تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه علیرضا آوایی

مطالب خواندنی:

بیوگرافی

سید علیرضا آوایی (زادهٔ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۳۵ در شهرستان دزفول) قاضی عالی‌رتبه و سیاستمدار ایرانی، وزیر دادگستری ایران و رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور ایران، حسن روحانی است. در جریان قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، علیرضا آوایی از اعضای هیئت مرگ در زندان‌های دزفول و اهواز بود.
او برادر احمد آوایی (نماینده سابق دزفول در مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی سابق وزارت صنایع) است.
او پیشتر در قوه قضاییه ایران دارای سمت‌های گوناگونی بوده از جمله رئیس سازمان ثبت احوال کشور و رئیس کل سابق دادگستری استان تهران (۱۳۸۴–۱۳۹۳) و دادستان اهواز (۱۳۶۷) و مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات بوده‌است. وی عضو مؤسس و رئیس هیئت امنای انجمن حقوق شناسی است که اولین نهاد مدنی ملی و فراصنفی در نظام حقوق ایران است.
 
 
سمت‌ها
 
آوائی از سال ۱۳۵۷ خورشیدی به استخدام دادگستری درآمد و از شاخص‌ترین قضات ایران (پایه ۱۱) در دستگاه قضایی بوده‌است. سمت‌های او به شرح زیر است:
دادستان عمومی و انقلاب دزفول ۱۳۵۸
دادستان عمومی و انقلاب اهواز ۱۳۶۷
رئیس کل دادگستری استان لرستان ۱۳۷۳
رئیس کل دادگستری استان مرکزی ۱۳۷۷
رئیس کل دادگستری استان اصفهان ۱۳۸۱
رئیس کل دادگستری استان تهران ۱۳۸۴–۱۳۹۳
قاضی دیوان عالی کشور ۱۳۹۳
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال ایران ۱۳۹۴
رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور ۱۳۹۵ تا کنون
 
 
تحریم اتحادیه اروپا
 
اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۱۸ مهر ۱۳۹۰ (۱۰ اکتبر ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله سیدعلیرضا آوایی را از ورود به کشورهای این اتحادیه ممنوع کرد. بر اساس این تصمیم کلیه دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف خواهد شد. بیانیه اتحادیه اروپا وی را به دلیل مسئولیت در دادگستری استان تهران، مسئول نقض حقوق بشر دانسته است. اتحادیه اروپا او را به خاطر مشارکت در دستگیری‌های خودسرانه، نقض حقوق بشر، انکار حقوق زندانیان و افزایش اعدام‌ها، در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌ است.
علیرضا آوایی در سی و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای سخنرانی از طرف ایران حضور یافت که در جریان سخنرانی او چند دیپلمات جلسه را ترک کردند و تظاهراتی نیز توسط معترضان ایرانی در ژنو با شعار “آوایی را دستگیر کنید” برپاشد.
 

منبع: http://rasekhoon.net/mashahir/show/1305466/علیرضا-آوایی/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.