تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه محمد نمازی

شادروان حاج محمد نمازی پسر حاج محمدحسن تاجر نمازی از تاجران و معامله گران معروف و مرفع از خانواده ‌های نامدار و مطرح شیراز بود.

زندگینامه محمد نمازی

شادروان حاج محمد نمازی پسر حاج محمدحسن تاجر نمازی از تاجران و معامله گران معروف و مرفع از خانواده ‌های نامدار و مطرح شیراز بود. در سن کودکی به خارج از کشور عزیمت نمود و درسال ۱۳۲۳ در بحبوحه خاتمه جنگ جهانی دوم، پس از مراجعت به کشور خود و مشاهده اوضاع نابسامان مردم شهر شیراز که ازدرد و رنج بیماری‌های لاعلاج و فراگیر در عذاب بودند، تمامی هم و غم خود را برای ایجاد مرکزی طبی و بهداشتی برای درمان مردم فقیر و ناتوان مصروف داشت.

شادروان نمازی، پس از مشورت با اهل فن به این نتیجه رسید که بیشتر امراض و بیماری های شایع شده به دلیل دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است. درآن زمان امراض گوناگونی نظیر حصبه و وبا جان عده زیادی از مردم شهر شیراز و دیگر نقاط ایران را می‌گرفت و اکثر قریب به اتفاق پزشکان یکی از راه‌های عمده درمان این بیماری‌ها و ریشه‌کن ساختن آنها را تصفیه و سالم‌سازی آب شرب مردم می‌دانستند.

بنابراین مرحوم نمازی با سرمایه شخصی خود و به کمک دوستان و نزدیکان خویش در صدد احداث تصفیه خانه و لوله‌کشی آب شهری برآمد که این امر با همت بلند وی تحقق یافت و شیراز اولین شهر ایران بود که از نعمت آب لوله‌کشی سالم بهره‌مند شد.

 

پس ازاینکه مرحوم نمازی ازاین امر فراغت حاصل کرد، اقدام به خرید یکی از بهترین و مصفاترین باغ‌های شهر شیراز به نام باغ کفش‌گر نمود و بیمارستان نمازی را در آن بنا نهاد. پس ازآن به منظور اداره بهتر و استفاده از پیشرفته‌ترین علوم پزشکی و دستاوردهای علمی روز دنیا، بنیادی به نام بنیاد ایران را بنیان نهاد که اعضاء آن عبارت بودند از هیئت مدیره و مشاورین عالی‌رتبه و پزشکان مجرب و تحصیل‌کرده. وظیفه بنیاد ایران نظارت بر امور بیمارستان و توسعه آن بود.

پس ازثبت رسمی بنیاد ایران توسط مرحوم نمازی، ایشان به منظور دوام و بقاء مرکز مذکور با تنظیم سندی اقدام به وقف بیمارستان نمود تا این مجتمع خدماتی درمانی عظیم برای همیشه و تا ابد برای خدمت‌رسانی به مردم پابرجا بماند.

خانواده

حاج محمد نمازی فرزند حاج محمد حسین تاجر نمازی می‌باشد، خاندان تاجر نمازی از خانواده‌های سرشناس و خیر شیراز از دوره زندیه و قاجاریه می‌باشند که افراد این خانواده دارای تجارت خانه‌های بزرگ در کشورهایی همچون هند، چین، هنگ کنگ و مصر بوده‌اند به طوری که یکی از افراد این خانواده ه که در قاهره تجارت خانه داشته‌است به وزیر اقتصاد جمال عبدالناصر منصوب می‌گردد. حاج محمد حسن نمازی در اواخر دوره قاجاریه که بیماری‌های گوناگون در شیراز شیوع داشته و تعداد زیادی افراد بی سرپرست و بی‌پناه در شیراز زندگی می‌کرده‌اند اقدام به ایجاد یک نوانخانه – گداخانهبزرگ در دروازه کازرون جهت اسکان افراد بی سرپناه و همچنین ایجاد یک دواخانه (درمانگاه) در خیابان قاآنی می‌نماید. وی سپس در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی اقدام به وقف درمانگاه می‌نماید و درآمد یکی از ساختمان‌های خود در کشور چین را جهت هزینه‌های این درمانگاه اختصاص می‌دهد.

محمد نمازی یک پسر به نام حسن و یک دختر به نام سوزان (سوزی) دارد. حسن، ثروتمند مقیم واشینگتن دی سی است. او از جمله جمع‌آوری کنندگان برتر کمک‌های مالی به حزب دمکرات آمریکاست. پرزیدنت بیل کلینتون او را در سال ۱۹۹۹ برای مقام سفارت آمریکا در آرژانتین معرفی کرد[۱] ولی این نامزدی پس گرفته شد.[۲] در سال ۲۰۰۹ به اتهام اخذ وام بر اساس اطلاعات غلط از بانک سیتی بازداشت شد.[۳] کلاهبرداری او بیش از ۱۰۰ میلیون دلار اعلام شد.[۲] نمازی به ۱۲ و نیم سال زندان محکوم شد. حسن نمازی، به کلینتون و اوباما کمک مالی داده بود. سوزی، دختر محمد نمازی، همسر پیتر وستمکت سفیر بریتانیا در آمریکا است.[۴]

پیشه

محمد نمازی گرچه مقیم آمریکا بود ولی بیشتر عمرش را در خاور دور گذراند و در فاصله دو جنگ جهانی دوم توانست تجارت دریایی موفقیت آمیزی درهونگ کونگ به وجود آورد. او در این مدت با بازرگانی میان شرق دور و آمریکا توانست به ثروت قابل توجهی دست یابد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.