تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه مهدی یراحی

مطالب خواندنی:

بیوگرافی
 
مهدی یراحی متولد ۲۳ آبان ۱۳۶۰ در اهواز است.
دوره آموزش تئوری موسیقی را تحت نظر علی کسرائی که تنها معلم موسیقی اش بود گذراند. از مادرش بعنوان اولین حامی حضورش در موسیقی نام می برد و در ادامه راه از حمایت پدر نیز بهره مند می شود.
 
 
علاقه و شروع
 
علاقه اش به آهنگسازی زمانی شکل گرفت که بین سال های ۱۰ تا ۱۳ سالگی ضمن شرکت در مسابقات تلاوت قرآن، نا خودآگاه مجذوب موسیقی درونی آیه ها و آهنگ چینش کلمات بود طی کردن دوره آموزش با علی کسرائی سرآغازی می شود تا علاقه اش را به صورت جدی تری پیگیری کند
 
 
از اهواز تا تهران + رد مجوز
 
سازهای گیتار و پیانو را کاملا تجربی فراگرفته و در نوازنده گی آنها مسلط است.
در سال ۱۳۷۹ وقتی تنها ۱۹ ساله بود از اهواز به تهران آمد در این سال اولین آلبوم وی توسط وزارت ارشاد مجوز نگرفت و این اتفاق دو بار دیگر برای آلبوم های وی در سال ۸۱ و ۸۳ نیز اتفاق افتاد در نهایت شروع به آهنگسازی برای آلبوم خوانندگان کرد.
اولین آهنگ سازی را روی آلبوم حسین استری انجام داد.
 
 
شهرت و ماه عسل
 
یراحی با اجرای تیتراژ ماه عسل سال ۸۸ به شهرت رسید و با بازخوانی ترانه علی مودک ساخته کاظم الساهر که یکی از ترانه‌ های قدیمی عراقی است؛ در خوزستان به محبوبیت فراوان دست یافت.
 
 
سبک های تاثیر گذار
 
از موسیقی ارائه شده توسط گروه پینک فلوید به خصوص آلبوم the wall به عنوان جریانی به شدت تاثیر گذار بر آهنگسازی اش یاد می کند و از آثار ونجلیز که اسطوره ملودی سازی اش است به شدت لذت می برد.
اعتقاد دارد که ونجلیز، موسیقی را با زبانی ساده اما بسیار عمیق عرضه می کند.
 
 
رابطه با احسان علیخانی
 
امام علی علیه السلام می فرمایند: دوست، برادری است که تو انتخاب می کنی و من احسان علیخانی را به عنوان برادرم انتخاب کردم. در رفاقت تمام قد پشت من ایستاده و حمایتش در زندگی خصوصی من لحظه به لحظه دیده می شود.
 
 
کارگردانی
 
مهدی یراحی در سال های دور به رشته ی کارگردانی علاقه مند بوده هم چنین فیلم نامه نویسی را تا سطوح بالا پیگیری کرده است اما حالا فقط موسیقی را دنبال میکند.
 
 
مطالعه
 
مطالعه کردن، بخش اجتناب ناپذیر برنامه های مهدی یراحی را تشکیل می دهد و آثار دکتر علی شریعتی و پائولو کوئلیو از کتاب های محبوبش هستند.
 
 
درک موسیقی
 
برای درک بهتر ملودی ساختن، به سادگی پایبند بوده است.
می گوید ملودی ها معمولا در تلاقی آثار شنیده شده و احساسات شخصی آهنگساز جان می گیرند و با اینکه، اکثر ملودی هایش را بر اساس ترانه می سازد، گاهی اوقات ترانه نویسی بر اساس ملودی اش را نیز به ترانه سرا پیشنهاد می دهد.
 
 
الگوها
 
آوای استاد محمدرضا شجریان، فرهاد مهراد، ابراهیم حامدی، داریوش اقبالی، معین، فریدون فروغی و مرحوم هایده را بسیار می پسندد، همچنین ام کلثوم و عبدالحلیم حافظ را که از بزرگترین خوانندگان موسیقی عرب هستند.
 
 
جوایز
 
برنده تندیس بهترین آلبوم موسیقی پاپ برای آلبوم امپراطور ، بخش کارشناسی، از دومین جشنواره سالانه موسیقی‌ ما در سال ۱۳۹۲،
برنده تندیس بهترین قطعه موسیقی پاپ برای قطعه امپراطور، بخش کارشناسی، از دومین جشنواره سالانه موسیقی‌ما در سال ۱۳۹۲
 
 
آلبوم ها
 
● آینه قدی – ۱۳۹۵
● مثل مجسمه – ۱۳۹۴
● امپراطور – ۱۳۹۲
● منو رها کن – ۱۳۹۰
 

منبع: http://rasekhoon.net/mashahir/show/1384264/مهدی-یراحی/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.