علی دایی بازیکن و مربی فوتبال ایرانی است. وی ۱۰۹ گل ملی در کارنامهٔ خود دارد و با فاصلهٔ زیادی بهترین گلزن بازی‌های ملی در تاریخ فوتبال جهان است. در سال ۱۳۸۶ خورشیدی، از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (متعلق به فیفا)، علی دایی در رده بیست و ششم فهرست بازیکنان برتر تاریخ فوتبال جهان قرار گرفت، در این فهرست وی به عنوان تنها بازیکن آسیایی در میان برترین‌های تاریخ فوتبال مشاهده می‌شود.

تحصیلات:
دیپلم ریاضی و فیزیک،مهندس متالوژی از دانشگاه صنعتی شریف،دانشجوی فوق لیسانس تربیت بدنی.
باشگاه ها:
استقلال اردبیل،تاکسیرانی،بانک تجارت،پرسپولیس،السد قطر،آرمینیا بیله فلد،بایرن مونیخ،هرتابرلین،الشباب امارات،پرسپولیس،صباباتری،سایپا.
افتخارات شخصی در فوتبال:
آقای گل باشگاه های تهران ۱۳۶۹،آقای گل جام ملتهای آسیا ۱۹۹۶،آقای گل گروه مقدماتی جام جهانی۲۰۰۴،مرد سال فوتبال آسیا ۲۰۰۰،گلزن ترین بازیکن جهان ۱۹۹۶،عضویت در باشگاه صدتایی های فیفا با ۱۴۹بازی ملی،رکورد دار گلزنی در تاریخ فوتبال جهان و گلزن ترین بازیکن جهان ۲۰۰۴.
افتخارات شخصی خارج از فوتبال:
نماینده فرهنگی سازمان ملل (یونیسف) در ایران،دارنده مدال شجاعت از رییس جمهور.
افتخارات باشگاهی:
قهرمانی با پرسپولیس در لیگ ایران ۱۳۷۴،حضور در فینال جام باشگاه های اروپا و نایب قهرمانی با بایرن مونیخ در جام باشگاه های اروپا ۱۹۹۹،قهرمانی با بایرن مونیخ در جام حذفی آلمان،قهرمانی با بایرن مونیخ در بوندس لیگا و حضور با هرتابرلین در جام باشگاه های اروپا ۲۰۰۰،قهرمانی جام حذفی ایران با صباباتری در سال ۱۳۸۴،قهرمانی لیگ با سایپا در سال ۱۳۸۶.
افتخارات ملی:
حضور در جام جهانی ۱۹۹۸،مقام سومی جام ملتهای آسیا ۱۹۹۶،قهرمانی بازیهای آسیایی بانکوک ۱۹۹۸و سومی جام ملتهای آسیا ۲۰۰۴.
تعداد بازی های ملی:۱۴۹
تعداد گلهای ملی:۱۰۹

علی دائی علاوه بر فوتبال، در تجارت نیز موفق بوده‌است و گرداننده چندین شرکت بزرگ، چند فروشگاه ، کارخانه تولیدی پوشاک ورزشی و عضو اتاق بازرگانی تهران است.علی دایی در شهرک گلستان شهر زادگاهش(اردبیل)یک مدرسه راهنمایی به نام ابوالفضل دایی(بنام پدرش) ساخته است و از خیرین مدرسه ساز اردبیل می باشد

دائی طی سالهای اوج فوتبال خود و همچنین پس از دوران بازیکنی خود، بارها در مسابقات فوتبال با نیات خیرخواهانه به میدان رفته‌است (از جمله در دیدار ستارگان فوتبال جهان و تیم منتخب بوسنی با همراهی روبرتو باجو و دیگر ستاره‌های افسانه‌ای فوتبال و همچنین بازی دوستانه نود دقیقه برای ماندلا که بین تیم منتخب جهان و تیم منتخب آفریقا، به مناسبت تولد ۹۰ سالگی نلسون ماندلا برگزار شد، که این بازی یکی از زیباترین بازی‌های دوستانه علی دایی به شمار می‌رود). او همچنین همراه بامادلین آلبرایت و دیوید بکهام و… ، با سازمان یونیسف، به عنوان سفیر صلح همکاری دارد.

اولین تیم باشگاهی علی دایی استقلال اردبیل است. پس از آن دایی یک فصل برای تاکسی‌رانی تهران بازی کرد و از آن‌جا به بانک تجارت رفت. دایی چهار سال برای بانک تجارت توپ زد و بالاخره در سال 1373 به تیم محبوب پایتخت پرسپولیس پیوست.

