او روز سوم مهرماه۱۳۲۵دركوچه غريبان بدنيا آمد.پدرش احمد پروين(متوفي سال۱۳۵۰)ومادرش نصرت خانم (متوفي سال۱۳۷۸)بود.
علي صاحب برادر بزرگتري به اسم محمود است كه مي گويند امروز در ساليان بالاتر از۶۰سالگي كارمندبنياد جانبازان است.
او روز سوم مهرماه۱۳۲۵دركوچه غريبان بدنيا آمد.پدرش احمد پروين(متوفي سال۱۳۵۰)ومادرش نصرت خانم (متوفي سال۱۳۷۸)بود.
علي صاحب برادر بزرگتري به اسم محمود است كه مي گويند امروز در ساليان بالاتر از۶۰سالگي كارمندبنياد جانبازان است.
گويي علي در دوران خردسالي آتش زير خاكستر بود كه بلافاصله بعد از گذشتن از بيماري نوزادي به يك پارچه آتش و ولوله كوچه غريبان تبديل شد.
دهه ۳۰براي سلطان در محله هاي مركز شهر و بازار با كمكهاي بي مظايقه حاج احمد كله پز مانند برق و باد گذشت.

خود او در مورد پیوستن به پرسپولیس می‌گوید: یک‌ روز درخانه‌ نشسته‌ بودیم‌ که‌ همایون‌ بهزادی‌ و دکتربرومند به‌ سراغم‌ آمدند و به‌ خاطر آنها با پرسپولیس‌ قرارداد امضا کردم‌.
پروین در بازی‌های جام‌جهانی 1978 کاپیتان تیم ملی ایران بود.

در سال‌ 1346زمانی‌ که‌ بازی ‌حساسی‌ با تیم‌ شهربانی داشت‌، توسط رایکوف‌ به‌ تیم‌ ملی‌ جوانان‌ دعوت‌ شد. آن‌ زمان‌ ناصر حجازی‌ و ناصر عبداللهی‌ هم‌ از همبازیان‌ او بودند.
او سپس‌ از کیان‌ به‌ پیمان رفت‌، اما پیمان‌ نیز پس‌ از مدتی‌ منحل‌ شد. او می‌گوید: یک‌ روز درخانه‌ نشسته‌ بودیم‌ که‌ همایون‌ بهزادی‌ و دکتر برومند به‌ سراغم‌ آمدند و به‌ خاطر آنها با پرسپولیس‌ قرارداد امضا کردم‌.
او در سال ۱۳۸۵ شمسی از مربیگری تیم پرسپولیس کناره‎‌گیری کرد. او یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین، فوتبالیست‌های تاریخ فوتبال ایران می‌باشد.
او در اردیبهشت ۱۳۸۶ با خرید امتیاز تیم اکباتان تهران به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان، رسما مدیریت و اداره این تیم را برعهده گرفت.;که نام آن را به باشگاه فرهنگی ورزشی استیل آذین تغییر داد . و بازیکنان صاحب نامی همچون : ابراهیم میرزاپور ، فرزاد مجیدی ، بهروز رهبری فرد ، حامد کاویانپور ، علی انصاریان ، ابراهیم اسدی ، محمد محمدی ، داود فنایی ، پژمان جمشیدی ، محمد پروین ،نیما نکیسا ، ایمان رزاقی راد .و .. . به مربیگری تءودی یونگ در آن فعالیت میکنند.

آغازافتخارآفريني….
علي پروين آنقدر با توپ آشنا شده بود كه درسال۱۳۴۰با هم محلي هاي خود به مشهد رفت و درآنجا از خدا خواست كه به تيم ملي دعوت شود.
اوپس از بازگشت از مشهد به تيم كيان دعوت شد پس از تست وي او براي تيم دوم كيان يعني همان البرز انتخاب شد.او درسال۴۱شاگردعلي الهي در تيم البرز شد.
يكسال بعد علي پروين آنقدر درخشيد كه او را به تيم ستاره ي يك كيان آوردند و تحت هدايت و مربيگري آصفي همبازي جانملكي قرار گرفت.درسال۴۶پروين به تيم نوظهور پيكان پيوست.مبلغ قرار داد او با اين باشگاه۱۰هزار تومان بود.

تولد ستاره ي ناب ايران زمين….
اوج گيري و زيبايي او در حركات با توپ باعث دعوت شدن يا به عبارتي درست تر باعث تحميل كردن خود به آن شد.در روز۱۵شهريور۴۹پروين اولين بازي ملي خود را انجام دادو۱۲روز بعد براي اولين بار عضو پرسپوليس شد.
آن موقع همايون بهزادي تك ستاره پرسپوليس بود.باچهره ي فتوژنيك.قامت بلندوكفش طلايي مسابقات فوتبال دل همه را مي برد.اما سال۵۴وقتي بهزادي سرمربي تيم بود اختلاف با علي عبده مدير وقت پرسپوليس دوران شيرين او را به پايان برد.
پروين درسال اول حضور در پرسپوليس تا مرز تبديل شدن به يك ستاره ي جهاني و حرفه اي هم پيش رفت.
پس از ۴سال بازي پروين با پيراهن سرخ رنگ پرسپوليس او ديگر جاي بهزادي را گرفته بود با آنكه به او نمي رسيد اما در غيبت او ستاره ي پرسپوليس شد.تبحر پروين در ضربات كاشته محبوبيت او را دوچندان كرده بود طوري كه هرگاه خطايي به نفع پرسپوليس مي شد فرياد تماشاگران براي پروين بالا مي رفت.
پيراهني كه روز۱۵شهريور۴۹برتن او رفت تا ۲۲اسفند۵۸همچنان برتن او ماند.
درتمام اين مدت او يكي از بزرگان تيم ملي بود و ۲بار قهرمان جام ملتهاي آسيا شد.او دراين مدت يك صعود به المپيك را تجربه كرد.درجام جهاني۱۹۷۸كه درآرژانتين برگزار شد علي پروين به عنوان كاپيتان تيم ملي بود.او در۳۳سالگي از تيم ملي خداحافظي كرد و چند سال بعد او دوباره توسط ناصر ابراهيمي به تيم ملي دعوت شد اما از حضور در تيم ملي انصراف داد تا در اوج بازيگري از اين حرفه كنار رود.

