تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه رابرت میلیکان فیزیکدان سرشناس آمریکایی

رابرت میلیکان در موریسون ایلینویز متولد شد. وی دوره‌‌ی دبیرستان را در مدرسه‌ی ماکوکتا سپری کرد و سپس وارد کالجِ اوبرلین شد و از این کالج مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد. رابرت در ادامه وارد دانشگاه کلمبیا شد و تحصیلاتِ خود را تا مقطع دکترا ادامه داد و در سال ۱۸۹۵ موفق شد دکترای خود را در رشته‌ی فیزیک از این دانشگاه دریافت کند و اولین کسی باشد که موفق می‌شود از دپارتمان فیزیک دانشگاه مدرک دکترا بگیرد.

میلیکان در سال ۱۸۹۶ به عنوان استادیار دانشگاه شیکاگو انتخاب شد و در سال ۱۹۱۰ به رتبه‌ی استاد تمام دانشگاه دست یافت. رابرت میلیکان در سال ۱۹۰۹ مجموعه آزمایش‌هایی را ترتیب داد تا بتواند بار الکتریکی یک الکترون را مشخص کند. مهمترین دستاورد رابرت میلیکان به تایید تئوری اینشتین در خصوص اثر فتوالکتریک باز می‌گردد. اثر فوتوالکتریک پدیده‌ای است الکتروکوانتومی که در آن الکترون، بعد از جذب انرژی یک پرتوی الکترومغناطیسی مانند پرتوی ایکس یا انوار مرئی، از ماده گسیل می‌شود. اثر فوتوالکتریک توسط هاینریش هرتز در سال ۱۸۸۷ در جریان آزمایش‌هایی کشف شد که هدف عمده‌ی آنها تائید پیشگویی‌های نظری ماکسول در مورد وجود امواج الکترومغناطیسی حاصل از جریان‌های الکتریکی نوسانی بود.

مطالب خواندنی:

اثر فوتوالکتریک پدیده‌ای الکتروکوانتومی است که در آن الکترون، بعد از جذب انرژی یک پرتوی الکترومغناطیسی مانند پرتوی ایکس یا انوار مرئی، از ماده گسیل می‌شود. در سال ۱۹۰۵ آلبرت اینشتین توصیفات ریاضی در خصوص پدیده فتوالکتریک، از اینکه چگونه اثر فوتوالکتریک به ‌وسیله جذب کوانتوم نور (چیزی که بعدها فوتون نام گرفت) پدید می‌آید، هرچند که نتوانست نظریه‌ی خود را در آزمایشات فیزیک به اثبات برساند. تفسیر انیشتین از پدیده‌ی فوتوالکتریک برای او جایزه‌ی نوبل را در سال ۱۹۲۱ به ارمغان آورد.

کار ارزشمند رابرت میلیکان در واقع اثبات تفسیر اینشتین در خصوص پدیده‌ی فتوالکتریک بود. در واقع کارهای اینشتین پیش بینی کرد که انرژی یک الکترون جداشده منفرد با فرکانس پرتوی ورودی یک رابطه خطی دارد که این موضوع را در توصیف‌های ریاضی خود تشریح کرده بود. یعنی با افزایش یکی دیگری هم افزایش می‌یابد، این مفاهیم مورد قبول بسیاری از دانشمندان قرار گرفت اما کسی نتوانست آنها را در خلال آزمایش نشان دهد تا اینکه در سال ۱۹۱۵ رابرت میلیکان با مجموعه آزمایش‌هایی که طراحی کرد توانست نظریه‌ی اینشتین را اثبات کند. رابرت میلیکان به همین خاطر نیز در سال ۱۹۲۳ مفتخر به دریافت جایزه‌ی نوبل فیزیک شد. وی سال‌ها در مباحث مختلف علم فیزیک به تحقیق و انجام آزمایش‌های علمی پرداخت و نقش مهمی در شکل گیری ساختار علم در قرن ۲۰ میلادی بازی کرد. سرانجام این دانشمند بزرگ در تاریخ ۱۹ دسامبر سال ۱۹۵۳ و در ۸۵ سالگی دیده از جهان فروبست.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.