در سال ۱۳۷۵ و پس از درخشش در جام‌ملت‌های آسیا، دایی یک فصل در تیم السد قطر بازی کرد و از آنجا به همراه کریم باقری به تیم آرمینیا بیله‌فید در بوندس لیگا پیوست.

وی پس از این تیم با نظر مساعد فرانتس بکن‌باوئر و با یک قراردا چشمگیر – بالاترین مبلغ قرارداد یک بازیکن آسیایی- به تیم بایرن‌مونیخ پیوست.

دایی در بایرن منونیخ عنوان اولین بازیکن آسیایی را که در جام‌باشگاه‌های اروپا بازی کرده است را به دست آورد. دایی در مونیخ بازیکن مورد علاقه طرفداران تیم بایرن به شمار می‌رفت اما مربیان این تیم همچون طرفداران به وی علاقه نداشتند و به همین خاطر دایی فرصت زیادی برای بازی در این تیم را به دست نیاورد.

دایی پیش از آن که قراردادش با بایرن مونیخ تمام شود و در سال ۲۰۰۰ راهی هرتا برلین شد. دایی در هرتا برلین دوران خوشی را پشت سر گذاشت و بهترین بازی‌هایش در جام باشگاه‌های اروپا را در این تیم انجام داد. وی با تیم هرتا برلین و در چارچوب جام باشگاه‌های اروپا در یک بازی دو بار دروازه چلسی را گشود و یک بار در سن‌سیروی میلان دروازه آث‌میلان را فرو ریخت.

اما با این حال هرتا هم دیگر جای ماندن برای دایی نبود. در این تیم هم به دایی بازی نمی‌رسید و کاپیتان تیم ملی ایران با این‌که پیشنهاداتی از تیم‌های لیگ‌برتر انگلیس، جی لیگ ژاپن و راپید ویت اتریش داشت در سن 34 سالگی به خاورمیانه و تیم الشباب قطر بازگشت.

پس از آن دایی در سال ۲۰۰۳ به پرسپولیس بازگشت و پس از یک سال حضور در این تیم به صبا باتری رفت. دایی یک سال هم در صبا باتری بود و پس از آن در حالی که همه فکر می‌کردند از فوتبال خداحافظی خواهد کرد به تیم سایپا پیوست.

وی در سایپا سرمربی و بازیکن این تیم شد و سایپا را برای اولین در لیگ‌برتر کشور قهرمان مسابقات کرد. دایی پس از قهرمانی با سایپا برای همیشه از فوتبال به عنوان یک بازیکن خداحافظی کرد.

علی دایی از فوتبال خداحافظی کرد.

بهترین بازی‌های ملی

  • بازی ایران در مقابل لائوس، در سال ۱۳۸۳، که با ۴ گل او در این بازی، تعداد گل‌های ملی علی دایی، از مرز ۱۰۰ گل ملی گذشت.
  • بازی ایران در مقابل کاستاریکا، در سال ۱۳۸۵، که علی دایی، رکورد جاودانه ۱۰۹ گل ملی در فوتبال، را به نام خود و کشورش ثبت کرد.

 بهترین بازی‌های باشگاهی

  • بازی هرتا برلین آلمان در مقابل چلسی انگلستان، در مسابقات جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا ۱۹۹۹-۲۰۰۰، که در این بازی علی دایی دو گل به ثمر رساند.
  • بازی هرتا برلین آلمان در مقابل آث میلان ایتالیا، در مسابقات جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا ۱۹۹۹-۲۰۰۰، که در این بازی علی دایی یک گل به ثمر رساند.

    دوران مربیگری

    علی دایی در تاریخ ۱۲ اسفند ۸۶ (۲ مارس) به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد و ۹ فروردین سال ۱۳۸۸ در پاسخ به درخواست‌های مردم و به دلیل کوتاهی سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در انجام وظایف و کسب نتایج ضعیف تیم ملی فوتبال در بازی‌های مقدماتی جام جهانی، علی دایی از سرمربیگری تیم ملی برکنار شد.

    دایی ۷ دی سال ۱۳۸۸ به عنوان جانشین کرانچار سرمربی تیم پرسپولیس شد. ۲۸ آذر سال ۱۳۸۹ پس از ۵ باخت پیاپی، وی از سمت خود کناره‌گیری کرد اما مدیرعامل باشگاه نپذیرفت و از تصمیم خود منصرف شد.