تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه سید محمود علوی

بیوگرافی

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی (زاده ۴ اردیبهشت ۱۳۳۳ در لامرد فارس)، وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی، نماینده دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی، نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸ است. وی دارای دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد است.

زندگی نامه

محمود علوی در خانواده ای روحانی متولد شد و در سن دو سالگی به همراه خانواده به نجف اشرف (محل تحصیل پدر) رفت و تحصیلات ابتدایی و سال‌های اول متوسطه را در دبستان و دبیرستان علوی ایرانیان در نجف گذراند. پدر وی آیت‌الله حاج سید رضا علوی می باشد. وی در سال ۱۳۴۹ به لباس روحانیت در آمد. تحصیلات حوزوی خود را ابتدا در نجف و سپس در آبادان و حوزه علمیه قم و تهران پی گرفته است.

تحصیلات حوزوی و تدریس

محمود علوی دوره سطح را نزد اساتید حوزه ی علمیه قم از قبیل : حضرات آیات اعتمادی، محقق داماد، حسینی کاشانی، باکوئی، پدر خود و مرحوم ستوده گذرانده و درس خارج را نزد حضرات آیات چون: سید علی خامنه‌ای، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، محمد یزدی و هاشمی شاهرودی و محقق داماد فرا گرفته است.
او هم اکنون به تدریس سطوح عالی حوزه ( رسائل و مکاسب ) در حوزه علمیه اشتغال دارد.

تحصیلات دانشگاهی و تدریس

محمود علوی همزمان با تحصیلات حوزوی، به تحصیلات دانشگاهی نیز پرداخت. دوره کارشناسی را در مدرسه عالی تربیتی و قضایی قم (دانشگاه فعلی قم) در رشته علوم تربیتی با کسب رتبه اول گذراند. کارشناسی ارشد را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی با کسب رتبه اول و با معدل ۱۸٫۹۶ طی نمود و مقطع دکتری را در همان رشته در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان رساند.
علوی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به عضویت هیئت علمی دانشکده صدا و سیما در آمد و همزمان در مراکز دانشگاهی دیگر نظیر : پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه آزاد و دانشکده علوم حدیث به تدریس پرداخت.
برخی از دروسی که توسط وی در مراکز دانشگاهی تدریس می شود: مبانی فقهی روابط بین‌الملل ،مبانی فقه و احکام تخصصی پزشکی(دانشجویان بورسیه ارتش)، نگاهی گذرا به بحث تعادل و تراجیح ، قرآن و روابط بین‌الملل(دانشکده روابط بین‌الملل) ، تمایز قواعد فقه و اصول در نگاه امام خمینی (ره) و دیگران ، روزه و احکام آن ، درسهایی از نهضت امام حسین (ع) ، مجلس رد اعتبار نامه و چند نکته ، تاملی در روند حقوق مطبوعات
 

فعالیت‌های قبل از انقلاب

تأسیس انجمن اسلامی جوانان آبادان (۱۳۵۰)
تأسیس چندین کتابخانه در مناطق مختلف استان فارس (۱۳۵۷-۱۳۵۴)
فعالیت های فرهنگی تربیتی و تبلیغی در رابطه با نسل جوان در نقاط مختلف استان فارس
برپایی و هدایت تظاهرات علیه رژیم پهلوی در قم و مناطق جنوب فارس (لار،گراش، لامرد، …)
رهبری یک گروه چریکی شبه نظامی در قم در سال ۱۳۵۷

فعالیت‌های پس از انقلاب 

نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس در سال ۱۳۵۸-۱۳۵۷
نماینده دفتر امام خمینی (ره) در لامرد در سال ۱۳۵۹-۱۳۵۸
نماینده دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی
مخبر و سخنگوی کمسیون شورا ها و امور داخلی ، کمسیون خاص وظیفه عمومی ، کمسیون خاص وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی
معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح در سال های ۶۸ تا ۷۰
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم رهبر جمهوری اسلامی، سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸

رد صلاحیت در انتخابات مجلس نهم
 
در جریان نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، و میان دوره‌ای این دور از مجلس، سید محمود علوی برای کاندیداتوری ثبت نام کرد که هر دو بار از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. او در ۲ اسفند ۱۳۹۰ اعلام کرد: «به استناد بند ۱ ماده ۲۸ قانون اساسی مبنی بر «عدم التزام عملی به اسلام و نظام» رد صلاحیت شدم.
 
