تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه سروش لشکری (هیچ کس)

مطالب خواندنی:

بیوگرافی
 
سروش لشکری (متولد ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۴) با نام هنری هیچ‌کس خوانندهٔ رپ فارسی و از پیشگامان رپ خیابانی در ایران است. آلبوم جنگل آسفالت او را به شهرت رساند؛این آلبوم او آغازی بر عصر جدید رپ فارسی بود.همچنین او را پدر رپ فارسی نیز می‌دانند.
 
 
زندگی‌نامه
 
سروش لشکری در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۴ در تهران زاده شد. یکی از فرزندان پسر یک خانواده ۵ نفری است. پدر او اصالتاً اهل ضیاءآباد استان قزوین است و با حسین لشکری (خلبان مشهور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که سال‌ها در عراق اسیر بود) نسبت خانوادگی دارد. او ساکن محله ونک تهران و دانشجوی رشته مترجمی در دانشگاه بوده، اما درس خود را نیمه کاره رها کرده‌است. اما اکنون بر طبق گفته‌هایش در توئیتر مشغول به تحصیل در رشته روانشناسی و جامعه‌شناسی است.
 
 
فعالیت هنری
 

سال‌های آغازین (۱۳۷۸_۱۳۸۲)
 
هیچ‌کس در ابتدا کارش را با بازخوانی ترانه‌های انگلیسی آغاز کرد، اما با استقبال چندانی مواجه نشد. وی به همراه سالومه ام‌سی آهنگ چشمارومن از 2pac در سال ۸۲ باز خوانی کردند و این اثر شروعی تازه در موسیقی زیرزمینی داشت و به دنبال این کار خوانندگان زیادی به طرف رپ فارسی کشیده شدند. او در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی دلیل انتخاب نام هیچ‌کس را این گونه بیان کرده‌است:
دلیل انتخاب اسم هیچ‌کس هم این بود که می‌خواستم یک تضادی ایجاد کنم با تأثیری که می‌خوام بگذارم و حرف‌هایی که می‌زنیم. هیچ‌کس نماد هیچ چیز نیست و من این را دوست دارم.
 
 
آهنگ چشما رو من از هیچ‌کس؛ سالومه‌ام سی؛ 2pac
 
این اثر در سال ۱۳۸۲ یعنی نقطه آغازین موسیقی زیرزمینی منتشر شد به همراهی سالومه ام‌سی که شروعی جدید در رپ فارسی و موسیقی زیرزمینی ایران بود که سروش هیچ‌کس باعث شد رپ به سمت بازخوانی آثار خوب و تاپ کشیده شود همچنین رسانه‌های هیپ هاپی خارجی درمورد اولین آرتیست‌های رپ فارسی از هیچ‌کس و سالومه ام‌سی در رپ فارسی یاد کنند. این اثر جز اولین ترک‌های رپ فارسی به یاد می‌آید که یه نوع سبک جدید بود در زمانی که آهنگساز و امکاناتی نبود که رپرهای ایرانی برای تولید آثار خود از ان استفاده کنند.
 
 
معرفی اولین رپ کن‌های دختر رپ فارسی؛ سالومه‌ام سی؛ پانی
 
سروش هیچ‌کس معرف دوتا از اولین رپ کن‌های دختر یعنی ابتدا سالومه ام‌سی و بعد پانی بود و آن‌ها را به رپ فارسی معرفی کرد و همچنین در تولید و نشر آثار هنرمندان زیرزمینی نقش مهمی را ایفا کرد و همین کارها باعث شد که لقب پدر خوانده به او بدهند و در پی آن دیاکو و رضا پیشرو آهنگی به نام پدر خوانده را منتشر کرده و به هیچ‌کس تقدیم کردند.

 
تشکیل ۰۲۱، آلبوم جنگل آسفالت و شهرت (۱۳۸۲–۱۳۸۶)
 
در سال ۱۳۸۲، هیچ‌کس یکی از نخستین گروه‌های رپ ایران را با نام «۰۲۱» و با شعار «تهران برای همیشه» ایجاد کرد. در آغاز هیچ‌کس در ترانه‌های خود به کل‌کل‌های رایج با دیگر خواننده‌های رپ می‌پرداخت، اما بعد بیشتر سراغ موضوعات اجتماعی رفت.
هیچ‌کس آلبوم زیرزمینی جنگل آسفالت را در سال ۱۳۸۵ با آهنگسازی مهدیار آقاجانی روی آی‌تیونز منتشر کرد. انتشار این آلبوم که حال و هوایی خیابانی داشت و موضوع ترانه‌های آن مشکلات اجتماعی ایران بود، نام هیچ‌کس را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت و او را به موفق‌ترین خواننده رپ ایران بدل کرد. قابل ذکر است که تک‌آهنگ یه مشت سرباز نتیجهٔ شهرت جهانی را برای هیچ‌کس دربرداشت، در ویدئو این آهنگ پیشرو، علی قاف، بهرام، ریویل، مهدیار آقاجانی و… به صورت افتخاری حضور دارند.
 
