تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه آدام اسمیت

محتویات
  1. منبع:

زندگی‌نامه مشاهیر تاریخ ما:

زندگی
آدام اسمیت، در سال ۱۷۲۳ در شهر کرک کالدی، نزدیک اینبورگ اسکاتلند زاده شد. پدرش یک بازرس گمرک در کیرکالدی در منطقه ی فایف در اسکاتلند بود. تاریخ دقیق تولد وی مشخص نیست ولی نامگذاری وی در تاریخ ۵ ام ژوئیهٔ سال ۱۷۲۳ میلادی در کیرکالدی انجام گرفته شده بود. پدر او شش ماه قبل از تولد وی از دنیا رفت. او در حدود ۴ سالگی توسط یک گروه از کولی ها ربوده شد، ولی خیلی زود توسط عموی خود نجات داده شد و به آغوش مادرش بازگشت.
در چهارده سالگی وارد دانشگاه گلاسکو شد که در آن روزها در اسکاتلند یک امر معمولی بود. در هفده سالگی با مدرک فوق لیسانس فارغ التحصیل شد و سپس شش سال در کالج بالیول اکسفورد با بورس تحصیلی ادامه تحصیل داد و این تجربه موجب شد که در تمام عمرش احساس کسر شان نسبت به دانشگاههای قدیمی اکسفورد و کمبریج پیدا کند.
وی در سال ۱۷۵۱ به عنوان استاد رشته منطق در دانشگاه گلاسکو برگزیده شد و تقریبا در فاصله اندکی بعد از آن به سمت استاد برجسته اخلاق انتخاب شد.
اسمیت در سال ۱۷۵۹ اولین و معروف ترین اثرش را به نام ” نظریه عواطف اخلاقی ” منتشر کرد. اعتبار وی با انتشار این کتاب تثبیت شد. این اثر در باره معیارهای رفتار اخلاقی است که موجب همزیستی اجتماعی می شود. این کتاب معمولا به وسیله اقتصاددانان مورد مطالعه قرار نگرفته است.
در سال ۱۷۶۶ وی در کرک کالدی خود را بازنشسته کرد تا بتواند به طور تمام وقت بر روی کتاب بررسی در باره ماهیت و علل ثروت ملل کار کند.
این کتاب در سال ۱۷۷۶ منتشر شد. در این کتاب اقتصاد به عنوان یک رشته مستقل مورد دفاع قرار می گیرد. نظریه ای در این کتاب مطرح شده است که می گوید: « مقصود از فعالیت اقتصادی کسب ثروت است که از طریق تولید به دست می آید.»
آدام اسمیت اقتصاد دان بزرگ اسکاتلندی در۱۷ ژوئیه سال ۱۷۹۰ میلادی در ۶۷ سالگی درگذشت.
نگرش پایه ای اسمیت به موضوعات اقتصادی مانند تقسیم و تخصص نیروی کار٬ بهره وری و بازارها باعث گسترش علم اقتصاد طی ۲۰۰ سال گذشته گردیده است.

اندیشه
کناب ثروت ملل اسمیت تلاش جامعی در تحلیل کارکرد یک اقتصاد سرمایه داری می باشد. این کتاب نمادی از برخورد با پرسش های مربوط به ارزش و توزیع است و در واقع یک مکتب متمایز اقتصاد سیاسی کلاسیک را پایه گذاری کرده است. در کتاب ثروت ملل آدام اسمیت مرزهای قتصاد را آن قدر گسترش می دهد تا حوزه های دیگر مانند علوم سیاسی و حتی انسان شناسی را نیز در بر بگیرد.
کتاب ثروت ملل از پنج جلد تشکیل می شود و فقط دو جلد اول کتاب است که به طور واقعی الهام بخش نسلهای بعدی است. در این دو جلد است که وی علت بنیادی ثروت ملل را معرفی می کند ،تمایز اساسی بین قیمت طبیعی و قیمت بازار کالاها را توضیح می دهد.اما جلدهای سوم تا پنجم موضوعهائی را شامل می شود که فرد انتظار ندارد آنها را در یک کتاب اقتصادی بیابد.
اگر چه آدام اسمیت یک بدگمانی عمیق در باره رفتار بازرگانان و قانونگذاران داشت و وظیفه دولت را تامین آن دسته از خدمات اجتماعی می دانست که بخش خصوصی قادر یا مایل به انجام آن نیست اما او یک مدافع اقتصاد آزاد ،تجارت آزاد و تحرک آزاد نیروی انسانی و کالاها – نظریه مزیت نسبی و آزادی عملکرد بازار- بود. کسانی هستند که می گویند این موارد تمام آن چیزی نیست که مورد نظر آدام اسمیت بوده است.اما بدون شک این موارد بخش عمده پیام پیچیده وی بوده است، به طوریکه اگر وی را سخنگوی سرمایه داری صنعتی بنامیم – اگرچه وی را دست کم گرفته ایم – اما بی انصافی در مورد وی نکرده ایم.
در عصر کنونی و با افول نظام اقتصاد متمرکز و اقبال عمومی به سیاستهای اقتصاد آزاد، به نظر می رسد بعد از حدود دو قرن روح آدام اسمیت بر فراز اقتصاد جهانی، رجعتی دوباره نموده است.
اسمیت را بانی دروس اقتصاد و اقتصاد سیاسی در دانشگاه به شمار آورده اند. او اقتصاد را به عنوان علمی جدید معرفی کرد. اسمیت به عنوان پدر کاپیتالیسم نیز شناخته می شود.

مطالب خواندنی:

منابع:
۱. http://fa.wikipedia.org
۲. http://www.fargasht.com/2007/04/post_36.html

منبع:

  • سایت مشاهیر تاریخ ما، اِنی کاظمی
  • http://bashgah.net/fa/category/show/67200

تاریخ ما امیدوار است با انتشار بیوگرافی بزرگان تاریخ، قدمی در راستای بهبود وضعیت فرهنگی و حافظه تاریخی مردم کشورمان بردارد. / انی کاظمی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.