عزت الله انتظامی متولد ۱۳۰۳ تهران، فارغ التحصیل از مدرسه شبانه تئاتر و سینمای هانوفر آلمان، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دکترای افتخاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.وی پس از گذراندن دوره تحصیلات مقدماتی، وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق به تحصیل پرداخت.

عزت الله انتظامی از حدود ۱۴سالگی تئاتر را با پیش پرده خوانی در تماشاخانه‌های لاله‌زار آغاز کرد.

پس از یک سال به تماشاخانه‌های هنر و تهران رفت؛ همزمان در سال ۱۳۲۰ نخستین نمایش حرفه‌ای خود را با عنوان «التیماتوم» نوشته پرویز خطیبی و به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پارس لاله‌زار اجرا کرد و تا سال ۱۳۲۶ توانست در بیش از ۱۰ نمایش نقش‌پردازی کند. وی در دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران نزد استادانی همچون حمید سمندریان و شنگله دانش خود را با آموخته‌های آکادمیک روزآمد کرد. انتظامی در هنرستان صنعتی همراه با هوشنگ بهشتی، نصرت‌الله کریمی، حمید قنبری و محمدعلی جعفری فعالیت هنری می‌کرد.

 در سال ۱۳۲۶ وارد عرصه هنر گردید و با اندک دست‌مایه‌های هنر نمایش و تئاتر به آلمان سفر کرد و در شهر هانوفر آلمان وارد یک مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر گردید.

انتظامی با گذراندن دوره‌های آموزشی تئاتر به ایران بازگشت و به دلیل فضای نامناسب سینمای ایران از نظر اخلاقی، به کار دوبله فیلم، اجرای نمایش و حضور در تلویزیون روی آورد.

انتظامی پدر محمد انتظلمی آهنگساز است. او که کارمند رسمی وزارت بهداری بود، در سال ۱۳۳۸ به همت رئیس اداره هنرهای زیبای وقت به آن اداره منتقل شد و همزمان کار تولید تئاترهای تلویزیونی را به عنوان بازیگر و کارگردان آغاز کرد

وی فعالیت هنری را با پیش پرده خوانی در تماشاخانه کشور آغاز کرد.

در سال ۱۳۴۷ با بازی در فیلم « گاو » به کارگردانی داریوش مهرجویی وارد عرصه سینما شد.

نمایش گاو نوشته غلامحسین ساعدی با بازی او و علی نصیریان و دیگر هنرمندان تازه کار اما بااستعداد آن زمان داریوش مهرجویی را وادار کرد تا از روی این نمایشنامه و با همان اکیپ گروه بازیگری، فیلم گاو را بسازد. فیلم گاو ساخته شد و بازی عزت الله انتظامی شد یکی از بهترین نقش آفرینی های تاریخ سینمای ایران.

انتظامی پس از انقلاب و بخصوص در دهه شصت در انواع و اقسام نقش ها به بهترین نحو ممکن ظاهر شد. بازی او در فیلمهای حاجی واشنگتن، اجاره نشینها ، گراند سینما، هامون، بانو ، خانه خلوت ، ناصرالدین شاه اکتور سینما ، روز فرشته ، روسری آبی ، خانه ای روی آب و گاوخونی اوج هنرنمایی او در کارنامه سینمایی اش است.

او برای اولین بار با مسعود کیمیایی یکی از کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران و در سن ۷۹ سالگی در فیلم حکم همکاری کرد. شاید نقش رضا در فیلم حکم یک دن کورلئونه باشد. فیلمی که شاید حال و هوای پدرخوانده را برایمان زنده کند.

