لیونل آندره مسی در ۲۴ ژوئن سال ۱۹۸۷ در شهر روزاریو آرژانتین به دنیا آمد. او که هم اکنون عضو تیم ملی بزرگسالان آرژانتین و تیم باشگاهی بارسلوناست با بازیهای درخشان خود توانست عنوان مارادونای جدید را بدست آورد اما لقبی که توسط خودش انتخاب شده ((جانشین )) است.

لیونل در سن ۵سالگی بازی را در تیم گراندولی آغاز کرد. تیمی که پدرش به عنوان مربی در آن جا مشغول به کار بود. در سال ۱۹۹۵ مسی به تیم نیوولز اولدبویز آرژانتین پیوست. وی ۱۱ سال  داشت که پزشکان تشخیص دادند دچار کمبود هورمون رشد است.

باشگاه ریور پلاته علاقه خود را برای به خدمت گرفتن مسی نشان داد اما آنها پول کافی برای خرج معالجه وی نداشتند. کارلوس ریساچ مدیر ورزشی باشگاه بارسلونا اسپانیا، از استعداد بی‌ظیر مسی آگاه شد. ریساچ پس از تماشای بازی وی به نمایندگی از باشگاه بارسلونا با مسی قراردادی امضا کرد.

آنها پیشنهاد کردند تمام مخارج پزشکی لیونل را قبول می‌کنند به شرطی که وی برای شروع زندگی جدید به اسپانیا نقل مکان کند. خانواده مسی نیز به همراه این بازیکن جوان به اروپا منتقل شدند و لیونل  کارش را در تیم جوانان بارسلونا آغاز کرد.

درمانی که دو سال به طول انجامید و باعث شد تا قدلئو به ۱۶۹ سانتی متر برسد. لیونل خیلی زود توانست با حضور در ترکیب تیم دوم بارسا رکورد جالبی از خود برجای گذارد. او درآن فصل توانست در ۳۰ بازی ۳۷ گل به ثمر برساند. مسی اولین گل رسمی اش را برای بارسلونا در تاریخ یکم می۲۰۰۵ در مقابل الباسته بالومپایه در حالیکه تنها هفده سال و ده اه و هفت روز سن داشت به ثمر رساند و توانست به عنوان جوانترین گلزن در لالیگای اسپانیا مطرح شود.

به مسی این شانس را دادند تا بتواند به عضویت تیم ملی اسپانیا دربیاید اما وی این پیشنهاد را رد کرد. در ژوئن سال ۲۰۰۴ مسی در بازی دوستانه بین دو تیم فوتبال زیر ۲۰ ساله هایآرژانتین و پاراگوئه به میدان رفت. در ژوئن ۲۰۰۵ توانست همراه با تیم زیر ۲۰ ساله های آرژانتین به مقام قهرمانی مسابقات جام جهانی جوانان دست یابد. لیونل با زدن ۶ گل کفش طلایی مسابقات و توپ طلایی بهترین بازیکن تورنمنت را نیز تصاحب کرد. با وجود این که لیونل بسیار جوان بود همیشه وی را با دیگو مارادونا مقایسه می کردند.

در تاریخ ۲۷ ژوئن باشگاه بارسلونا قرارداد جدیدی با مسی تا سال ۲۰۱۰ منعقد کرد. در این قرارداد یک ماده وجود دارد که در آن آمده است هر تیمی می تواند با پرداخت مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو، مسی را به خدمت بگیرد. این مبلغ ۳۰ میلیون یورو بیشتر از مبلغ فروش رونالدینیو است. در سال ۲۰۰۵ خوزه پکرمن، لیونل مسی را به تیم ملی بزرگسالان آرژانتین دعوت کرد. وی اولین بازی اش را برابر مجارستان انجام داد. مسی در دقیقه ۶۳ وارد میدان شد اما به فاصله ۴۰ ثانیه از زمین مسابقه اخراج شد. پس از این مسابقه، مسی اولین بازی واقعی خود را برای تیم ملی آرژانتین برابر پاراگوئه انجام داد.

درخشش خیره کننده ی وی در جام جهانی, قهرمانی تیم کشورش را به همراه داشت او در دیدار پایانی برابر نیجیریه دو گل از روی نقطه ی پنالتی زد و جام را تقدیم به مردم آرژانتین نمود.کسب آقای گلی جام , برترین بازیکن و پدیده ی جام عناوین شخصی او در این تورنمنت معتبر بود. لازم به ذکر است سن لیونل در آن تورنمنت به ۱۸ نرسیده بود و او جوان ترین بازیکن نیز بود! موفقیت لئو درجام جهانی جوانان و بازی های نه چندان دلچسب ژولی سرانجام به نفع جوان اول بارسلونا به پایان رسید.
او در هفته ی ششم و در بازی با زاراگوزا در نیوکمپ(۲بر۲) به میدان رفت و کم کم توسط رایکارد به پیکره ی تیم تزریق می شد. مشکلات پاسپورت اروپایی سبب شد تا رقیبان دندان هایشان را تیز کنند که مهمترین آنها دپورتیوو لاکرونیا بود. پس از حل این مشکل مسی به بازی های خود ادامه داد و این مساله با خشم باشگاهایی همراه بود که بازهم دپور در متن ماجرا بود و آنها سعی کردند مانع ادامه ی حضورش در لا لیگا شوند.

لیونل توانست عنوان دومین بازیکن سال فوتبال جهان را در سال ۲۰۰۸ و بعد از کریستانو رونالدو از آن خود کند. کمتر از یک ماه قبل از این انتخابات در حالی که رقابت شدیدی میان رونالدو و مسی وجود داشت تیه ری هانری مهاجم فرانسوی تیم بارسلونا مدعی شد که به جای رونالدو، مسی شایسته کسب این عنوان است. ریکاردو کاکا نیز که در سال ۲۰۰۷ موفق به دریافت این جایزه شده بود در این خصوص گفته بود که مسی به دلیل توانایی های شخصی اش بهتر از ستاره شیاطین سرخ و مستحق این عنوان است. فرناندو گاگو ستاره آرژانتینی و رئال مادرید هم معتقد بود که لیونل مسی بهتر از کریستیانو رونالدو است چرا که سبک بازی حرکت با توپ و تغییر دادن بازی اش بهتر از رونالدو است.

حمایت مارادونا از لئو

دیه گو مارادونا اسطوره بی همتا و دارای عنوان بهترین بازیکن تمام دوران فوتبال یکی از حامیان اصلی مسی است. مسی که اخیرا شماره ده تیم ملی آرژانتین را از آن خود کرده با بازیهای بی نظیرش نشان داده که مستحق پوشیدن این پیراهن افسانه ای تیم ملی آرژانتین است . لئو پس از به ثمر رساندن گل بی نظیرش مقابل ختافه در نیمه نهایی جام حذفی اسپانیا توانست خاطره گل تاریخی مارادونا را در جام جهانی ۱۹۸۶ در مقابل انگلستان زنده کند. بازی های خیره کننده مسی باعث شده تا باشگاه بارسلونا در ۲۷ ژوئن قرار داد جدید ی با او منعقد کند. طبق یکی از مواد این قرار داد هر تیمی که خواهان به خدمت گرفتن مسی است باید مبلغ۱۵۰ میلیون یورو یعنی ۳۰ میلیون بیشتر از مبلغ فروش رونالدینهو به این باشگاه بپردازد