تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگی نامه هارولد کلایتون یوری

۱۲۵ سال پیش هارولد کلایتون یوری شیمیدان سرشناس آمریکایی متولد شد.

شهرت وی بیشتر بخاطر کار روی ایزوتوپ‌ها و کشف دوتریوم است که به همین دلیل نیز سال ۱۹۳۴ جایزه‌ی نوبل شیمی به ایشان تعلق گرفت.

۲۹ آوریل سال ۱۸۹۳ میلادی هارولد در شهر والکرتون ایالت ایندیانا واقع در ایالت متحده آمریکا متولد شد. پدرش معلم مدرسه و کشیش کلیسا بود.

زمانی که هارولد تنها شش سال داشت پدرش بخاطر بیماری سل جانش را از دست داد که این موضوع تاثیر منفی زیادی در روحیه وی داشت.

هارولد سال ۱۹۱۱ از دبیرستان فارغ التحصیل شد و برای اینکه بتواند کمک خرج خانواده باشد شروع به تدریس در یک مدرسه کرد.

سال ۱۹۱۴ هارولد یوری با هدف ادامه تحصیل وارد دانشگاه مونتانا شد و سال ۱۹۱۷ در رشته جانورشناسی در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد. در خلال جنگ جهانی اول و زمانی که آمریکا بصورت رسمی وارد جنگ شد هارولد یوری در یک شرکت شیمیایی شروع به کار کرد که وظیفه آن تامین ماده منفجره TNT برای ارتش بود.

بعد از پایان جنگ جهانی اول هارولد یوری به دانشگاه مونتانا بازگشت و در آنجا، هم تحصیلات خود را ادامه داد و هم به عنوان کمک استاد مشغول به تدریس شیمی شد.

سال ۱۹۲۳ هارولد یوری توانست دکترای خود را در رشته شیمی از دانشگاه مونتانا دریافت کند و بخاطر پایان نامه دکترا موفق شد یک بورسیه تحصیلات تکمیلی در موسسه نیلز بور در کوپنهاگن دانمارک دریافت کند که این فرصت را برای وی فراهم کرد تا با دانشمندان بزرگی نظیر ورنر هایزنبرگ، هانس کرامر، ولفگانگ پاولی، جورج فون هوسی و جان اسلتر ملاقات کند و از تجربه‌های علمی آنها استفاده کند.

همچنین وی دوره‌ای را نیز به آلمان سفر کرد و با آلبرت اینشتین و جیمز فرانک نیز ملاقات کرد.

مطالب خواندنی:

بعد از بازگشت به آمریکا پیشنهاد همکاری از انجمن تحقیقات ملی آمریکا زیر نظر دانشگاه هاروارد و همچنین پیشنهاد کار به عنوان محقق در دانشگاه جان هاپکینز را پذیرفت.

سال ۱۹۲۹ هارولد یوری به عنوان استاد شیمی دانشگاه کلمبیا مشغول به کار شد بیشتر دوران علمی خود را در آنجا سپری کرد.

از دستاوردهای علمی وی می‌توان به کشف دوتریوم اشاره کرد به موجب آن جایزه نوبل سال ۱۹۳۴ را نیز دریافت کرده است.

دوتریوم همان عنصر هیدروژن است که علاوه بر پروتون یک نوترون نیز درون هسته آن وجود دارد. اگر مولکول آب توسط دوتریوم تشکیل شود به آن آب سنگین می‌گویند.

در هر لیتر از آب دریا (۳۵) گرم دوتریوم وجود دارد. دوتریوم یکی از پایه‌های لازم برای همجوشی هسته‌‌ای است. در آب به اضافه‌ی هر ۷۰۰۰ اتم هیدروژن یک اتم دوتریوم موجود است که جدا کردن آن با توجه به نزدیکی خواص آب سنگین و آب سبک بسیار سخت است.

از دیگر دستاوردهای مهم علمی وی می‌توان به آزمایش مشهور میلر-یوری اشاره کرد، آزمایش میلر-یوری آزمایشی بود که استنلی میلر و هارولد یوری در سال ۱۹۵۲ انجام دادند.

در این آزمایش آنان نشان دادند که ملکول‌های ساده در شرایطی شبیه به شرایط آغازین کره زمین ممکن است به ملکول‌های آلی و در نهایت به حیات منجر شوند.

دکتر هارولد یوری عاشق باغداری و پرورش ارکیده بود و در سال‌های پایانی عمر خود به این کار مشغول بود.

سرانجام هارولد یوری در تاریخ ۵ ژآنویه سال ۱۹۸۱ در سن ۸۷ سالگی دیده از جهان فروبست.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.