نکاتی درباره زندگی او از زبان خودش:

*دو تا کتاب در باره من درآمده: یکی “آقای بازیگر” که هوشنگ گلمکانی از اطلاعاتی که من در اختیارش گذاشتم تالیف کرده و دیگری “جادوی صحنه” که درباره تئاتر است. من در جادوی صحنه مسائل تئاتری خودم را مطرح کردم. یک جمله را استفاده کردم که اصل حقیقت است. نوشتم از سال ۱۳۲۰ که من وارد لاله زار شدم یعنی وقتی که تصدیق ششم ابتدایی را گرفتم، علاقمند این کار بودم، عاشق این کار بودم.
* بعد از کودتای ۲۸ مرداد به آلمان رفتم و آنجا یک مدرسه شبانه دوره سینما تئاتر را دیدم. بعد برگشتم تهران و رفتم هنرهای زیبا و بعد فیلم گاو را بازی کردم و بعد دو مرتبه سر چهل و هفت سالگی رفتم سر کلاس های دانشگاه تهران نشستم درس بخوانم.
* سخت ترین فیلم هایم گاو از داریوش مهرجویی، حاجی واشنگتن مرحوم علی حاتمی و ناصرالدینشاه آکتور سینمای محسن مخملباف بوده است.
* درمیان زن ها، از جودی فاستر خوشم می آید، که می توانم او را با سوسن تسلیمی بازیگر فوق العاده ما مقایسه کنم، نیکول کیدمن که از نسل جدید است. از میان مردها نیز تام کروز خیلی خوب است خصوصا در فیلم مرد بارانی که با داستین هافمن بازی کرد و من از بازی تام کروز بیشتر خوشم آمد. در میان نسل جدید (ایران) نیز یک آدم درخشان است و آن پرویز پرستویی است. هنرپیشه تئاتر است که من کارهایش را با دقت نگاه می کنم. کارش فوق العاده است، خصوصا در آژانس شیشه ای.
* هنر برای من خیلی ارزش و احترام دارد. من آن را از هر رشته ای بالاتر می دانم. حتیاز وزارت، چون این مقام ها به سرعت عوض می شوند و در خاطرآدم نمی مانند اما آدم هیچوقت چارلی چاپلن را که همیشه برای مردم شادی آفرین بود و آدم از کارش لذت می برد،از یاد نمی برد.
* هنرپیشه حرف خود را می زند و هیچ سانسوری نمی تواند جلویش را بگیرد. بعدها ممکن بگویند آنچه که می خواسته بگوید این و آن بوده، مثل فیلم گاو که الان برایش تجزیه و تحلیل می کنند. به هر حال سانسور جلوی هنر را نمی تواند بگیرد.
* هیچ کسی یک دفعه پیشرفت نمی کند. به سابقه ۶۵ ساله خود من نگاه کنید، از کجا آمدم ، حالا مثلا چی شدم. به خدا هیچ چی. به خدا هیچ چی…
* وقتی که به کار بازیگری وارد شدم، یعنی ۱۳۲۰ که در تئاتر های لاله زار بودم، هنوز دانشکده ای بنام دانشکده هنرهای زیبا وجود نداشت. بعدها یک هنرستان هنرپیشگی بوجود آمد که من امکانش را نداشتم که به آنجا بروم. من همین جوری حرفه ای وارد تئاترهای لاله زار شدم.
* در سن ۴۵ سالگی. رفتم رشته سینما و تئاتر خواندم. یعنی من هیچ لحظه ای را از دست ندادم. همین الان که به این سن رسیدم اگر مطالعه نکنم به جایی نمی رسم.
* بچه های من همه موسیقی کلاسیک کار کرده اند و من و خانمم درخانه به تمرین آنها گوش می کردیم… مسلما موسیقی سنتی ایرانی خودمان را خیلی دوست دارم. اسم می برم: خانم دلکش، خانم هایده که خیلی برایش احترام قائلم. از آقایان هم ایرج که جای آقای فردین در فیلم ها می خواند و خیلی خوب بود، گلپایگانی هم خیلی خوب است. الان در شرایط فعلی نمی توانیم از ناظری یا شجریان اسم نبریم.
* به نظر من فضای بازی در زمان آقای خاتمی پیدا شد، ولی مسایل فرهنگی ما، روزنامه، سینما، تئاتر، نقاشی، شعر و همه هنرها در هیچ حکومتی عقب نخواهد رفت. شاید این حرکت سست شود و گاهی رنگ عوض کند اما همچنان حرف اول را می زند. این فرهنگ هر کشور است که به جلو می رود. ما نمی توانیم به عقب برگردیم.
* کار هنرمند این نیست که مستقیما درگیر سیاست و مسایل سیاسی شود. چون آنها کار خودشان را از طریق هنر می کنند و از طریق هنر حرف هایشان را می زنند. خوب شاید عده ای از هنرپیشه سینما انتظار دارند که اکتیو سیاسی باشند و فعالیت سیاسی کنند اما این انتظار درستی نیست.
* من اصولا دلم می خواهد که آدم سلامت زندگی کند. اگر درس می خواند، برای نمره نخواند، درس بخواند که آدم شود. شعور پیدا کند. آدم باید حقیقی زندگی کند و عاشق کارش باشد. نه پول میتواند خوشبختی بیاورد، نه شهرت. شهرت آرامش آدم را می گیرد. من خوشحالم که سلامت بودم و سلامت زندگی کردم.