دوران مربيگري…
پروين فوتبال را تا تيرماه سال۶۶ادامه داد.او وقتي ۴۱ساله شد فوتبال را رها كرد و تنها به مربيگري ادامه داد.پس از كناره گيري شاهرخي از مربيگري پرسپوليس او به عنوان مربي پرسپوليس انتخاب شد.
در اولين سال مربيگري تيم قهرمان فوتبال باشگاه های دسته اول تهران شد.در همان سال قهرمان جام حذفي كشور شد.در سال بعدقهرمان باشگاه های دسته اول تهران شد.
با حمايت بنياد از پرسپوليس و اختلافي كه پروين با آنها داشت او پس از ساليان دراز با اين تيم از آن كنار رفت.تيم پس از آن در جام باشگاهها بازي اول خودرا۵بر۰بردند ولي در مقابل محمدان بنگلادش كه به مربيگري ناصر حجازي بود ۲بر۱شكست خوردند.كه با توجيه عوام فريبانه بازيكنان به دليل نبود علي پروين در تيم همراه بود.
پس از آن بود كه دوباره پروين به پرسپوليس بازگشت.
روز بازي پاس با پرسپوليس در استاديوم آزادي هريك از تماشاگران يك شاخه گل سرخ در دست داشتند.۶۰هزار گل سرخ كنار زمين در اولين بازي پس از بازگشت پروين. پرسپوليس ۳بر۱پاس را برد وهمه آنرا مديون يك نفر بودند:علي پروين.
او در سال۶۸براي مربيگري تيم ملي به خاطر تجارب زيادي كه داشت دعوت شدو تا سال۷۲مربي تيم ملي ايران بود.
در مسابقات مقدماتي۹۴تيم ملي بين۴تيم آسياچهارم شد.اين شكست در كنار عزم راسخ صفي زاده رييس فدراسيون فوتبال براي حذف پروين ازمربي گري ايران كافي بود.پروين هم از كار كنار رفت.دومين حذف او از فوتبال در سال۷۲بود.اين بار او مدت زمان بيشتري را كنار گود بود.
اما در مهر۷۷امير عابديني مدير وقت پرسپوليس او را برگرداند.پس از اينكه تيم از حمايت صنايع معادن و فلزات خارج شد عابديني پروين را به تيم اضافه كرد تا با استفاده از او بتواند تيم داري كند.
او توانست درسالهاي ۷۷و۷۸پرسپوليس را قهرمان كشور كند.درسال۷۹دوم شود.ودر سال۸۰قهرمان.در سال۸۱هم پس از سوم شدن استعفا دادو مدير فني پرسپوليس شد.در فصل۸۵-۸۴او دوباره سرمربي پرسپوليس شد اما نتايج ضعيف تيم قرمزهاي پايتخت همه را متاثر كرده بود تا آنكه پروين در اواخر فصل به طور كمل با توجه به سخن خودش از فوتبال كناره گيري كرد.وحتي با اصرارهاي مدير جديد پرسپوليس انصاري فرد هم از تصميم خود بازنگشت.وآري هان به عنوان سرمربي پرسپوليس انتخاب گرديد.

او با تمامي انتقادات و طرفداري هاي مصبت و منفي اي كه تحمل كرد براي آنكه بماند يا نماند بالاخره از تيم هميشگي اش خداحافظي كرد.
در نهايت او با اين همه سلطان بي چون و چراي فوتبال ماست او خيلي زحمت براي آن كشيده پس بر همه است كه احترامش را نگه دارند.

۱.او از سال ۶۰تا۶۶به طور همزمان هم مربي تيم بود وهم بازيكن آن.

۲.در همان سالها او كه درعمرش در پست مهاجم بازي نكرده بود در نوك حمله پرسپوليس بود و در ۱۷بازي اي كه انجام داد۱۵گل زد تا در حضور عليدوستي .محمد خاني آقاي گل مسابقات شود.
۳.دختر بزرگ تر پروين، همسر آرش فرزين است كه در آلمان زندگي مي كرد و مدتي است كه با ازدواج با دختر پروين، در ايران ماندگار شده. حسام، داماد ديگر پروين است. هر دو دامادش از خانواده هاي پولدار هستند و اين سليقة پروين را در انتخاب داماد نشان مي دهد. نازگل، دختر آرش و رضا پسر حسام، دو نوة پروين هستند. يك ويلا در رامسر دارد كه سالي يكي دو بار براي سر زدن به آن جا، تيم را به اردوي رامسر مي برد. اهل مسافرت خارج از كشور هم هست. بيشتر با رفقايش به تركيه مي رود.
رابطة چندان جالبي با پسرش ندارد. شب ها در خانه به او بند مي كند و تا صبح، به شيوة بغل پا زدن و مدل موهاي محمد گير مي دهد. برخلاف پسرش، هر دو دامادش را دوست دارد