تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه اراسموس داروین پزشک و متفکر سرشناس انگلیسی

۱۸ آوریل سال ۱۸۰۲ میلادی، درست ۲۱۳ سال پیش در چنین روزی اراسموس داروین – پزشک، متفکر، شاعر، فیلسوف، زیست شناس و یکی از بزرگترین مخالفان برده‌داری در انگلستان دیده از جهان فروبست. وی پدر بزرگ جارلز داروین و فرانسیس گالتون نیز بوده است.

مطالب خواندنی:

اراسموس داروین در تاریخ ۱۲ دسامبر سال ۱۷۳۱ در شهر الستون هال متولد شد. پدر اراسموس یک وکیل سرشناس در انگلستان بود. اراسموس به مدرسه چسترفیلد رفت و سپس وارد کالج سنت جان در کمبریج شد. وی برای ادامه تحصیل در رشته‌ی پزشکی وارد دانشگاه ادینبرو شد و تحصیلات خود را در آنجا به پایان رساند.

داروین سال ۱۷۵۶ کار خود را به عنوان پزشک آغاز کرد. در دورانی که اراسموس داروین به فعالیت پزشکی مشغول بود شهرت فراوانی کسب کرد و تقریبا مشهورترین پزشک عصر خود در انگلستان به شمار می‌رفت و به همین خاطر نیز جورج سوم پادشاه وقت انگلستان از وی دعوت کرد تا عضو پزشکان سلطنتی انگلستان شود، اما اراسموس داروین که ترجیح می‌داد به طبابت میان مردم معمولی بپردازد پیشنهاد پادشاه انگلستان را رد کرد.

اراسموس داروین به مدت ۵۰ سال به عنوان پزشک به درمان و کمک به مردم عادی جامعه پرداخت و به همین خاطر نیز از احترام بسیار زیادی در میان مردم آن دوران برخوردار بود. در کنار کار پزشکی اراسموس داروین به کارهای بسیار دیگری نیز مشغول بود، وی انجمن گیاه شناسی لیچفیلد را تاسیس کرد که به مدت ۷ سال متون علمی مختلف در زمینه‌ی گیاه شناسی را جمع آوری و به زبان انگلیسی ترجمه کرد و کمک بسیاری به علم گیاه شناسی انگلستان در آن دوران کرد.

 

او همچنین به عنوان مخترع و شاعر نیز شناخته می‌شود. شعرهای او بیشتر در مورد تاریخ طبیعی بشر و شامل موضوعاتی درباره اشکال مختلف زندگی است. اراسموس داروین پدر بزرگ جارلز روبرت داروین و فرانسیس گالتون دانشمندان بزرگ انگلیسی بوده است. او همچنین از بنیانگذاران انجمن قمری بیرمنگام است که از مخالفان جدی برده‌داری بودند و فعالیت‌های گسترده‌ای برای مبارزه با برده‌داری انجام می‌دادند. خانه داروین در لیچفیلد هم‌اکنون، موزه‌ای برای آثار و زندگی اوست.

اراسموس داروین سرانجام در تاریخ ۱۸ آوریل سال ۱۸۰۲ میلادی در سن ۷۰ سالگی دیده از جهان فروبست.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.