تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه رابرت بونزن

روبِرت ویلهلم اِبرهارد بونزن در تاریخ 31 مارس سال 1811 در المان متولد شد.وی از شیمی دان های معروف المان بود.

زندگینامه رابرت بونزن

روبِرت ویلهلم اِبرهارد بونزن در تاریخ ۳۱ مارس سال ۱۸۱۱ در المان متولد شد.وی از شیمی دان های معروف المان بود. از جملهٔ اکتشافات وی می‌توان به طیف نشری خطی عناصر، کشف عنصر سزیم در سال ۱۸۶۰ وروبیدیم در سال ۱۸۶۱ به همراه گوستاو کیرشهف اشاره کرد.روبرت بونزن در سال ۱۸۱۱ در گوتینگن آلمان متولد شد. پدر او در دانشگاه گوتینگن فیلولوژی ( علم زبان ) مدرن تدریس می‌کرد. رابرت در همان دانشگاه در سال ۱۸۳۰ مدرک دکترای شیمی خود را گرفت و یک استاد موفق در دانشگاه ماربورگ، برسلاو و هایدلبرگ شد.

دستاوردهای این شیمی دان

تحقیقات روبرت بونزن در ترکیبات آرسنیک سمی حاوی cacodyl در سال ۱۸۳۷ یکی از اولین کارهای تحسین‌شده‌ی او هستند. او به طور گسترده طیف منتشر شده از عناصر گرم شده را با گوستاو رابرت کیرشهف که به او کمک می‌کرد ، مورد مطالعه قرار داد که به کشف سزیم در سال ۱۸۶۰، و روبیدیوم در سال ۱۸۶۱ انجامید. به عنوان یکی از پیشگامان شیمی نور و شیمی organoarsenic، بونزن چندین روش آنالیز بر پایه گازی را فرمول بندی کرد او چراغ بنزن را با دستیار آزمایشگاهش، پیتر دزاگا، در سال ۱۸۵۵ ساخت. این اختراع به میزان زیادی شکل مشعل‌های آزمایشگاهی را بهبود بخشید.

زندگینامه رابرت بونزن

نادر اختراعات این ادم فعال در رشته شیمی

اختراع سلول الکتریکی کربن – روی در سال ۱۸۴۱ و نورسنج گریسی در سال ۱۸۴۴ نیز به نام بونزن ثبت شده است. این نورسنج نور تولیدشده توسط باطری را اندازه‌گیری می‌کرد. و توانست برای اولین بار منیزیم را به صورت فلز جامد ایجاد کرده و خواص فیزیکی و شیمیایی آن را مورد بررسی قرار دهد. اختراعات دیگر بونزن شامل پمپ فیلتر در سال ۱۸۶۸، حرارت‌سنج یخ در سال ۱۸۷۰ و حرارت‌سنج بخار در ۱۸۸۷ هستند.رابرت بونزن در هایدلبرگ، جنوب غربی آلمان در ۱۶ اوت ۱۸۹۹ درگذشت. او ۸۸ سال سن داشت.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.