Icon1 بیوگرافی عزت الله انتظامی + عکس

 


 


تاریخ تولد:۱۳۰۳(۸۳ سال)

تحصیلات: مدرسه شبانه تئاتر
موسسه سینمای هانوفر آلمان
دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
دکترای افتخاری از وزارت فرهنگ و ارشاد

شروع فعالیت هنری: پیش پرده خوانی در تماشاخانه کشور

شروع بازیگری:فیلم واریته بهاری(۲۵ سالگی-۱۳۲۸) به کارگردانی پرویز خطیبی

لقب: آقای بازیگر سینمای ایران(عنوان کتاب هوشنگ گلمکانی درباره عزت الله انتظامی)

خانواده: فرزندانش:مجید انتظامی(آهنگساز) شهاب انتظامی (نوازنده ویلونسل )و رامین انتظامی (موزیسین در برلین)

فیلمهای مطرح: حاجی واشنگتن، اجاره نشینها، گراند سینما، هامون، بانو، خانه خلوت، ناصرالدین شاه اکتور سینما، روز فرشته، روسری آبی و خانه ای روی آب

شاهکار: فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی(۱۳۴۸-۴۵ سالگی)

 


بیوگرافی

فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۱.

شروع فعالیت هنری به عنوان پیش پرده خوان.

عزیمت به آلمان در سال ۱۳۳۲.

تحصیل در مدرسه شبانه تاتر و سینما در هانوفر.

بازگشت به ایران در سال ۱۳۳۷.

مشارکت در دوبله فیلم و استخدام در اداره هنرهای زیبای ایران در سال ۱۳۳۸.

شروع فعالیت سینمایی با بازی در نقش کوتاهی در فیلم واریته بهاری (پرویز خطیبی) در سال ۱۳۲۸.

نمایش گاو نوشته غلامحسین ساعدی با بازی او و علی نصیریان و دیگر هنرمندان تازه کار اما بااستعداد آن زمان داریوش مهرجویی را وادار کرد تا از روی این نمایشنامه و با همان اکیپ گروه بازیگری، فیلم گاو را بسازد. فیلم گاو ساخته شد و بازی عزت الله انتظامی شد یکی از بهترین نقش آفرینی های تاریخ سینمای ایران.

انتظامی پس از انقلاب و بخصوص در دهه شصت در انواع و اقسام نقش ها به بهترین نحو ممکن ظاهر شد. بازی او در فیلمهای حاجی واشنگتن، اجاره نشینها ، گراند سینما، هامون، بانو ، خانه خلوت ، ناصرالدین شاه اکتور سینما ، روز فرشته ، روسری آبی ، خانه ای روی آب و گاوخونی اوج هنرنمایی او در کارنامه سینمایی اش است.

او برای اولین بار با مسعود کیمیایی یکی از کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران و در سن ۷۹ سالگی در فیلم حکم همکاری کرد. شاید نقش رضا در فیلم حکم یک دن کورلئونه باشد. فیلمی که شاید حال و هوای پدرخوانده را برایمان زنده کند.

