمد. پدر او، ساکیچی تویودا یک کارآفرین و مخترع مشهور در ژاپن بود. کیچیرو به دلیل استعداد و هوش بالا، در سنین نوجوانی وارد دانشگاه شد. او تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه توکیو و در رشته‌ی مهندسی مکانیک به پایان رساند.

 

پس از پایان تحصیلات، کیچیرو به انگلستان مهاجرت کرد تا زندگی کاری خود را شروع کند. او که در سنین نوجوانی با صنایع نساجی آشنا شده بود، در انگلستان نیز در یک کارخانه‌ی نساجی به نام Platt Brothers مشغول به کار شد. این شرکت بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید تجهیزات و ماشین‌آلات نساجی را در انگلستان راه‌اندازی کرده بود. پس از مدتی، کیچیرو به ایالات متحده‌ی آمریکا مهاجرت کرد. در داستان زندگی او آمده که دلیل اصلی مهاجرت کیچیرو، مطالعه‌ی روش‌های ساخت و تولید ماشین‌آلات آمریکایی بوده است.

بازگشت به ژاپن

پس از پایان دوره‌های آموزشی در ایالات متحده، کیچیرو به زادگاهش در ژاپن بازگشت. در آن زمان کسب و کار پدرش یعنی کارخانه‌ی ماشین‌آلات نساجی تویودا دوران خوبی را سپری می‌کرد. محصولات آن‌ها با استقبال بالای ژاپنی‌ها روبرو شده بود و تولید ماشین‌آلات، سودآوری بالایی برای این خانواده داشت. کیچیرو که به کسب و کار پدرش علاقه‌مند شده بود، در کارخانه مشغول به کار شد. در دوران فعالیت او، نوآوری‌های متعددی در روش‌های تولید کارخانه ایجاد شد و پتنت‌های متعددی نیز به نام کیچیرو ثبت شد. یکی از اختراعات او، ماشین اتوماتیک نساجی با نام TypeG بود.

پس از ثبت اولین اختراع، کیچیرو به تحقیقات بیشتر علاقه‌مند شد. او زمینه‌ی مطالعات خود را به موتور و لوکوموتیو تغییر داد. شیوه‌ی عجیب تحقیقات او به این صورت بود که موتورسیکلت‌های وارداتی را دمونتاژ و دوباره مونتاژ می‌کرد.با این روش، کیچیرو با ساختار داخلی موتورها و نحوه‌ی مونتاژ آن‌ها آشنا می‌شد.

تأسیس شرکت تویوتا

در سال ۱۹۲۹، سوکیچی تویودا با فروش تعدادی از ماشین‌آلات نساجی، سرمایه‌ای به ارزش یک میلیون ین در اختیار پسرش قرار داد. تنها شرط او برای این سرمایه‌گذاری، تولید خودرویی کاملا ژاپنی به دست کیچیرو بود. پس از مرگ پدر، کیچیرو به‌عنوان رئیس کارخانه‌ی تویودا مشغول به کار شد. او به کمک برادر ناتنی‌اش که به‌نوعی سرمایه‌گذار شرکت نیز بود، کسب و کار پدر را ادامه داد. تحقیقات تویودا روی موتورها و وسایل نقلیه به قوت خود باقی بود. او پس از مدتی تحقیقات را روی خودروهای چهار چرخ انجام می‌داد. کیچیرو برای پیشرفت هرچه سریع‌تر، تعدادی از برترین مهندسان ژاپنی را استخدام کرد تا با همان روش او، تحقیقات روی خودروها را ادامه دهند. اولین خودرویی که در جریان تحقیقات کیچیرو دمونتاژ شد، یک شورولت بود.

در سال ۱۹۳۴، اولین خودروی طراحی‌شده در کارخانه به‌صورت یک نمونه‌ی اولیه آماده شد. این خودرو از گازوئیل به‌عنوان سوخت استفاده می‌کرد. سرمایه‌گذاران شرکت تویودا به کیچیرو پیشنهاد دادند که همین روش تحقیقات و تولید را پی بگیرد. او نیز با قدرت بیشتر به طراحی خودروها مشغول شد و نمونه‌ی اولیه را خودش در سال ۱۹۳۵ و در آرامگاه پدر مورد آزمایش قرار داد. کیچیرو نام اولین خودروی تولیدی را Model A1 گذاشت. این خودرو ترکیبی از قطعات محصولات شرکت‌های مختلف بود.

ورود تویودا به صنعت خودروسازی در ابتدای جولای سال ۱۹۳۵ اتفاق افتاد. یک سال پس از تأسیس زیرمجموعه‌ی خودروسازی شرکت تویودا، او تصمیم گرفت نام آن را به تویوتا تغییر دهد. تویوتا کلمه‌ای بود که هم آسان‌تر تلفظ می‌شد و هم نام خانوادگی تویودا را در خود داشت. در نهایت در سال ۱۹۳۷ بخش خودروسازی به‌طور کامل مستقل شد و کیچیرو به‌عنوان معاون تویوتا موتورز منصوب شد.

در انتهای دهه‌ی ۱۹۳۰، کیچیرو تصمیم گرفت که بخش تحقیقات را به شرکت تویوتا اضافه کند. دلیل او برای تأسیس این بخش کاملا معقول بود. او دلیل تأسیس بخش تحقیق و توسعه را اینگونه بیان کرده است:

من می‌خواهم به دورانی پایان دهم که با استفاده از تلاش دیگران، مسیری آسان را برای تولید طی می‌کردیم. ما تا امروز به دنیای غرب اتکا کرده بودیم. اگر می‌خواهیم صنعت ژاپن را به‌طور کامل مستقل کنیم، باید به این دوران و این سبک از تولید پایان دهیم.

شرکتی که کیچیرو تأسیس کرد، در سال‌های بعدی با فراز و نشیب‌های زیاد تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازی‌های جهان تبدیل شد. برند خودروهای لوکس لکسوس نیز از دل این شرکت زاده شده و یکی از بزرگ‌ترین خودروسازی‌های لوکس جهان است. تویوتا در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار نیروی استخدامی دارد.

زندگی شخصی و مرگ

کیچیرو در سال ۱۹۴۱ به ریاست شرکت تویوتا منصوب شد. در سال ۱۹۵۰ و به‌ دلیل وقوع جنگ، تویوتا موتورز با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد. کیچیرو که شرکت خود را در معرض ورشکستگی می‌دید، مجبور شد تعداد زیادی از کارگران خود را اخراج کند. این تصمیم او باعث شورش کارگران شد که در نهایت کیچیرو و بسیاری مدیران رده بالای دیگر را مجبور به استعفا کرد. او دو سال بعد و در ۲۷ ژوئن سال ۱۹۵۲ در توکیو از دنیا رفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.