 
اولین موزیک ویدئوی رپ فارسی
 
مهرک گلستان، خواننده رپ مقیم لندن ملقب به ریویل، از طریق اینترنت و با واسطه خواننده رپی به نام دیو، با هیچ‌کس آشنا شد و در سفر خود به تهران با او دیدار کرد. ریویل در این باره گفته‌است:
بعد از آشنایی با هیچ‌کس از سبک کارش خیلی خوشم اومد و خلاصه اولین‌بار توی میدان ونک با هم قرار گذاشتیم. با هم قرار گذاشتیم که با هم آهنگ رپ بخونیم که توش موسیقی سنتی هم باشه. با همکاری چندین نوازنده سازهای ایرانی اومدیم این کارو انجام دادیم و ویدئوهاش رو خودمون فیلمبرداری کردیم.
 
هیچ‌کس و ریویل چندین ترانه را با هم اجرا کردند که ترانهٔ «تیریپ ما» با نماهنگ سیاه‌وسفیدی که شامل صحنه‌هایی از قلیانکشی و رقص قمه در خیابان‌های تهران بود، در اینترنت معروف شد.
 
 
یه روز خوب می‌آد و خروج از ایران (۱۳۸۸)
 
هیچ‌کس در فیلم کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره ساخته بهمن قبادی که در سال ۱۳۸۸ منتشر شد، در چند صحنه بازی کرد و نماهنگ «اختلاف» را اجرا کرد. او در دیالوگی در فیلم دربارهٔ خروج از ایران گفت:
ما چیزی که می‌خونیم بهش می‌گن چی؟ رپ فارسی. فارسی، یعنی مال همین‌جاست. جون تو اصلاً خارج کشور و اونور آب و اینا اصلاً راه نداره، به خاطر این که حرفی که ما می‌زنیم واسه دل همین شهره، می‌دونی چی می‌گم؟
هیچ‌کس در سال ۱۳۸۸ ترانه‌ای به نام «یه روز خوب می‌آد» را خواند که با وجود نشانه‌های آشکار اشاره به فضای سیاسی ملتهب ایران، واکنش او نسبت به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تعبیر شد. هیچ‌کس سرانجام از ایران خارج شد و در لندن ساکن شد. اگرچه در مصاحبه با دویچه‌وله محل زندگی خود را تهران ذکر کرد. او دربارهٔ دلیل خروج خود از ایران در شبکه من‌وتو و در نشستی دربارهٔ موسیقی هیپ‌هاپ ایران در مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا دربارهٔ خروج خود از ایران گفت:
کلاً من برای همیشه نیومدم بیرون؛ بلکه اومدم کانال‌ها را برای بچه‌های تهران باز کنم. می‌خوام با مهدیار[آقاجانی] آلبوم بدم بیرون و با بهترین رپ‌خوان‌های جهان کار کنم تا ببینم چند چندن.
 
 
آلبوم انجام وظیفه و تک‌آهنگ‌های فردی (۱۳۸۸–۱۳۹۱)
 
در سال ۱۳۸۸ هیچ‌کس در اواخر آهنگ نفرت(ریمیکس) بر گرفته از آهنگ عرفان به همراه ریویل به نام نفرت با آهنگسازی A+ اعلام کرد که به زودی آلبومی با نام انجام وظیفه منتشر خواهد شد.
سرانجام در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۹ این آلبوم هم برای فروش بر روی آی تیونز و آمازون و هم برای دریافت رایگان در وب سایت‌ها منتشر شد. آهنگسازی آن برعهدهٔ مهدیار آقاجانی بود. این آلبوم به همراهی کل اعضای گروه ملتفت (فدائی، قاف و ریویل) ضبط شد که دارای ۵ آهنگ با موضوع‌های مختلف بود.
هیچ‌کس در این آلبوم در دو آهنگ ما از اوناشیم و انجام وظیفه حضور دارد. باید دانست که آلبوم انجام وظیفه از گروه ملتفت پخش شد.
بعد از آلبوم انجام وظیفه هیچ‌کس تک‌آهنگ‌های بسیاری از خود منتشر کرد و در دو آلبوم حضور داشت. یکی از آن‌ها زاخارنامه که می‌توان گفت آهنگی که هیچ‌کس درآن حضور داشت جنجالی‌ترین آهنگ از آلبوم شناخته شد و دیگری آلبوم عدل از فدائی بود که هیچ‌کس در آهنگ چی شنیدی؟ حضور داشت. بیشتر مخاطبان از این آهنگ به عنوان پر ایهام‌ترین آهنگ رپ یاد می‌کنند.
 
