تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه آئولوس پرسیوس فلاکوس

محتویات
  1. منبع:

زندگی‌نامه مشاهیر تاریخ ما:

آئولوس پرسیوس فلاکوس (Aulus Persius Flaccus): نویسنده و طنزپرداز رومی.

زندگی
آئولوس پرسیوس فلاکوس در ۴ دسامبر ۳۴ میلادی در منطقه ولترا (Volterra) در خانواده ای نجیب زاده از دسته سلحشوران و سوارکاران متولد شد. اما در 6 سالگی پدرش را از دست داد و یتیم شد. از آن پس با مراقبت و تربیت مادرش فوولیا سیسنا (Fulvia Sisenna) رشد کرد. هم او بود که فرزندش را در سن 12 یا 13 سالگی به منظور تحصیل در بهترین مدارس دستور زبان و سخن سنجی به رم فرستاد تا تحت تعلیم استادانی چون رمیوس پالاما (Remmius Palama) و ویرژینیوس فلاوس (Virjinius Flavus) قرار گیرد. اما ملاقات با آنئوس کورنوتوس (Anneus Cornutus) فیلسوف وارسته (برده ای که به دست خانواده سنکا، ادیب بزرگ آزاد شده بود) باعث شد که وارد محافل مخالف سناتوری شود و در این میان به خصوص با محفل تراسئا پتوس (Trasea Petus) مانوس شد.
مباحثات فلسفی، او را به سمت یک زندگی به دور از تجمع و در انزوا هدایت کرد. همانطور که گفته شد، پرسیوس زیر نظر و تربیت مادر، بزرگ شده بود. علاوه بر این چهار زن دیگر نیز در تربیت او نقش تعیین کننده ای داشته اند که عبارتند از: عمه، خواهر، دختر عمه (آریای کوچک) و دختر او، فانیا.
تعالیم این چهار زن در کنار تربیت مادرش و مطالعات فلسفی در شکل گیری شخصیت پرسیوس بسیار تاثیرگذار بودند. پرسیوس دوستان کمی داشت که با تعدادی از آنها از دوران نوجوانی (مثل کالپورینوس استاتوراس، لوگان و سیسو باسو) و با تعدادی نیز در دوران بزرگسالی دوست شده بود که در دسته دوم فقط سرویلیوس نونیانوس، تراسئاپتوس و کورنوتوس جای داشتند و از این میان کورنوتوس در قرار دادن پرسیوس در مسیر شعر بسیار تلاش کرد.
درون گرایی ذاتی، نرمی و لطافت روح پرسیوس موجب شد که او انزوا و گوشه نشینی عجیبی که با حقیقت زندگی زمان او تفاوت بسیار داشت، اختیار کند. با وجود این، سخت است که بگوییم این انزوا او را از مسائل سیاسی زمان، زیبایی شناسی و اخلاقگرایی دور کرده باشد.
پرسیوس در ۲۴ نوامبر ۶۲ در حالی که تنها ۲۸ داشت، در اوج جوانی در اثر ابتلا به بیماری حاد معده در ویلای وسیعی در جاده آپیا نزدیک رم درگذشت. در وصیت نامه خود تمام اموالش را که شامل کتابخانه با ارزشی با ۷۰۰ مجموعه کتاب، ۱۰ پوند نقره پرداخت شده و مبلغ قابل توجهی پول بود را برای استادش کورنوتوس به ارث گذاشت. می دانیم که کورنوتوس کتاب ها برای خود نگه داشت و بقیه میراث (پول و نقره ها) را به مادر و خواهر پرسیوس داد.

مطالب خواندنی:

آثار
یک بیوگرافی قدیمی و کتاب طنزنامه از معروف ترین آثار پرسیوس به شمار می رود. بیش از آنکه شاعر نوشتن طنزنامه را که به حتم شاهکار آثارش است، آغاز کند از کودکی به نوشتن و خلق آثار اهتمام ورزیده بود. بطوری که عذرنامه ای با عنوان وسیوس (Veseius) که تا کنون معنی آن معلوم نشده است، کتابی حاوی روایات سفرها با عنوان Hodoeporicon، کتابی کوچک در شهرت آریای بزرگ (مادرزن تراسئا پتوس که همراه شوهرش سسیناس پتوس خودکشی کرد) از جمله آثاری هستند که پرسیوس ازدوران کودکی شروع به نوشتن آنها کرده است. با مرگ شاعر، کورنوتوس که وارث تمام دارایی اوشد، تصمیم به اصلاح آثار کوتاه او گرفت. شاید به این دلیل که سبک نوشتاری امپریالیستی را می پسندید و نوشته های شاعر ضد امپریالیستی بودند، و شاید به این دلیل که مادر پرسیوس اصرار داشت از محتوای ضد امپریالیستی ابیاتی که شاعر در وصف آریا سروده و مستقیما استبداد نرون را زیر سوال می برد، کاسته شود.

منابع:
۱. http://faratarazclossium.blogfa.com

منبع:

  • سایت مشاهیر تاریخ ما، اِنی کاظمی
  • http://bashgah.net/fa/category/show/74892

تاریخ ما امیدوار است با انتشار بیوگرافی بزرگان تاریخ، قدمی در راستای بهبود وضعیت فرهنگی و حافظه تاریخی مردم کشورمان بردارد. / انی کاظمی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.