 


نکاتی درباره زندگی او از زبان خودش:

*دو تا کتاب در باره من درآمده: یکی “آقای بازیگر” که هوشنگ گلمکانی از اطلاعاتی که من در اختیارش گذاشتم تالیف کرده و دیگری “جادوی صحنه” که درباره تئاتر است. من در جادوی صحنه مسائل تئاتری خودم را مطرح کردم. یک جمله را استفاده کردم که اصل حقیقت است. نوشتم از سال ۱۳۲۰ که من وارد لاله زار شدم یعنی وقتی که تصدیق ششم ابتدایی را گرفتم، علاقمند این کار بودم، عاشق این کار بودم.
* بعد از کودتای ۲۸ مرداد به آلمان رفتم و آنجا یک مدرسه شبانه دوره سینما تئاتر را دیدم. بعد برگشتم تهران و رفتم هنرهای زیبا و بعد فیلم گاو را بازی کردم و بعد دو مرتبه سر چهل و هفت سالگی رفتم سر کلاس های دانشگاه تهران نشستم درس بخوانم.
* سخت ترین فیلم هایم گاو از داریوش مهرجویی، حاجی واشنگتن مرحوم علی حاتمی و ناصرالدینشاه آکتور سینمای محسن مخملباف بوده است.
* درمیان زن ها، از جودی فاستر خوشم می آید، که می توانم او را با سوسن تسلیمی بازیگر فوق العاده ما مقایسه کنم، نیکول کیدمن که از نسل جدید است. از میان مردها نیز تام کروز خیلی خوب است خصوصا در فیلم مرد بارانی که با داستین هافمن بازی کرد و من از بازی تام کروز بیشتر خوشم آمد. در میان نسل جدید (ایران) نیز یک آدم درخشان است و آن پرویز پرستویی است. هنرپیشه تئاتر است که من کارهایش را با دقت نگاه می کنم. کارش فوق العاده است، خصوصا در آژانس شیشه ای.
* هنر برای من خیلی ارزش و احترام دارد. من آن را از هر رشته ای بالاتر می دانم. حتیاز وزارت، چون این مقام ها به سرعت عوض می شوند و در خاطرآدم نمی مانند اما آدم هیچوقت چارلی چاپلن را که همیشه برای مردم شادی آفرین بود و آدم از کارش لذت می برد،از یاد نمی برد.
* هنرپیشه حرف خود را می زند و هیچ سانسوری نمی تواند جلویش را بگیرد. بعدها ممکن بگویند آنچه که می خواسته بگوید این و آن بوده، مثل فیلم گاو که الان برایش تجزیه و تحلیل می کنند. به هر حال سانسور جلوی هنر را نمی تواند بگیرد.
* هیچ کسی یک دفعه پیشرفت نمی کند. به سابقه ۶۵ ساله خود من نگاه کنید، از کجا آمدم ، حالا مثلا چی شدم. به خدا هیچ چی. به خدا هیچ چی…
* وقتی که به کار بازیگری وارد شدم، یعنی ۱۳۲۰ که در تئاتر های لاله زار بودم، هنوز دانشکده ای بنام دانشکده هنرهای زیبا وجود نداشت. بعدها یک هنرستان هنرپیشگی بوجود آمد که من امکانش را نداشتم که به آنجا بروم. من همین جوری حرفه ای وارد تئاترهای لاله زار شدم.
* در سن ۴۵ سالگی. رفتم رشته سینما و تئاتر خواندم. یعنی من هیچ لحظه ای را از دست ندادم. همین الان که به این سن رسیدم اگر مطالعه نکنم به جایی نمی رسم.
* بچه های من همه موسیقی کلاسیک کار کرده اند و من و خانمم درخانه به تمرین آنها گوش می کردیم… مسلما موسیقی سنتی ایرانی خودمان را خیلی دوست دارم. اسم می برم: خانم دلکش، خانم هایده که خیلی برایش احترام قائلم. از آقایان هم ایرج که جای آقای فردین در فیلم ها می خواند و خیلی خوب بود، گلپایگانی هم خیلی خوب است. الان در شرایط فعلی نمی توانیم از ناظری یا شجریان اسم نبریم.
* به نظر من فضای بازی در زمان آقای خاتمی پیدا شد، ولی مسایل فرهنگی ما، روزنامه، سینما، تئاتر، نقاشی، شعر و همه هنرها در هیچ حکومتی عقب نخواهد رفت. شاید این حرکت سست شود و گاهی رنگ عوض کند اما همچنان حرف اول را می زند. این فرهنگ هر کشور است که به جلو می رود. ما نمی توانیم به عقب برگردیم.
* کار هنرمند این نیست که مستقیما درگیر سیاست و مسایل سیاسی شود. چون آنها کار خودشان را از طریق هنر می کنند و از طریق هنر حرف هایشان را می زنند. خوب شاید عده ای از هنرپیشه سینما انتظار دارند که اکتیو سیاسی باشند و فعالیت سیاسی کنند اما این انتظار درستی نیست.
* من اصولا دلم می خواهد که آدم سلامت زندگی کند. اگر درس می خواند، برای نمره نخواند، درس بخواند که آدم شود. شعور پیدا کند. آدم باید حقیقی زندگی کند و عاشق کارش باشد. نه پول میتواند خوشبختی بیاورد، نه شهرت. شهرت آرامش آدم را می گیرد. من خوشحالم که سلامت بودم و سلامت زندگی کردم.