 
آهنگ «اون مثل داداشم بود» و جدائی از صامت
 
در پی مشارکت هیچ‌کس و زدبازی در آهنگ چرا بدی و جنجال‌های بین او و پیشرو در ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ هیچ‌کس آهنگی با نام اون مثل داداشم بود خطاب به رضا پیشرو منتشر کرد که تجدید خاطره و توضیح وقایع رخ داده به صورت خلاصه از دوستی قدیمی خود و رضا بود و همچنین از سفرش به خارج از کشور برای پیشرفت رپ تو ضیح داد. اما ماجرا در اینجا تمام نشد، پیشرو در ۶ فروردین ۱۳۹۱ آهنگی با نام لوبیای سحر آمیز در جواب به این آهنگ منتشر کرد. پیشرو بعدها در ویدئو یی در یوتیوب اعلام کرد که من تمام حرفهامو در لوبیای سحرآمیز زدم و همه چیز تمام شده و راهش را جدا اعلام کرد، البته بعدها پیشرو در برخی از موزیک‌هایش [از جمله آهنگ مغز رپ در آلبوم کمپانی  گروه ملتفت (هیچ‌کس، قاف، فدایی، داریوش، مهدیار) را مورد خطاب قرار داد و این گروه را دیس کرد و این گونه دو دوست صمیمی، که خود را دو برادر می‌نامیدند، از یکدیگر جدا و هر کدام مسیر خود را ادامه دادند.
 
 
جوون و خام
 
در ۹ اکتبر سال ۲۰۱۲ (چهارشنبه، ۱۷ مهر ۹۱)، هیچ‌کس به همکاری قاف، ریویل و کول جی رپ، تک‌آهنگی از خود با نام جوون و خام (به انگلیسی: Young n’ Foolish)، منتشر کرد. آهنگساز این کار مهدیار آقاجانی بود. از خصوصیات این آهنگ می‌توان به دو زبان بودن آن (انگلیسی و فارسی) اشاره کرد که قسمت فارسی آن را هیچ‌کس و قاف و قسمت انگلیسی آن را ریویل و کول جی رپ اجرا کرده‌اند. این آهنگ یکی از همکاری‌های بزرگ رپ فارسی به‌شمار می‌آید.
 
 
کار بر روی آلبوم مجاز و تک‌آهنگ‌های فردی (۱۳۸۴-اکنون)
 
هیچ‌کس در ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ در قطعه صوتی که از خود منتشر کرد [به نام تهران مال کی شد] ضمن تبریک سال نو در رابطه با کارهایی که انجام خواهد داد، توضیح داد. او در رابطه با کار بر روی آلبوم جدیدش به‌نام مجاز توضیحاتی داد و گفت که بعد از پخش تک‌آهنگ بنگ و تک‌آهنگی با نام اّه آلبومش را پخش خواهد کرد. هم‌چنین وی در رابطه با آهنگسازهای جدیدی با نام‌های حسن و حکمت صحبتی کرد. مهدیار آقاجانی، حسن، حکمت و سعید دهقان آهنگسازهای آلبوم مجاز هستند. بر اساس توییتی که هیچ‌کس در صفحه رسمی خودش در توییتر نوشت این آلبوم از ای پی (EP) کوتاه به آلبوم ال پی (LP) بلند تبدیل خواهد شد.
 
 
«موی پریشون» و حواشی آن
 
در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲، هیچ‌کس با همکاری داریوش (پلاک) و رؤیا عرب، تک‌آهنگی با نام موی پریشون را با آهنگسازی مهدیار آقاجانی منتشر کرد. در ابتدا قرار بود این آهنگ برای مؤسسه امید مهر به فروش برسد اما عده‌ای سود جو این آهنگ را دزدیده و با نام جعلی فاحشه بر وزن نابغه و این دسته از نام‌ها، پخش کردند. وقتی هیچ‌کس از این موضوع خبر دار شد، در صفحه رسمی خودش، در فیسبوک، برای آن‌ها ابراز تاسف کرد.
 
