تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه رنه دکارت

رنه دِکارْت در تاریخ 31 مارس سال 1596 در فرانسه به دنیا امده. ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی مشهور عصر روشنگری است.

زندگینامه رنه دکارت

رنه دِکارْت در تاریخ ۳۱ مارس سال ۱۵۹۶ در فرانسه به دنیا امده. ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی مشهور عصر روشنگری است.رنه دکارت، فیلسوف، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان بزرگ عصر رنسانس در روز ۳۱ مارس ۱۵۹۶ میلادی در روستایی از توابع شهرستان اندر-ا-لوار فرانسه زاده شد.مادرش در سیزده‌ماهگی وی درگذشت و پدرش قاضی و نماینده پارلمان در رن در ناحیه برتاین بود.

دکارت در سال ۱۶۰۶ میلادی، هنگامی که پسر ده‌ساله‌ای بود، وارد مدرسهٔ لافلش شد. این مدرسه را فرقهٔ یسوعیان تأسیس کرده بودند و در آن علوم جدید را همراه با تعالیم مسیحیت تدریس می‌کردند. دکارت طی هشت سال تحصیل در این مدرسه، ادبیات، منطق، اخلاق، ریاضیات و مابعدالطبیعه را فرا گرفت. در سال ۱۶۱۱ میلادی، دکارت در یک جلسه سخنرانی تحت عنوان اکتشاف چند سیارهٔ سرگردان در اطراف مشتری، از اکتشافات گالیله اطلاع حاصل کرد. این سخنرانی در روح او تأثیر فراوان گذاشت.

زندگینامه رنه دکارت

پس از اتمام دوره و خروج از لافلش، مدتی به تحصیل علم حقوق و پزشکی مشغول گردید، اما در نهایت تصمیم گرفت به جهانگردی بپردازد و آن‌گونه دانشی را که برای زندگی سودمند باشد فراگیرد. به همین منظور، مدتی به عنوان سرباز بدون مزد به خدمت ارتش هلند درآمد، چرا که فرماندهی آن را شاهزاده‌ای به نام موریس بر عهده داشت که در فنون جنگ و نیز فلسفه و علوم مهارتی به‌سزا داشت و بسیاری از اشراف فرانسه دوست داشتند تحت فرمان او فنون رزمی را فرابگیرند. دکارت در مدتی که در قشون ارتش هلند بود به علم موردعلاقهٔ خود، یعنی ریاضیات می‌پرداخت.

درجه این ادم در فلسفه

مهم‌ترین جایگاه فلسفی او مرتبط با دوگانگی ذهن و بدن است. دکارت بیان داشت که ذهن بیرون از بدن قرار دارد و از طریق غده‌ صنوبری وارد آن می‌شود. او تصور می‌کرد علم فعالیت ذهن مشاهده‌گر ، برای درک واقعیت عینی مشاهده شده است. او با استفاده از یک عبارت مختصر ” من فکر می‌کنم پس من هستم” ، مسیر کلی فلسفه‌ی غرب را تغییر داد. دکارت به عنوان اولین متفکری که یک چارچوب فلسفی برای علوم طبیعی پیشنهاد داد شناخته می شود. اعتقادات دینی او در آن زمان بحث‌برانگیز بوده و با مخالفت مستقیم پاپ مواجه شد.نظریه‌ها و مقالات دکارت، تأثیر فوق‌العاده ای بر جنبه‌های بی‌شماری از فلسفه و دنیای علم داشته است.

زندگینامه رنه دکارت

پایان زندگی این فیلسوف

دنه دکارت در ۱۱ فوریه ۱۶۵۰ بر اثر ذات‌الریه در استکهلم سوئد در گذشت، شهری که برای تدریس به ملکه کریستینا به آن دعوت شده بود.

منبع ویکی‌پدیا ویکی 5040
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.