 


بخشی از فیلم شناسی:

۱۳۸۵ مینای شهر خاموش ( امیرشهاب رضویان ) [بازیگر]

۱۳۸۴ ستاره ها – جلد اول: ستاره می شود ( فریدون جیرانی ) [بازیگر]

۱۳۸۳ حکم ( مسعود کیمیایی ) [بازیگر]

۱۳۸۲ جایی برای زندگی ( محمدرضا بزرگ نیا ) [بازیگر]

۱۳۸۲ گاوخونی ( بهروز افخمی ) [بازیگر]

۱۳۸۱ دیوانه ای از قفس پرید ( احمدرضا معتمدی ) [بازیگر]

۱۳۸۰ خانه ای روی آب ( بهمن فرمان‌آرا ) [بازیگر]

۱۳۸۰ سایه روشن ( حسن هدایت ) [بازیگر]

۱۳۷۸ باد و شقایق ( ضیاءالدین دری ) [بازیگر]

۱۳۷۸ میکس ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]

۱۳۷۷ کمیته مجازات ( علی حاتمی ) [بازیگر]

۱۳۷۶ جهان پهلوان تختی ( بهروز افخمی ) [بازیگر]

۱۳۷۵ طوفان ( محمدرضا بزرگ نیا ) [بازیگر]

۱۳۷۳ روز واقعه ( شهرام اسدی ) [بازیگر]

۱۳۷۳ روسری آبی ( رخشان بنی اعتماد ) [بازیگر]

۱۳۷۲ بازیچه ( تورج منصوری ) [بازیگر]

۱۳۷۲ روز فرشته ( بهروز افخمی ) [بازیگر-فیلمنامه نویس]

۱۳۷۲ جنگ نفت کش ها ( محمدرضا بزرگ نیا ) [بازیگر]

۱۳۷۰ بانو ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]

۱۳۷۰ خانه خلوت ( مهدی صباغ زاده ) [بازیگر]

۱۳۷۰ ناصرالدین شاه آکتور سینما ( محسن مخملباف ) [بازیگر]

۱۳۶۹ سایه خیال ( حسین دلیر ) [بازیگر]

۱۳۶۸ هامون ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]

۱۳۶۷ گراند سینما ( حسن هدایت ) [بازیگر]

۱۳۶۷ کشتی آنجلیکا ( محمدرضا بزرگ نیا ) [بازیگر]

۱۳۶۷ در مسیر تندباد ( مسعود جعفری جوزانی ) [بازیگر]

۱۳۶۶ شیرک ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]

۱۳۶۶ جعفرخان از فرنگ برگشته ( علی حاتمی محمد متوسلانی ) [بازیگر]

۱۳۶۶ طهران روزگار نو ( علی حاتمی ) [بازیگر]

۱۳۶۵ اجاره‌ نشین ها ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]

۱۳۶۵ شیر سنگی ( مسعود جعفری جوزانی ) [بازیگر]

۱۳۶۴ چمدان ( جلال مقدم ) [بازیگر]

۱۳۶۲ کمال ‌الملک ( علی حاتمی ) [بازیگر]