 
آهنگ «من کی ام» و همکاری با فدائی

 
من کی ام نام تک‌آهنگی است که قرار است هیچ‌کس به همراهی اشکان فدائی از خود منتشر کند. بر طبق شایعات و شواهد این آهنگ در جواب حواشی و دیس‌های چند ماهه به گروه ملتفت (گروهی که هیچ‌کس، مهدیار، فدایی و قاف و ریویل و داریوش اعضای آن هستند) و شخص هیچ‌کس می‌باشد خوانده شده و یکی از تک‌آهنگ‌های آلبوم مجاز می‌باشد.
 
 
آهنگ فیروز
 
وی در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۹۴ تک‌آهنگ فیروز را منتشر کرد که در آن از شخصیت تاریخی حاجی فیروز با شک و تردید بحث و صحبت می‌کند آهنگسازی اش با مهدیار آقاجانی بوده‌است موضوع آهنگ فیروز قبلاً توسط مهدی اخوان ثالث در پاورقی یکی از شعرهای خود در مجموعه شعر ارغنون، با ابراز تنفر از حاجی‌فیروز ذکر شده و آن را «بقایای نفرت‌انگیز عهد توحش و برده‌داری» نامیده است.
 
 
آهنگ تف
 
هیچ‌کس در ۱۳ مهر ۱۳۹۴ تک‌آهنگی ناگهانی و بدون خبر و تیزر قبلی به نام تف منتشر کرد؛ که طبق گفتهٔ سروش در توییتر بخش‌هایی از شعرهای مجموعهٔ مجاز است که از قرار دادن آن در مجموعه منصرف شده و همه آنهارا در قالب یک آهنگ که به اصطلاح خودش تفاله‌های مجاز با تف در کنار هم چیده‌است طبق گفتهٔ سروش در مقدمهٔ آهنگ٬ضرباهنگ این کار ۹ سال قبل از انتشار آهنگ توسط مهدیار آقاجانی ساخته شده بود.
 
 
آهنگ گریه داره
 
وی پس از یک سال و سه ماه سکوت سرانجام در تاریخ ۱۴ دی ماه ۹۵ تک‌آهنگی را در سبک هیپ هاپ با تنظیم مهدیار آقاجانی به نام «گریه داره» منتشر کرد که با انتقادهای فراوانی روبه رو شد. همچنین علاوه بر انتقاد شایعه بی‌احترامی هیچ‌کس به پیشرو هم فراگیر شد که تقصیر را بر گردن مهدیار انداخته بودند که این شایعه تکذیب و رفع اتهام شد. در ایران لقب پدر رپ فارسی را برازنده سروش هیچ‌کس می‌دانند.
 
