تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه حمید رضا استیلی

بیوگرافی
 
حمیدرضا استیلی (متولد ۲۱ دی ۱۳۴۹) بازیکن و مربی فوتبال است. وی ۸۲ بازی ملی در کارنامهٔ خود دارد که توانسته است در این بازی‌ها ۱۲ گل به ثمر برساند. او بیشتر فعالیت‌های باشگاهی خود را در پرسپولیس گذرانده است. وی همچنین با گلی که برای تیم ملی ایران به آمریکا در رقابت‌های جام جهانی زد گل قرن نام گرفت. وی همچنین یکی از بازیکنان تأثیرگذار تیم ملی ایران به ویژه در جام جهانی ۱۹۹۸ بوده‌است. حمید استیلی ۸۲ بازی ملی با ۱۶ گل زده در کارنامه فوتبالی خود در تیم ملی دارد که در پست او ۱۶ گل آمار خوبی به حساب می‌آید (۱۲گل در فیفا ثبت شده است).
 
 
زندگی شخصی

 
حمید استیلی در محلهٔ چهارصد دستگاه نازی‌آباد تهران به دنیا آمد. وی از دوران کودکی علاقه زیادی به فوتبال داشت و با مشکلات و نبود امکانات در آن زمان، وارد این رشته شد و توانست در اکثر رده‌های سنی در تیم ملی ایران حضور پیدا کند.
 
 
فعالیت‌های باشگاهی
 

استیلی در مدت بازیگری شاگرد مربیانی نظیر فیروز کریمی؛ فرهاد کاظمی، علی پروین، جلال طالبی، غلامحسین مظلومی، منصور پورحیدری و بیژن ذوالفقارنسب بوده‌است. وی سابقه حضور در باشگاه‌های استقلال جنوب، پاس تهران، پرسپولیس، بهمن کرج، القادسیه کویت و گیلانگ سنگاپور را دارد. وی از سال ۶۳ در ترکیب اصلی پاس جای گرفت و ۸ سال بعد به پرسپولیس رفت. استیلی در سال ۷۲ از پرسپولیس جدا شد و در سال ۷۷ مجدداً بازگشت. وی در سال ۱۳۸۳ و بعد از بازی با سپاهان از فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد.
 
 
فعالیت‌های ملی
 
او در سال ۶۸ توسط علی پروین به تیم ملی دعوت شد و در دیدار با شوروی سابق اولین بازی خود را انجام داد. وی در جام جهانی ۱۹۹۸ توانست با ضربه سر دروازه تیم ملی فوتبال آمریکا را باز کند. تعداد بازی‌های رسمی در تیم ملی هشتادو دو و تعداد گل‌های زده در تیم ملی شانزده عدد می‌باشد. او که میباست در سال ۲۰۰۰ کاپیتان تیم ملی شود؛ پیش از بازی با لبنان بازوبند کاپیتانی را به علی دایی داد.
 
 
مربیگری
 
استیلی مدتی دستیار آری هان و سپس مصطفی دنیزلی در باشگاه پرسپولیس بود. وی در زمان افشین قطبی به عنوان کمک مربی اول در پرسپولیس فعالیت می‌کرد. در سال ۱۳۸۸؛ او سر مربی استیل آذین تهران شد و دراواخر لیگ نهم از این تیم کنار گذاشته شد. استیلی در لیگ دهم چند هفته مانده به شروع لیگ به شاهین بوشهر پیوست اما پس از فوت برادرش در فروردین ۱۳۹۰ و به خاطر مسائل روحی از این سمت استعفا داد.
در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ و پس از رد درخواست کمیتهٔ فنی باشگاه پرسپولیس مبنی بر ادامهٔ همکاری علی دایی با پرسپولیس؛ استیلی توسط کمیتهٔ فنی به عنوان سرمربی انتخاب شد. استیلی در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۰ پس از شکست ۳ بر صفر مقابل استقلال در بازی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، از مربیگری پرسپولیس کناره‌گیری کرد.
 

تقدیر آیت الله خامنه‌ای  

آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در طی یک دیدار، به خاطر گل حمید استیلی به تیم ملی فوتبال آمریکا پیشانی استیلی را بوسید و او را مورد تقدیر قرار داد. او دربارهٔ این گل به استیلی گفت که هرکسی هم جای استیلی بود، این گل را می‌زد.
 
 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.