۱۳۶۲ خانه عنکبوت ( علیرضا داودنژاد ) [بازیگر]

۱۳۶۱ حاجی واشنگتن ( علی حاتمی ) [بازیگر]

۱۳۶۰ مدرسه‌ ای که می رفتیم ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]

۱۳۵۷ دایره مینا ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]

۱۳۵۵ ملکوت ( خسرو هریتاش ) [بازیگر]

۱۳۵۲ قیامت عشق ( هوشنگ حسامی ) [بازیگر]

۱۳۵۱ بی تا ( هژیر داریوش ) [بازیگر]

۱۳۵۱ صادق کرده ( ناصر تقوایی ) [بازیگر]

۱۳۵۱ ستارخان ( علی حاتمی ) [بازیگر]

۱۳۵۰ پستچی ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]

۱۳۴۹ آقای هالو ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]

۱۳۴۸ گاو ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]

۱۳۲۸ واریته بهار ( پرویز خطیبی ) [بازیگر]

 

جوایز و انتخابها

>> کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (جایی برای زندگی)

[ دوره ۲۳ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۳ ]

………………………………………….. ……………

>> کاندید لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد (اجاره‌ نشین ها)

[ دوره ۵ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۶۵ ]

………………………………………….. …………..

>> برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (گراند سینما)

[ دوره ۷ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۶۷ ]

………………………………………….. …………..

>> کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (هامون)

[ دوره ۸ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۶۸ ]

………………………………………….. ……………

>> با تقدیر از بهترین بازیگر نقش اول مرد (خانه خلوت)

[ دوره ۱۰ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۷۰ ]

………………………………………….. …………..

>> با تقدیر از بهترین بازیگر نقش اول مرد (ناصرالدین شاه آکتور سینما)

[ دوره ۱۰ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۷۰ ]

………………………………………….. …………..

>> برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (خانه ای روی آب)

[ دوره ۲۰ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۰ ]

………………………………………….. ……………

>> برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (روز فرشته)

[ دوره ۱۲ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۷۲ ]

………………………………………….. …………..

>> برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد (گاوخونی)

[ دوره ۲۲ جشنواره فیلم فجر (مسابقه بین الملل) – سال ۱۳۸۲ ]

………………………………………….. ……………

>> برنده مجسمه سپاس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (آقای هالو)

[ دوره ۳ جشنواره سپاس (مسابقه) – سال ۱۳۵۰ ]

………………………………………….. ……………

>> کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (ستاره ها – جلد اول: ستاره می شود)

[ دوره ۲۴ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۴ ]

