تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه جرج آرتور آکرلوف

محتویات
  1. منبع:

زندگی‌نامه مشاهیر تاریخ ما:

جرج آرتور آکرلوف (George Arthur Akerlof)، 17 ژوئن سال 1940 میلادی در نیوهون کانتیکات آمریکا چشم به جهان گشود. پدرش از شیمیدان های دانشگاه ییل و مادرش خانه دار بود. پدرش سوئدی تبار بود و برای تحصیل در مقطع دکترا با استفاده از بورسیه تحصیلی به دانشگاه پنسیلوانیا آمده بود.
جورج تحصیلات ابتدایی را از دبستانی خصوصی در پیتزبرگ پنسیلوانیا آغاز کرد. از همان ابتدا اطرافیان به هوش سرشار او پی برده بودند. او همیشه بهتر از برادر بزرگترش بود. جورج به همراه خانواده و برای فرار از گرمای شدید تابستان های پیتزبرگ به نیوهمپشایر نقل مکان کرد. چند سال در یک خانه چوبی مستاجر بودند تا اینکه خانه ای برای خود ساختند.
۱۰ ساله بود که قرارداد کار پدرش با شرکت شیمیایی کوپر پایان یافت و خانواده مجبور شدند به مریلند بروند. اما چون سطح آموزش مدارس مریلند خوب نبود، پدر و مادر توافق کردند خانواده در واشنگتن بماند و پدر آخر هفته برای دیدار با خانواده در کنار آنها باشد.
در سال ۱۹۵۰ میلادی پدرش موفق شد با بهره گیری از شیوه ای ابداعی حلقه هایی تیتانیومی بسازد. دانشگاه پرینستون از او دعوت کرد با آزمایشگاه های تحقیقاتی فارستال که در شرف تاسیس بود همکاری کند. خانواده آکرلف به پرینستون رفت. دانشگاه خانه ای بزرگ در اختیار آنها قرار داد و جورج و برادرش به مدرسه ای خصوصی رفتند.
پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه وارد دانشگاه ییل شد. به دعوت دانشکده اقتصاد لندن بدانجا رفت. اما رفتن او از برکلی تا لندن با یک سال تاخیر همراه بود زیر بانک مرکزی آمریکا از او رسما درخواست کرد یک سال در خدمت آن باشد.
طی این مدت با جانت یلن آشنا شد که در نهایت در سال ۱۹۶۸ با او ازدواج کرد. دانشگاه برکلی درخواست استعفای او را نپذیرفت هر چند که او به انگلیس رفته بود. طی سه سال اقامت در لندن علاوه بر تدریس، مطالعات خود را کنار نگذاشت.
آکرلوف و همسرش که فارغ التحصیل اقتصاد بود در سال ۳-۱۹۸۲ به برکلی بازگشتند. دکتر آکرلف به همراه همسرش به مدت ۱۰ سال در زمینه تئوری اقتصاد کلان و موضوعات دیگر مطالعه و تحقیق کردند ولی در سال ۱۹۹۴ با دعوت همسرش به هیأت رئیسه بانک مرکزی آمریکا، تحقیقات و مطالعات مشترک آنها نیمه تمام ماند و آنها مجبور شدند به واشنگتن عزیمت کنند.
همسر دکتر آکرلف به سمت رئیس شورای مشاوران اقتصادی دولت آمریکا برگزیده شده بود و بیشتر اوقات را در محیط کار سپری می کرد با این حال نه تنها ذره ای از ذوق و شوق زناشویی آنها کاسته نشده بود، بلکه با ورود کودکی به جمع خانواده آنها بیش از پیش صمیمی شده بودند.
دکتر آکرلف در این مدت به عنوان استاد موسسه بروکلین فعالیت می کرد.
دکتر آکرلف به لطف همکاری و مساعدت همسر، تئوری فقر اقلیت های آمریکا را ارائه کرد و نظراتی جدید در زمینه اقتصاد جنسیت و تبعیض جنسیتی مطرح کرد. وی در سال ۲۰۰۱ میلادی به همراه دکتر مایکل اسپنس و دکتر جوزف استیگلیتز به پاس تلاش و مطالعه در زمینه تجزیه و تحلیل بازارها با استفاده از اطلاعات نامتقارن به دریافت جایزه اقتصاد بنیاد نوبل نائل شد.

مطالب خواندنی:

منابع:
۱. www.ires.ir

منبع:

  • سایت مشاهیر تاریخ ما، اِنی کاظمی
  • http://bashgah.net/fa/category/show/74757

تاریخ ما امیدوار است با انتشار بیوگرافی بزرگان تاریخ، قدمی در راستای بهبود وضعیت فرهنگی و حافظه تاریخی مردم کشورمان بردارد. / انی کاظمی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.