تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه آلفرد بینه

آلفرد بینه جزو مشهور ترین و بهترین روانشناس فرانسوی است که جهت پژوهشات زیاد در زمینه‌ی ظرفیت فکری انسان شناخته می شود.

زندگینامه آلفرد بینه

آلفرد بینه جزو مشهور ترین و بهترین روانشناس فرانسوی است که جهت پژوهشات زیاد در زمینه‌ی ظرفیت فکری انسان شناخته می شود. این روانشناس فرانسوی در شاخه‌های تحصیلات و روانشناسی بسیار تغیرات ایجاد کرد.بعلاوه در رشته تست هوش.دستاورد های این روانشناس فرانسوی خیلی از تایم خود جلوتر بود، و اگرچه وی نتوانست تماما ارزش اصلی  کارهایش را درک کند، اما اسم او با دنیای روان‌ شناسی اتصال قوی خورده است.

زندگینامه آلفرد بینه

نیز این روانشناس فرانسوی مقالات گسترده ای در مورد روانشناسی و خلاقیت نوشت از جمله “سال روانشناسی ” اثر خارق العاده ای، که هنوز هم به عنوان یک جورنال مهم روانشناسی به آن توجه می‌شود.آلفرد بینه در تاریخ جولای ۱۸۵۷ در نایس فرانسه از یک پدر دانمشند و یک مادر هنرمند به دنیا امد. هنگامی که وی حدودا در سنین نوجوانی بود پدر و مادرش از هم جدا شدند. او اغلب وقت ها با مادرش بود. در ۱۵ سالگی وی بخاطر استعداد های زیاد در ترکیب ادبی و ترجمه از مدرسه‌ی معتبر لوییز لِ گراند جوایز زیادی اخذ کرد. موضوعات مورد علاقه‌ی او قانون و پزشکی بودند. وی در رشته وکالت هم مدرک اخذ کرد لیکن در هیچ یک از این زمینه‌ها کارش را ادامه نداد.

شکل گیری امتحان هوشی بدست این روانشناس فرانسوی

بینه و هانری در سال ۱۸۹۶ طی مطلبی از برنامه های آموزش و پرورش فرانسه انتقاد تندی انجام دادند. به نظر آنها ادغام کودکان کم توان ذهنی در کلاس دانش آموزان معمولی و باهوش و تدریس در سطح گروه متوسط و  درک نکردن مقاله های درسی از جانب کودکان کم توان ذهنی سبب تجربه شکست های زیادی از جانب این کودکان و شدیدتر شدن اوضاع روانی آنان می شد، نتیجه این مطلب اعتراضات والدین این کودکان اغاز شد و آموزش و پرورش تصمیم گرفت کلاس های ویژه ای برای این کودکان دایر کند. لیکن برای جداسازی کودکان ابزار قابل اعتمادی در دسترس نبود بخاطر همین از معلمان مدارس خواستند که دانش آموزان ضعیف را بشناسند و این جداسازی از روی نمرات کلاسی صورت گرفت.

متاسفانه پس از چند سال تجربه نتیجه مثبتی از این کار حاصل نشد حتی شاگردانی که به علت شیطنت و اذیت کودکان دیگر از کلاس اخراج شده و از یادگیری مطالب درسی محروم شده بودند در امتحان نمره کمتری گرفته و جزو دانش آموزان ضعیف در کلاس های ویژه کودکان کم توان ذهنی قرار داده شده بودند. پس از شرکت در کلاس جدید در اثر توجه معلمان و کاهش تعداد دانش آموزان کلاس درخشش قابل توجهی از خود نشان دادند و حتی از گروه متوسط نیز پیشی گرفتند و بدین وسیله خط بطلان به شیوه انتخاب آموزش و پرورش کشیدند.
زندگینامه آلفرد بینه

در نتیجه در سال ۱۹۰۴ وزیر آموزش و پرورش موقت فرانسه از بینه درخواست کرد ابزاری برای همین مسئله طراحی کند. بینه در کنار دکتر سیمون که دکتر بود و ۱۸ نفر از کارشناسان آموزش و پرورش در طی یک سال تایم خود را برای تهیه آزمونی جهت سنجش رشد ذهنی کرد و ثمره زحمات آنها در سال ۱۹۰۵ با عنوان ” روش های نو برای شناختن اندازه هوش اطفال غیر عادی” به دنیا معرفی شد. نخستین کسی فردی منقد این ازمون شد خود بینه بود بخاطر این که به تجدید نظر در ازمون خود پرداخت و در سال ۱۹۰۸ آزمون جدیدی را که به رشد جسمی و روانی هم توجه داشت و سن کودک را پایه قرار داده بود ارائه کرد و سومین تجدید نظر را در سال ۱۹۱۱  کرد و در همان سال هم از دنیا رفت.

ضریب هوشی این روانشناس

پژوهشات آزمایشی بینه بچه‌های مدرسه را هم مخاطب قرار می‌داد. دانشمند مشهور فرانسوی با اسم ویکتور هنری با پژوهشات حافظه بصری و تحقیق درباره‌ی روانشناسی فردی به او کمک رساند. وی ادعا می‌کرد که هوش هر فرد، و تفاوت‌های شخصی میان هوش بیش از یک نفر، قادر است به خوبی میزان گیری شود.بینه پژوهشات خود را جهت یک کمیسیون آموزش کودکان ناتوان برای دولت فرانسه هم انجام داد. پیشرفت‌های عالی و با اهمیت در رشته ضریب هوشی ( IQ) هم در این مدت به دست آمد. درکوشش های وی جهت پیدا کردن ناسازگاری‌هایی که روی عقب‌ ماندگی‌های ذهنی تاثیر گذار بود، بینه و سیمون ابزاری را طراحی کردند.

تحقیقی که آلفرد بینه روی هوش متفاوت کودکان انجام داد، یک مدل اساسی برای اندازه‌گیری و درک تفاوت فردی در کودکان با پیشرفت معمول و غیرمعمول را در اختیار جامعه قرار داد.

فوت وی

آلفرد بینه رفتارهای جنسی انسان، و توانایی‌های کف بینی معروف ترین کف بین پاریس با نام والنتین دانکوس را هم مورد بررسی قرار داد. او در ۱۸ اکتبر ۱۹۱۱ از دنیا رفت.

منبع ای هوش ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.