بخشی از فیلم شناسی:
۱۳۸۵ مینای شهر خاموش ( امیرشهاب رضویان ) [بازیگر]
۱۳۸۴ ستاره ها – جلد اول: ستاره می شود ( فریدون جیرانی ) [بازیگر]
۱۳۸۳ حکم ( مسعود کیمیایی ) [بازیگر]
۱۳۸۲ جایی برای زندگی ( محمدرضا بزرگ نیا ) [بازیگر]
۱۳۸۲ گاوخونی ( بهروز افخمی ) [بازیگر]
۱۳۸۱ دیوانه ای از قفس پرید ( احمدرضا معتمدی ) [بازیگر]
۱۳۸۰ خانه ای روی آب ( بهمن فرمان‌آرا ) [بازیگر]
۱۳۸۰ سایه روشن ( حسن هدایت ) [بازیگر]
۱۳۷۸ باد و شقایق ( ضیاءالدین دری ) [بازیگر]
۱۳۷۸ میکس ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]
۱۳۷۷ کمیته مجازات ( علی حاتمی ) [بازیگر]
۱۳۷۶ جهان پهلوان تختی ( بهروز افخمی ) [بازیگر]
۱۳۷۵ طوفان ( محمدرضا بزرگ نیا ) [بازیگر]
۱۳۷۳ روز واقعه ( شهرام اسدی ) [بازیگر]
۱۳۷۳ روسری آبی ( رخشان بنی اعتماد ) [بازیگر]
۱۳۷۲ بازیچه ( تورج منصوری ) [بازیگر]
۱۳۷۲ روز فرشته ( بهروز افخمی )  [بازیگر-فیلمنامه نویس]
۱۳۷۲ جنگ نفت کش ها ( محمدرضا بزرگ نیا ) [بازیگر]
۱۳۷۰ بانو ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]
۱۳۷۰ خانه خلوت ( مهدی صباغ زاده ) [بازیگر]
۱۳۷۰ ناصرالدین شاه آکتور سینما ( محسن مخملباف ) [بازیگر]
۱۳۶۹ سایه خیال ( حسین دلیر ) [بازیگر]
۱۳۶۸ هامون ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]
۱۳۶۷ گراند سینما ( حسن هدایت ) [بازیگر]
۱۳۶۷ کشتی آنجلیکا ( محمدرضا بزرگ نیا ) [بازیگر]
۱۳۶۷ در مسیر تندباد ( مسعود جعفری جوزانی ) [بازیگر]
۱۳۶۶ شیرک ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]
۱۳۶۶ جعفرخان از فرنگ برگشته ( علی حاتمی محمد متوسلانی ) [بازیگر]
۱۳۶۶ طهران روزگار نو ( علی حاتمی ) [بازیگر]
۱۳۶۵ اجاره‌ نشین ها ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]
۱۳۶۵ شیر سنگی ( مسعود جعفری جوزانی ) [بازیگر]
۱۳۶۴ چمدان ( جلال مقدم ) [بازیگر]
۱۳۶۲ کمال ‌الملک ( علی حاتمی ) [بازیگر]
۱۳۶۲ خانه عنکبوت ( علیرضا داودنژاد ) [بازیگر]
۱۳۶۱ حاجی واشنگتن ( علی حاتمی ) [بازیگر]
۱۳۶۰ مدرسه‌ ای که می رفتیم ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]
۱۳۵۷ دایره مینا ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]
۱۳۵۵ ملکوت ( خسرو هریتاش ) [بازیگر]
۱۳۵۲ قیامت عشق ( هوشنگ حسامی ) [بازیگر]
۱۳۵۱ بی تا ( هژیر داریوش ) [بازیگر]
۱۳۵۱ صادق کرده ( ناصر تقوایی ) [بازیگر]
۱۳۵۱ ستارخان ( علی حاتمی ) [بازیگر]
۱۳۵۰ پستچی ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]
۱۳۴۹ آقای هالو ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]
۱۳۴۸ گاو ( داریوش مهرجویی ) [بازیگر]
۱۳۲۸ واریته بهار ( پرویز خطیبی ) [بازیگر]

جوایز و انتخابها

>> کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (جایی برای زندگی)
[ دوره ۲۳ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۳ ]
………………………………………………………..
>> کاندید لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد (اجاره‌ نشین ها)
[ دوره ۵ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۶۵ ]
……………………………………………………….
>> برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (گراند سینما)
[ دوره ۷ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۶۷ ]
……………………………………………………….
>> کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (هامون)
[ دوره ۸ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۶۸ ]
………………………………………………………..
>> با تقدیر از بهترین بازیگر نقش اول مرد (خانه خلوت)
[ دوره ۱۰ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۷۰ ]
……………………………………………………….
>> با تقدیر از بهترین بازیگر نقش اول مرد (ناصرالدین شاه آکتور سینما)
[ دوره ۱۰ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۷۰ ]
……………………………………………………….
>> برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (خانه ای روی آب)
[ دوره ۲۰ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۰ ]
………………………………………………………..
>> برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (روز فرشته)
[ دوره ۱۲ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۷۲ ]
……………………………………………………….
>> برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد (گاوخونی)
[ دوره ۲۲ جشنواره فیلم فجر (مسابقه بین الملل) – سال ۱۳۸۲ ]
………………………………………………………..
>> برنده مجسمه سپاس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (آقای هالو)
[ دوره ۳ جشنواره سپاس (مسابقه) – سال ۱۳۵۰ ]
……………………………………………………….
>> کاندید سیمرغ بلورین بهترین
بازیگر نقش اول مرد (ستاره ها – جلد اول: ستاره می شود)
[ دوره ۲۴ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۴ ]