 
وزارت اطلاعات دولت یازدهم
 
محمود علوی به عنوان وزیراطلاعات در دولت حسن روحانی در انتهای مراسم تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی، طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد و توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
علوی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یکی از اعضای ارشد ستاد انتخابات حسن روحانی بود. او پس از احراز وزارت اطلاعات در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کسانی که در ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی فعالیت داشتند و در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) تخلفی مرتکب نشده‌اند، با خیال آسوده به کشور بازگردند و وزارت اطلاعات امنیت آنان را تضمین می‌کند. او همچنین در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ در جمع مردم دهستان دشت عباس گفت: «اصلاح‌طلب و اصول‌گرا همه فرزند مملکت هستند و هر کدام توانایی کار داشته باشند به آن‌ها میدان کار داده می‌شود.» در ۳ تیر ۱۳۹۳، حمید رسایی، نماینده جبهه پایداری مجلس اعلام کرد که وزیر اطلاعات با اعضای جبهه مشارکت دیدار خصوصی داشته و از وی خواست محتوای این جلسه را افشا کند. علوی همچنین در ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ در جمع مردم شهرستان لردگان اعلام کرد: «چه اصولگرا و چه اصلاح طلب همه عزیز هستند… ما صاحب کشتی انقلاب نیستیم که افراد را پیاده کنیم.»
با گذشت یکسال از دوره وزارت علوی بر وزارت اطلاعات، عملکرد وی در خصوص آزادی‌های اجتماعی در ایران، از جانب اصلاح‌طلبان، مورد انتقاد قرار گرفت. اصلاح‌طلبان معتقدند که کارمندان این وزارتخانه، برخلاف خواست وزیر و خودسرانه، با دستورگرفتن از سایر نهادها، اقدام به افزایش فشار بر اصلاح‌طلبان نموده تا مانع گسترش فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آنان در زمان دولت جدید شوند.
پس از حصول توافق هسته‌ای وین، وی در پاسخ به نظر منتقدان داخلی توافق، اظهار کرد:
یک فرمانده در میدان دفاع مقدس ممکن بود ۸۰ درصد از اهداف عملیات را محقق کرده و زمین‌های زیادی را آزاد کند، اما عده‌ای هم شهید می‌شدند و بخشی از تجهیزات منهدم می‌شد. سؤال اینجاست که وقتی عملیاتی این میزان از موفقیت را به دست می‌آورد، آیا رادیو و تلویزیون به خاطر پیروزی به دست آمده و زمین‌های آزاد شده مارش پیروزی می‌نواختند یا به خاطر شهادت عده‌ای از رزمندگان عزیز مارش عزا پخش می‌کردند؟
 
 
دیدار با سید محمد خاتمی
 

در ۱۴ آبان ۱۳۹۴، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، تصویری از مراسم عزاداری محرم در همان شب را در منزل قدرت‌الله علیخانی، منتشر کرد که در آن سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران که در ممنوعیت تصویری و خبری به سر می‌برد در حال گفتگو و خندیدن با سید محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود.
 
 
انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری
 

محمود علوی در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان (و اعتدالگرایان) که قبل از اعلام نهایی صلاحیت نامزدهای خبرگان ۹۴ اعلام شده بود قرار گرفت. چند روز پس از اعلام نهایی شورای نگهبان مبنی بر احراز صلاحیت‌ها بصورت رسمی در مهمترین لیست اعتدالگرایان برای انتخابات خبرگان ۹۴ که منتسب به آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به نام «خبرگان مردم» اعلام گردیده قرار گرفت و سپس در لیست یاران اعتدال و امید که فقط در یک مورد با لیست خبرگان مردم تفاوت دارد نیز قرار گرفت. او در نهایت موفق شد با کسب ۱٬۷۰۶٬۸۵۵ رای و در جایگاه دهم، وارد پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شود.

مختصری از دیگر ویژگی‌های ایشان

فعالیت‌های گسترده فرهنگی و ورزشی، حسن خلق، مهربانی و خوشرفتاری، دلسوزی و گره‌گشایی از مشکلات دیگران در حد توان، تدبیر خردورزانه در تصمیمات مدیریتی، تلاش خستگی‌ناپذیر و توفیق در پیشبرد کارها، ارتباط مستمر با نسل جوان و همگانی با ورزشکاران و هنرمندان از ویژگی‌های زبانزد دکتر علوی می‌باشد. به گفته وی یکی از زیباترین لحظاتش، برپایی نماز جماعت و قرائت زیارت عاشورا همراه با ورزشکاران کوهنورد ارتش بر فراز قله دماوند (بلندترین قله ایران) بوده است.

حضور در دفاع مقدس

نقش مردم در بسیج نیروها از شهرستان لامرد و لار و حضور پیاپی در جبهه و بازدید از رزمندگان در خطوط مقدم در دوران تصدی‌ نمایندگی دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی از دیگر موارد قابل ذکر در مورد ایشان می‌باشد.

انجام سفرهای کاری و تحقیقاتی

نکته بارز در مورد ایشان دنیادیدگی و آشنایی با آداب و رسوم دیگر کشورهای جهان است در این راستا سفرهای متعدد و بعضا رسمی که اکثرا با هزینه شخصی انجام شده به ۳۰ کشور داشته است که عبارتند از عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات، عمان، ترکیه، لبنان، سوریه، اردن، آذربایجان، گرجستان، اکراین، قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان، آلمان، سوئد، دانمارک، فرانسه، مراکش، کلمبیا، هند، تایلند، سنگاپور، مالزی، اندونزی، چین، کره‌جنوبی، بحرین و پاکستان

تسلط به زبان‌های بین‌المللی

آشنایی کامل ایشان به دو زبان بین‌المللی و عربی و انگلیسی در کنار تسلط کامل ایشان بر خطابه فارسی و نویسندگی از دیگر مشخصات قابل ذکر ایشان می‌باشد.

موفقیت‌های اخیر اجرایی

در دوران تصدی‌ مسئولیت ایشان در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش موفقیت‌های مختلفی را شاهد بوده‌ایم که اهم آنها در سال‌های اخیر عبارتند از:
۱.     مقام اول در بخش نمایشگاهی اجلاس سراسری نماز طی دو سال پیاپی
۲.     تشویق از سوی مقام معظم رهبری به سبب تسهیل ارزیابی مکتبی کارکنان ارتش
۳.     احراز رتبه اول اشراف فرماندهی معظم کل قوا در سال‌های 85 و 86 و تشویق ایشان

 در مجلس خبرگان

اضافه بر حضور فعال در جلسات مجلس خبرگان و کمیسیون‌های تخصصی آن، دکتر علوی نمایندگی مجلس خبرگان رهبری را به فرصتی برای خدمت به مردم به ویژه افراد مستضعف و بی‌بضاعت تبدیل نموده و تاکنون گره از مشکل افراد زیادی به دست وی گشوده شده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.