تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه بلز پاسکال

بلِز پاسکال ریاضی دان و فیزیکدان فرانسوی است که در تاریخ 19 ژوئن سال ۱۶۲۳ چشم به جهان گشود.

زندگینامه بلز پاسکال

بلِز پاسکال ریاضی دان و فیزیکدان فرانسوی است که در تاریخ ۱۹ ژوئن سال ۱۶۲۳ چشم به جهان گشود. وی اول ریاضی‌ دان و فیزیکدان و فیلسوف بود  که در سال‌های اخرعمر کوتاهش به الهیات روی آورد.پاسکال در منطقهٔ کلِرمون-فِران در ناحیهٔ اوورنی در فرانسه متولد شد. در سه سالگی، مادرش، آنتونیت بگن را از دست داد. پدرش، اتین پاسکال (۱۶۵۱-۱۵۸۸)، قاضی و عضو Petite noblesse بود و به علوم و ریاضی علاقه داشت. بلز پاسکال برادر ژاکلین پاسکال بود و دو خواهر دیگر داشت که تنها یکی از آن‌ها به نام ژیلبرت دوران کودکی را به سلامت طی کرد.

زندگینامه بلز پاسکال

در سال ۱۶۳۱، اتین به‌همراه فرزندانش به پاریس نقل مکان کرد. اتین، با توجه به نبوغ فوق‌العادهٔ پسرش، تصمیم به آموزش وی گرفت. این فیزیکدان ل جوان در همان ابتدا استعداد خود را در ریاضیات و علوم طبیعی نشان داد، که شاید مکالمات همیشگی پدرش با عالمان برجستهٔ علوم هندسه در پاریس، ازجمله رابروال، مرسن، دسارگوس، میدورگ، گاسندی و دکارت جزو دلایل تمایل پاسکال بوده‌باشد. در یازده سالگی رساله‌ای کوتاه دربارهٔ اصوات اجسام ارتعاشی نوشت و پدرش در جواب به این موضوع، مطالعهٔ ریاضات را برای وی تا سن ۱۵سالگی ممنوع کرد تا بلز از مطالعهٔ لاتین و زبان یونانی بازنمانَد. بااین‌حال، یک روز اتین متوجه شد که بلز (که در آن زمان ۱۲ سال داشت) با تکه‌ای زغال بر روی دیوار، اثباتی مستقل در مورد این‌که مجموع زاویههای یک مثلث برابر است با دو زاویهٔ قائمه نوشته‌است. از آن زمان به بعد پاسکال اجازهٔ مطالعهٔ اقلیدس را یافت.

مهم ترین اثر این فیزیکدان

احتمالا معروف ترین فعالیت ریاضی و فیزیکی این فیزیکدان در رشته موضوعات در ارتباط با سیکلوئید باشد، منحنی با مساحتی که فکر اغلب ریاضی‌دانان آن موقع را مشغول به خود کرده بود. پاسکال اغلب نظریه‌هایش را بدون اثبات می گفت و این جریان باعث چالش بین هم دوره‌هایش شده بود، ادم هایی مثل کریستوفر ون، جان والیس و کریستین هیوگن، آنها را با خوشحالی قبول و حل می کردند. وی نیز راه حل های خود را به عنوان “آموس دتونویل” مطرح می کرد. سپس خیلی از ریاضی‌دانان با این نام مستعار او را می‌خواندند.

معروف ترین نظریه‌ی این ریاضی دان

نظریه‌ی ریاضی احتمال وقتی معروف شد که یک گفت و گوی بین پاسکال و پیر دو فرما شکل گرفت. پاسکال فاش کرد که هردو آن‌ها به ثمراتی تقریباً مشابهی دست‌یافته‌اند. پاسکال مطلبی دراین‌ رابطه نوشت که آن هم پس از فوتش ارائه شد، اگرچه فقط قسمت های کمی از آن باقی مانده است. در مورد ریاضیات، پاسکال همیشه مختصر و دقیق بود.

زندگینامه بلز پاسکال

دستاوردهای ریاضی و فیزیک وی

اثر های این ریاضی دان در هیدرواستاتیک، مخصوصا آزمایش‌های او در رابطه با فشارسنج و فعالیت های نظری وی بر روی تعادل مایعات، یک سال بعد از  فوتش ارائه شد.ساختن تئوری احتمال، بیشتر به عنوان بهترین دستاورد در تاریخ ریاضیات محسوب می شود. مطلب پاسکال در مورد تعادل مایعات، تکمیل پژوهشات سیمون ستوین در تناقض هیدرواستاتیک بود و مشخص می‌کرد که چه نکته ای باید به عنوان قانون پایانی هیرواستاتیک اسم گذاری شود. پاسکال بخاطر نظریه‌هایش در مورد مایعات، گازها و ارتباط آن‌ها و نیز بخاطر فعالیت روی رابطه‌ی دینامیک هیدرودینامیک و اجسام صلب شناخته می شود.

وفات این فیزیکدان

این ریاضی دان مشهور در ۱۹ اوت ۱۶۶۲ در سن ۳۹ سالگی بخاطر بیماری سل فوت کرد.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.