 
سبک کار و محتوای ترانه‌ها

هیچ‌کس صدای کلفت زنگ‌دار و خش‌داری دارد و متن ترانه‌هایش را خودش می‌آفریند. ترانه‌های او آکنده از اصطلاحات و تکیه‌کلام است، و استفاده از ادبیات خیابانی و کوچه‌بازاری، موسیقی او را برای عامه قابل‌فهم و جذاب کرده‌است.
به نوشته پرویز جاهد، «آهنگ‌های رپ هیچ‌کس، درونمایه اجتماعی قوی‌ای دارد و بیانگر تنش‌ها و تضادهای اجتماعی جامعه امروز ایران است. سرخوردگی‌ها، سرکوب‌ها، عقده‌های طبقاتی و روانی و سرکشی‌ها و عصیان‌های جمعی در شعر ترانه‌های هیچ‌کس به چشم می‌خورد… بسیاری، موسیقی هیچ‌کس را صدای اعتراض نسل جوان ایرانی و بیانگر روح ناآرام، بی‌قرار و سرکش آنان می‌دانند.»
امیر عزیزمحمدی، روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه معتقد است که هیچ‌کس فراتر از یک خواننده رپ، و تجلی مدرن شاعران کلاسیک زبان فارسی است؛ چرا که این قرارگیری شعر کلاسیک فارسی در وزن‌ها بوده که آن را در طی سده‌ها حفظ کرده‌است (و هیچ‌کس نیز همین کار را می‌کند).
برخلاف اغلب خوانندگان رپ فارسی، ترانه‌های هیچ‌کس مؤدبانه است و او در ترانه‌هایش از فحاشی و کلام‌های رکیک یا ستایش از فرهنگ اسلحه و مواد مخدر دوری می‌کند. هیچ‌کس در ترانه‌هایش خط قرمزهایی را برای خود تعیین کرده چون «آهنگ‌هایش را خانواده‌ها گوش می‌کنند و نمی‌خواهد روی جوانان اثر منفی بگذارد». هیچ‌کس در ترانه‌های خود، از خدا و وطن‌پرستی صحبت به میان می‌آورد. او می‌خواهد در اثرهایش پیام داشته باشد و دلیل آن را این‌طور بیان می‌کند:
وقتی می‌بینی که یه قدرتی داری و می‌تونی تأثیر بگذاری، چرا از آن به صورت مثبت استفاده نکنی؟
خدمت به جامعه یکی از مضامینی است که هیچ‌کس به دنبال آن است:
کلاً آدم باید همیشه در حال خدمت به بشر و وطنش باشد. می‌دانی چه می‌گویم؟ یعنی حتماً قضیه سرباز بودن این نیست که بروی بجنگی. موضوع خدمت کردن است. حالا هر کسی در هر سنی به نوبهٔ خودش می‌تواند خدمتگزار مردم باشد… راستش چندسالی است که این طرز تفکر را پیدا کرده‌ام. چون وقتی من شروع کردم بچه بودم و چیزی حالیم نبود! اوایل همین طوری سر کل‌کل و این داستان‌ها رو آوردم به رپ؛ ولی کمی که گذشت، بالاخره آدم وقتی سن‌اش می‌رود بالاتر، عقلش بیش‌تر کار می‌کند.
هیچ‌کس در تک‌آهنگ اخیر خود که با نام بنگ پخش شد مردم را به دوری از اعتیاد به مواد مخدر فرا خوانده‌است.
 
 
موانع قانونی
 
او در پاسخ به سؤالی در مورد این که در کارش با چه موانع قانونی روبرو شده، می‌گوید «همش در حال فراریم…» و به یکی از ابیات ترانه زندان اشاره می‌کند: «من زندان نمی‌خوام برم، بگو چرا داری منو هل می‌دی؟»
هیچ‌کس برای آلبوم جنگل آسفالت موفق به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشد و نهایتاً آن را به شکل یک آلبوم زیرزمینی روی اینترنت منتشر کرد. او همچنین اقدام به ضبط چند نماهنگ بدون مجوز در خیابان‌های تهران نموده است.
هیچ‌کس در اواخر سال ۱۳۸۶ به اتهام «ترویج و انتشار موسیقی بدون مجوز» از سوی دادگاه فراخوانده‌شد و با تأمین قرار وثیقه ۵ میلیون تومانی و به قید تعهد نسبت به عدم خواندن موسیقی رپ بدون مجوز، تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.
 
 
آلبوم‌شناسی
 
* جنگل آسفالت      ۱۳۸۵
 
 
آلبوم‌های مشترک
 
* انجام وظیفه         ۱۳۸۹
* اِما۲ ۱۳۹۱
 
 
تک‌آهنگ‌ها
 
گریه داره     
تف    
فیروز 
بنگ   
موی پریشون
چی شنیدی؟ 
چرا بدی؟     
جوون و خام 
عاشقم هیچ‌کس       
من اگه تو نباشی     
اون مثل داداشم بود
تیریپ ما ۲  
بجنگ مثلِ   
انجام وظیفه 
ما از اوناشیم 
نفرت (ریمیکس)     
واقعی تر از مستند  
Long Live Palastine      
یه روز خوب میاد    
یه مشت سرباز       
واسه هر ایرانی       
تو مستی      
کمک 
برو جلو       
بازم کلان      
دیوونه
جیب بابا      
تماس کاریش نکن    
میگن قاف    
وجدان هیچ‌کس
Red eye      
خاطره
برو بکس با ما باشید
بس کن        
میکروفون    
تیریپ ما     
گفتم  
مایه بده      
بکس سروش 
مثل مار       
چشما رو من 
مست مست 
هومن
بکس خلاف  
هیچ‌کس ریویل       
هیچ‌کس       
 
 
فیلم‌شناسی
 
کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره ساخته بهمن قبادی (۱۳۸۸)

منبع: http://rasekhoon.net/mashahir/show/1384263/سروش-لشکری-(هیچ-کس)/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.