محمد علی کشاورز در شهر اصفهان محله سیچان (سیچون) به دنیا آمد و فارغ التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک است .

او در ابتدا راه پزشکی را در پیش گرفت و وارد دانشکده پزشکی شد ولی اولین باری که وارد اتاق تشریح شد، دریافت که این کار با روحیه او سازگار نیست. به همین دلیل پزشکی را رها کرد و و وارد  دانشکده هنرهای دراماتیک شد. از این جا بود که با علی حاتمی آشنا شد و حاصل این آشنائی همکاری بسیار نزدیک این دو شد.

او فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۲۹ آغاز کرد ولی پس از انقلاب اسلامی بیشتر به فعالیت در سینما پرداخت.

کشاورز فعالیت سینمایی را در سال ۱۳۴۳ با شرکت در فیلم شب قوزی ساخته فرخ غفاری شروع کرد. علاوه بر بازیگری، کارگردانی بخش هایی از مجموعه تلویزیونی خانه قمر خانم را بر عهده داشت و در اداره هنرهای دراماتیک هم کار می کرد.

از عمده نمایش هایی که کشاورز در آنها ایفای نقش کرده، می توان به اینها اشاره کرد:«آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «اشباح»، «افول»، «بازی استریندبرگ»، «بختک»، «چند لحظه تا مرگ»، «چوب به دست های ورزیل»، «دایی وانیا»، «دست بالای دست»، «دشمنان»، «دوزخ»، «عاشق مترسک»، «عروسی باقرخان»، «فرشته برف»، «کالسکه طلایی»، «لبخند باشکوه آقای گیل»، «سیاه زنگی دایره زنگی و مرد فرنگی»، «مترسک های شب» و … کشاورز از سال ۱۳۴۷ به تلویزیون رفت و کارگردانی هنری قسمت هایی از سریال «خانه قمر خانم» را به عهده گرفت. وی همچنین در مجموعه هایی چون «دایی جان ناپلئون»، «هزاردستان»، «سربداران»، «سلطان و شبان»، «گرگ ها خاکستری رنگند»، «پدر سالار»، «نگاهی دیگر»، «وکلای جوان»، «کهنه سوار»، «جوانی»، «خانه ای در تاریکی» و … حضور داشته است. کشاورز نخستین بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم «شب قوزی» ساخته فرخ غفاری بازیگری سینما را تجربه کرد.

 او هم اکنون اقدام به نوشتن خاطراتش کرده است.

محمد علی کشاورز چند سال پیش همسرش را از دست داد و هم اکنون تنها زندگی می کند. او صاحب یک دختر به نام نیلی است که مقیم کشور بلژیک است و همانند پدر راه هنر را پیشه کرده و رشته نقاشی را برگزیده است.

فیلم شناسی محمد علی کشاورز :

انتظار (۱۳۸۲)

مزرعه آفتابگردان (۱۳۸۲)

به من نگاه کن (۱۳۸۱)

تهران روزی روزگاری (۱۳۷۸)

کمیته مجازات (۱۳۷۷)

لژیون (۱۳۷۷)

روزی که خواستگار آمد (۱۳۷۵)

دام (۱۳۷۴)

سلام به انتظار (۱۳۷۴)

غزال (۱۳۷۴)

روز واقعه (۱۳۷۳)

نگاهی دیگر (۱۳۷۳)

زیر درختان زیتون (۱۳۷۲)

چهارشنبه عزیز (۱۳۷۱)

خسوف (۱۳۷۱)

یک مرد یک خرس (۱۳۷۱)

آقای بخشدار (۱۳۷۰)

دلشدگان (۱۳۷۰)

ناصرالدین شاه آکتور سینما (۱۳۷۰)

جستجو در جزیره (۱۳۶۹)

پول خارجی (۱۳۶۸)

جستجوگر (۱۳۶۸)

گل سرخ (۱۳۶۸)

مادر (۱۳۶۸)

جعفرخان از فرنگ برگشته (۱۳۶۶)

جمیل (۱۳۶۶)

ستاره دنباله دار (۱۳۶۴)

کفش های میرزا نوروز (۱۳۶۴)

مردی که موش شد (۱۳۶۴)

سربداران (۱۳۶۳)

طائل (۱۳۶۳)

کمال الملک (۱۳۶۲)

برزخی ها (۱۳۶۱)

دست شیطان (۱۳۶۰)

گرداب (۱۳۶۰)

این گروه محکومین (۱۳۵۶)

شام آخر (۱۳۵۵)

شطرنج باد (۱۳۵۵)

وقتی که آسمان بشکافد (۱۳۵۵)

خورشید در مرداب (۱۳۵۲)

قصه ماهان (۱۳۵۲)

رگبار (۱۳۵۱)