تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه الساندرو ولتا

الساندرو ولتا مخترع باتری و فیزیکدان بزرگ ایتالیایی و اولین کسی که مولد جریان الکتریسیته را اختراع کرد در خانواده فقیری در ۱۸ فوریه سال ۱۷۴۵ در شهر کوموایتالیا به دنیا آمد.

تحت نظر دایی های خود با اعتقادات یسوعی تربیت شد. ولتا تحصیلاتش را در مدرسهٔ مذهبی بنتسی ادامه داد و در آنجا بود که با کتاب لوکریتوس آشنا شد و به شدت تحت تأثیر قرار گرفت.

خانواده الساندرو ولتا می خواستند که فرزندشان در رشته حقوق درس بخواند و به وکالت بپردازد. اما الساندرو به علم و به خصوص فیزیک علاقه داشت. ولتا زمانی در ۱۸ سالگی آزمایشگاهی خانگی درست کرد و در آنجا به تحقیق و انجام آزمایش های مختلف در خصوص انرژی پرداخت. او تا ۲۹ سالگی وسایل بسیاری نظیر الکتروفور، آب سنج، الکتروسکوپ و … را اختراع کرد. در سال ۱۷۷۹ به عنوان استاد وارد دانشگاه پاوی شد و به مدت ۴۰ سال کرسی استادی این دانشگاه را در اختیار داشت.

پس از فراغت از تحصیل رسمی با شغل معلمی در یکی از مدارس کمو به تدریس پرداخت ولیکن لحظه ای از تحقیق دست برنداشت تا آنکه به سال ۱۷۶۹ به همه اطلاعاتی که تا آن زمان درباره الکتریسیته وجود داشت دست یافت و اولین اثر علمی خود را در این زمینه منتشر کرد. او پس از چهار سال که در کمو تدریس کرد به استادی فیزیک دانشگاه پاویا منصوب شد. (۱۷۷۹) و به سال ۱۸۱۹ پس از بازنشسته شدن به زادگاه خود بازگشت و سرانجام در سال ۱۸۲۷ در هشتاد و دو سالگی درگذشت.

اختراعات و اکتشافات

۱– اختراع الکتروفور – دستگاهی برای تولید الکتریسیته ساکن

۲- مطالعه خازن ها و کشف قوانین آن ها

۳- تکمیل الکتروسکوپ

۴- اختراع پیل – مهمترین کار ولتا اختراع اولین مولد شیمیایی جریان الکتریکی موسوم به پیل است.

 

او با الهام از آزمایشهایی که گالوانی بر روی الکتریسیته ساکن کرده بود موفق به اختراع این پیل شد. گالوانی تصور می کرد که عضلات حیوانات مولد الکتریسیته هستند در صورتی که ولتا با استفاده از دو فلز متفاوت مس و روی و محلول اسید سولفوریک جریان الکتریکی را تولید کرد. اولین پیلی که ساخت قرص هایی از مس و روی بود که بین آن ها قرص هایی از نمد آغشته به اسید سولفوریک موجود بود. ولتا این پیل را سلول الکتریکی نامید.

 

مهم‌ترین دستاورد علمی الساندرو ولتا مربوط به باتری های الکتروشیمیایی است که به وی نسبت داده می شود. باتری الکتروشیمیایی که ولتا ساخت از دو الکترود تشکیل می شد که یکی از روی و دیگری از مس ساخته شده بود و این نوع باتری ها تا به امروز کاربردهای فراوانی داشته و دارند. باتری منبعی از انرژی پتانسیل الکتریکی است که در درون آن با انجام واکنش های شیمیایی، انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود، این انرژی در قطب های باتری قابل دریافت است. انرژی قابل دریافت در قطب های باتری به ازای واحد بار الکتریکی را نیروی محرکه الکتریکی باتری می گویند و آن را با یکای ولت اندازه گیری می کنند. قطب مثبت باتری را آند و قطب منفی آن را کاتد می نامند.

 

الساندرو جوزپه اولین کسی بود که مولد جریان الکتریسیته را اختراع کرد

 

ولتا اختراع لوازم الکتریکی معمولی: یک کندانسور، برق، الکترومتر، الکتروسکوپ. در سال ۱۷۹۲، با کار بر روی «برق حیوانات»، دانشمند تکرار کرد و آزمایشات گالوانی را به طور کامل پذیرفت. اما به زودی اعلامیه چشم تیز خود را که را مورد توجه فیزیولوژیست گالوانی جذب نمی کند: پاهای قورباغه می لرزد تنها مشاهده زمانی که آن را سیم از دو فلز مختلف رسیده است. فیزیکدان بر این فرض است که عضلات در ایجاد برق شرکت نمی کنند و کاهش آنها یک اثر ثانویه ناشی از تحریک عصب است. فلزات، نتیجه ولتا، نه تنها هدایت های عالی، بلکه همچنین موتورهای الکتریکی هستند.

 

این اولین توصیفی از مدار بسته جریان الکتریکی است. اگر زنجیره ای شکسته و محل درج فاصله به عنوان یک پل عصبی قورباغه زنده، پس از آن “مدیریت این اعصاب عضلات، شروع به کوچک به عنوان هادی مدار بسته بوده و یک جریان الکتریکی وجود دارد.”

 

اولین سری از آزمایش های منحصر به فرد در اندازه گیری تماس اختلاف پتانسیل (IF) برای تکمیل شناخته شده “سری ولت”، که در آن عناصر در رشته های زیر مرتب: روی، فویل قلع، سرب، قلع، آهن، برنز، مس، پلاتین، طلا، نقره، جیوه، گرافیت (ولتا به اشتباه به فلزات مربوط می شود).

 

ولتا هادی را به دو کلاس تقسیم کرد. برای اولین بار، او فلزات را اختصاص داد، به دوم – هادی مایع. اگر ما یک مدار بسته از فلزات متفاوتی تشکیل می دهیم، در اینجا هیچ جریان وجود ندارد – این نتیجه قانون ولتا برای ولتاژ تماس است. اگر “هادی از کلاس دوم در وسط و در تماس با دو هادی را به کلاس اول از دو فلز مختلف، در نتیجه یک جریان الکتریکی از یک جهت داده شده است.”

 

این کاملا طبیعی است که ولتا با ایجاد اولین ژنراتور الکتریکی، به اصطلاح ولتایی اعتبار است، که تا به حال تاثیر بسیار زیادی نه تنها در توسعه علم برق، بلکه در کل تاریخ تمدن بشری (ولتا خود او “ارگان های برقی” نامیده می شود). Volta Pole اعلام کرد که شروع یک دوران جدید – عصر برق است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.