تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه محمود واعظی

مطالب خواندنی:

ملیت :  ایرانی
  –  
قرن : ۱۴

بیوگرافی
 
محمود واعظی (متولد ۱۳۳۱)، سیاستمدار ایرانی، از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، سرپرست مرکز ملی فضای مجازی و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ایران و معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد. وی دارای مدرک‌های تحصیلی دکترای روابط بین‌الملل و هم چنین فوق‌لیسانس مهندسی الکترونیک می‌باشد. محمود واعظی هم‌اکنون رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری می‌باشد.
 
 
دوران کودکی و جوانی
 
محمود واعظی، در اول خرداد ۱۳۳۱ در یک خانواده مذهبی در خیابان خراسان، جنوب تهران متولد شد. دوران ابتدایی خود را در دبستان اسلامی صادقیه سپری و در سال ۱۳۴۹ دوره دبیرستان را با اخذ دیپلم ریاضی در مدارس میرداماد و مروی پشت سرگذاشت.
وی در سال ۱۳۵۰ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته و در سال ۱۳۵۵مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سکرمنتو در رشته مهندسی برق اخذ کرده و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مخابرات به دانشگاه ایالتی سن خوزه رفت. بعد از اتمام آن وارد مقطع دکترای رشته مهندسی مخابراتِ دانشگاه ایالتی لویزیانا شد؛ که با پیروزی انقلاب در ایران از اتمام تحصیل و اخذ مدرک دکتری صرف نظر کرد و به ایران بازگشت.
وی، در کل دوران اقامت در آمریکا عضو انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا بوده و مسوولیت‌های مختلفی هم در آن انجمن در زمینه فعالیت‌های سیاسی و مذهبی داشته است که از آن جمله می‌توان به مسوولیت دبیری تشکیلات اعضای انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا اشاره کرد. پس از انتخاب به این سمت، به همراهی تعدادی دیگر از دانشجویان مدتی را در نوفل لوشاتو در حضور آیت‌الله خمینی سپری کرد.
 
 
سوابق پیش از وزارت

 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵
مشاور وزیر امور خارجه از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶
مشاور وزیر و رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸
معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸
معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۲.
استاد مهمان در مقطع کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی.
 
 
وزارت ارتباطات دولت یازدهم
 
بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، وی محمود واعظی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که در جلسه رای‌گیری، نمایندگان با۲۱۸ رای موافق، وی را شایسته تصدی این وزارتخانه تشخیص دادند.
از جمله نخستین وعده‌های واعظی، افزایش پهنای باند اینترنت در ایران، بهبود سرویس‌دهی اپراتورهای تلفن همراه در ایران و همچنین الحاق مجدد سازمان فضایی ایران به وزارت ارتباطات بوده است. نصر الله پژمان فر، نماینده عضو جبهه پایداری و از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با دانا تهدید کرده “اگر روند موجود در وزارت ارتباطات ادامه پیدا کند، به دنبال استیضاح وزیر خواهم بود.” نصراله پژمان فر، نماینده مردم مشهد و عضو جبهه پایداری است که درباره عملکرد وزیر ارتباطات می‌گوید. نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: صدماتی که در ارتباط با این موضوع ایجاد می‌شود، آسیب‌ها و هزینه‌هایی است که به مردم می‌رسد و اگر وزارت ارتباطات اصلاح روش نکند، با طرح سؤال و استیضاح وارد عمل می‌شویم. محمود واعظی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالات خبرنگاران مبنی بر احتمال استیضاح به دلیل افزایش پهنای باند اینترنت در ایران گفت: به طور حتم نمایندگان مردم اختیار کامل دارند که بر اساس قانون رفتار کنند و در مقابل دولت و وزرا نیز بر اساس شرح وظایف خود رفتار می‌کنند. وی همچنین در خصوص فیلترینگ وب‌گاه‌های شبکه اجتماعی در ایران اعلام کرد: «اگر شبکه‌ای سالم باشد عضویت و فعالیت در آن از نظر من هیچ مشکلی ندارد.»
در پی انتشار اظهارنظری از جانب واعظی در خصوص تصمیم وزارتخانه تحت امرش در خصوص رفع فیلترینگ فیسبوک، سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در اظهارنظری توهین‌آمیز که در طی سخنرانی نماز جمعه مشهد بیان شد، واعظی را «پیرمردی که پایش لب گور است و قصد دارد فیلترشکن فیسبوک شود»، خطاب کرد. این اظهارنظر با واکنش وزارت ارتباطات روبرو شد و این وزارتخانه در بیانیه‌ای رسمی، علم‌الهدی را به دلیل اظهارنظر در خصوص نقل قولی کذب از جانب وزیر ارتباطات، مورد سرزنش قرارداد.
عدم فیلترینگ سایت های مفید و ارزشمند و رعایت جریان آزاد اطلاعات از جمله مهمترین رویکردهای محمود واعظی در مدت تصدی وزارت متبوع اش عنوان شده است.






منبع: http://rasekhoon.net/mashahir/show/1379516/محمود-واعظی/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.