تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه اتو هان

اتو هان در 8 مارس سال 1879 در المان به دنیا امد. وی شیمی‌ دان المانی بود که بدلیل کشف شکافت هسته‌ای جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۴۴ را از ان خود کرد.

زندگینامه اتو هان

اتو هان در ۸ مارس سال ۱۸۷۹ در المان به دنیا امد. وی شیمی‌ دان المانی بود که بدلیل کشف شکافت هسته‌ای جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۴۴ را از ان خود کرد. این شیمی‌ دان المانی در ساختن نخستین نیروگاه هسته‌ای نقشی بسزایی داشت.

بعد از جنگ جهانی دوم به مدیریت انجمن تازه تغییر نام یافته ماکس پلانک گزینش شد و با تلاش ها واعتبار بین‌المللی خود نتیجه اش انجمن قیصر ویلهلم را دوباره به قدرت اصلی برگداند.این شیمی‌ دان المانی در سال ۱۸۷۹ در شهر فرانکفورت آلمان چشم به جهان گشود. پدر این شیمی‌ دان المانی یک کارآفرین موفق و پولدار با اسمم هاینریش هان بود. وی در سن ۱۵ سالگی به شیمی روی اورد، ابا اینکه پدرش دوست داشت اتو به تحصیل معماری بپردازد.وی شیمی و معدن شناسی را در دانشگاه خواند و بعدها در سال ۱۹۰۱ مدرک دکترای خود را در شیمی آلی از دانشگاه ماربورگ اخذ کرد. در همین دانشگاه هان به مدت دو سال به عنوان دستیار سرپرست دکترای خود، تئودور زینک، مشغول به فعالیت شد.

زندگینامه اتو هان

کشف مواد رادیو اکتیو جدید توسط این دانشمند شیمی

در سال ۱۹۰۴ این دانشمند شیمی کاری را در دانشگاه لندن قبول کردن و در همان جا بود که کشف بزرگش در رادیو توریم، یک ماده جدید رادیو اکتیو، را انجام داد. این دانشمند شیمی به تحقیقات پیشگامانه ی خود در شیمی هسته‌ای در دانشگاه مک گیل شهر مونترال ادامه داد و در همان دانشگاه ایزوتوپ رادیواکتینیوم، که یک ایزوتوپ رادیو اکتیو از توریم است ، را کشف کرد.

اکتشاف بزرگ وی و مرگ این شیمی دان المانی

در اصل این دانشمند شیمی و اشتراسمان به شکافت هسته‌ای دست یافتند، که فرایند شیمیایی اصلی یک واکنش هسته‌ای است. این کشف معجزه ای به صورت غیرمستقیم به ساخت بمب اتمی و انرژی هسته‌ای کمک کرد. جهت کشف شکاف هسته‌ای، وی در سال ۱۹۴۴ جایزه‌ی نوبل را از ان خود کرد. وی به پژوهشات خود در سیطره پیدا کردن مواد و عناصر جدید که طی فرایند شکافت هسته‌ای ایجاد می‌شوند ادامه داد.اتو هان در سال ۱۹۴۶ به انجمن قیصر ویلهلم(KWG) پیوست. او آخرین رئیس این موسسه بود.

زندگینامه اتو هان

او همچنین رئیس مؤسس انجمن ماکس پلانک( MPG) بود و از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۰ در آنجا انجام وظیفه می‌کرد. هان در ۲۸ جولای ۱۹۶۸ در سن ۸۹ سالگی درگذشت.مرسی که تا پایان بیوگرافی هان با سایت ماندگار تاریخ ما همراه بودید.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.