تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه مرجان شیخ الاسلامی + تصاویر

با بیوگرافی مرجان شیخ الاسلامی بیشتر اشنا شوید

تورنتو

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا
زاده۱۳۴۵
قم، ایران
محل سکونت
ملیتایرانی، کانادایی
شناخته‌شده برایاختلاس بزرگ پتروشیمی
اختلاس شرکت سپانیر
همسر(ها)مجید باقرنژاد (طلاق گرفته)
غلامحسین خواجه على(طلاق گرفته)

مهدی خلجی

یکی از نام‌هایی که این‌روز‌ها اخبار متنوعی از آن به گوش می‌رسد و همه را به نوعی شوکه کرده است، روابط مرجان شیخ‌الاسلامی، یکی از متهمان پرونده ۶.۶ میلیاردیورویی است که تاکنون متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به این مبلغ و تحصیل مال نامشروع به مبلغ هفت‌میلیون‌و ۶۵هزارو ۵۲۹ یورو و هشت‌میلیون‌و۷۱۰هزارو ۳۸۴ دلار شده است.

 گروهی از افراد فعال در شرکت نفت و گاز سپانیر وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیا، ناآگاهانه مبادرت به عقد قرارداد با فردی مشکوک به نام مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا کرده‌اند و این فرد با گرفتن پول‌های فراوان گویا از کشور متواری شده و به کانادا گریخته است.

این زن که دارای مالکیت شرکت‌های آرام و دنیز در ترکیه است و متارکه کرده، با داشتن چندین فرزند برای اینکه سرپوشی بر کلاهبرداری‌هایش بگذارد به کانادا گریخته است. آقای خ. ع. از طرف شرکت نفت و گاز سپانیر طرف قرارداد با این خانم بوده که هم‌اکنون از طریق مراجع قضائی در بازداشت به‌سر می‌برد. اما این بخش کوچکی از اطلاعاتی است که از این فرد، شنیده شده. او مدیرمسئول خبرگزاری میراث و درعین‌حال مشغول لابی نفتی با بقایی و تیم احمدی‌نژاد بود. هم‌زمان به‌عنوان خبرنگار پارلمانی روزنامه همبستگی مشغول به فعالیت بود.

جالب‌تر آنکه مسیح علی‌نژاد، خبرنگار آزاد که اکنون آن‌سوی مرز‌ها فعالیت می‌کند، در کتاب معروف خود با نام «باد در موهایم» نوشته: «مرجان شیخ‌الاسلامی، دبیر سیاسی روزنامه همبستگی، مرا زیر بال‌وپر گرفت». این در حالی است که او در مجلس ششم در فهرست اصلاح‌طلبان به‌عنوان عضو جبهه مشارکت قرار داشت و در مجلس هشتم، در فهرست ائتلافی اصولگرایان! این‌گونه که سابقه او نشان می‌دهد، روابط او محدود به یک طیف خاص سیاسی نبود و به‌نوعی با نزدیکی به گروه‌های سیاسی، اهداف خود را پیگیری می‌کرد. حالا او با آخرین همسرش، مهدی خلجی، در خانه‌ای دو میلیون و ۳۰۰ هزاردلاری در شهر واشنگتن‌دی‌سی زندگی می‌کند.

همچنین روزنامه جوان نوشت:نگاهی به سابقه سیاسی او دگردیسی و چند زیست بودن این زن را نشان می‌دهد، به همین نسبت هم تصاویر متفاوت و متضادی از او در فضای مجازی موجود است؛ با مقنعه و چادر و محجبه، با مانتو و بعد بدون حجاب در خارج از کشور!

او در انتخابات مجلس ششم به عنوان عضو جبهه مشارکت و عضو تحریریه روزنامه صبح امروز به مدیرمسئولی سعید حجاریان کاندیدا شد. در مجلس هشتم ادعا کرد که تاکنون سیاسی نبوده و نسبتی با اصلاح طلبان ندارد و با عنوان اصولگرا کاندیدا شد.

او مدیرعامل اسبق خبرگزاری میراث فرهنگی است. در دوران خاتمی خود را اصلاح طلب نشان می‌داد و با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد به سمت اصولگرایان چرخید! او همزمان توانست در شرکت‌های نفتی هم ورود کرده و طرف عقد قرارداد‌ها قرار بگیرد.

او مرداد ۹۶ از ایران به ترکیه فرار کرد و با آنچه از ایران دزدیده بود، شرکت‌هایی در ترکیه خرید. او سپس سرمایه و زندگی‌اش را از ترکیه به کانادا منتقل کرد. او اکنون همسر مهدی خلجی کارمند مؤسسه مطالعاتی انستیتو واشنگتن و از حامیان تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. نکته جالب توجه آنکه روشن نیست درون گروه‌های اپوزیسیون چه خبر است و چه اختلافاتی بروز کرده که این اطلاعات به بیرون درز کرده است.

روزنامه اعتماد نیز نوشت: یکی دیگر از نکاتی که در زندگی شخصی این متهم اقتصادی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است، نحوه ازدواج و هویت همسر اوست. مهدی خلجی از فعالان رسانه‌ای خارج از کشور که به‌تازگی نیز خود را نزدیک به رضا پهلوی معرفی می‌کند، همسر او است. او البته بعد از افشای اختلاس همسرش عکس‌های خود با او را پاک کرده، اما نکته جالب دیگری نیز درمورد خود خلجی وجود دارد و آن، اینکه اگرچه این روز‌ها با کت و شلوار و کراوات در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور ظاهر می‌شود، اما زمانی در قم طلبگی می‌کرد. فعال سیاسی که ازجمله براندازان است و همین اواخر نیز به مجلس نمایندگان امریکا پیشنهاد داد که تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهند. با این حساب باید ببینیم سرنوشت این غائله که حالا با هشتگ «خلجی-گیت» ازجمله بحث‌های داغ توییترفارسی و دیگرشبکه‌های اجتماعی است، به کجا خواهدرسید.

مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا (زادهٔ ۱۳۴۵ در قم)، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ایرانی است که بعنوان یکی از متهمان اصلی و فراری در پرونده بزرگترین اختلاس تاریخ ایران (پرونده فساد در پتروشیمی) قرار دارد. وی اصلی‌ترین شریک متهم ردیف اول این پرونده است.

روزنامه‌نگاری
وی در سال‌های دهه هشتاد در روزنامه‌های اصلاح طلب از جمله صبح امروز و همبستگی فعالیت داشته و به مدیریت خبرگزاری میراث فرهنگی نیز رسید. وی همچنین بعنوان مسئول گروه پارلمانی روزنامه اصلاح طلب همبستگی بود.وی همچنین عضو انجمن روزنامه نگاران حامی میراث فرهنگی در دهه هشتاد بوده‌است.

مسیح علی‌نژاد در کتاب خاطرات خود ضمن تجلیل از مرجان شیخ الاسلامی و نام بردن از او با عناوین خوشنام قد بلند و زیبا می‌گوید که بعنوان مسئول گروه پارلمانی روزنامه همبستگی وابسته بهحزب همبستگی ایران اسلامی حاضر شده‌است که وی را زیر بال و پر خود بگیرد و او پس از سه ماه مطلبی در این روزنامه منتشر کرده و توانسته وارد عرصه خبرنگاری شود.

فعالیت سیاسی
وی در انتخابات مجلس ششم به عنوان عضو جبهه مشارکت از تهران نامزد شد ولی در لیست جبهه مشارکت قرار نگرفت. با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد به سمت اصولگرایان چرخید و درانتخابات مجلس هشتم مجدداً نامزد شده و این بار در لیست «ائتلاف اصولگرایان مستقل تهران» قرار گرفت. در سال ۱۳۸۶ آل آقا در لیست انتخاباتی جریان اصولگرای جمعیت زنان جمهوری اسلامی برای انتخابات مجلس هشتم از تهران قرار گرفته بوده‌است.

فعالیت اقتصادی و اتهام فساد مالی

نام وی بعنوان متهم در ۲ پرونده بزرگ فساد مالی در ایران مطرح است. طبق گزارش روزنامه شرق وی همزمان با فعالیت در روزنامه همبستگی وابسته به حزب اصلاح طلب همبستگی، با بقایی و احمدی‌نژاد لابی نفتی می‌کرده‌است.

پروندهٔ اختلاس از شرکت سپانیر
وی در سالهای پایانی دهه هشتاد وارد فعالیت اقتصادی در عرصه نفت و گاز به بهانه دور زدن تحریم‌ها شده و به بهانه دور زدن تحریم‌ها با شرکت سپانیر (یکی از زیر مجموعه‌های قرار گاه خاتم‌الانبیاء) وارد معامله گردیده و وجوهی را برای وارد کردن کالاهای تحریمی برای این شرکت دریافت کرد اما بدون تحویل دادن کالاها از ایران خارج شده و به کانادا رفت و به فعالیت اقتصادی در آنجا مشغول گردید.

پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی
در اسفند ۱۳۹۷ نیز که پس از ۷ سال پرونده اتهامات مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی نام وی بعنوان مدیرعامل «شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت» در میان لیست ۱۳ متهم قرار داشت. آل آقا متهم ردیف دوم این پرونده است

وی در این دادگاه به مشارکت اخلال در نظام اقتصادی کشور به میزان ۳۱۸ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۲۷۵ هزار، و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۷ میلیون و ۶۵ هزار و ۵۲۹ یورو و ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار متهم گردید.

در اولین جلسه دادگاه نماینده دادستان گفت: «نحوه قرارداد همکاری بین شرکت PCC و دنیز شرکت PCC به نمایندگی رضا حمزه لو و شرکت دنیز به نمایندگی مرجان شیخ الاسلامی آل آقا معرفی و قرارداد به امضای آن‌ها رسیده‌است و موضوع قرارداد واریز وجوه و حواله‌های ارزی ناشی از صادرات کشور به اقصی نقاط دنیا بوده‌است که اولاً در این ماده مشخص نیست چه تضمینی برای واریز مبالغ وجود دارد و اخذ تضمین پیش‌بینی نشده‌است در حالی که عدم درج هرگونه تضمین بر اساس قانون قابل توجیه نیست. در این توافق اشکالات و ایرادات دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه در ابتدا شرکت دنیز به عنوان خریدار است که عکس آن این شرکت صرفاً فروشنده است و با توجه به اینکه انتقال وجوه ارزی از شرکت PCC شانگ‌های به شرکت دنیز است هیچ مواردی در قرارداد مشخص نشده‌است.»

بر اساس دادستان پرونده؛ مرجان شیخ الاسلامی آل آقا شریک اصلی رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی و متهم ردیف اول است. دادستان پرونده گفت: این متهم ۶۵۹ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۷۶۳ یورو ارز منتقل شده از خارج را به حساب شرکت دنیز ترکیه (متعلق به مرجان شیخ الاسلامی آل آقا، شریک اصلی رضا حمزه‌لو) واریز و بخشی از آن را به صورت ارز خارجی به شرکت‌های خود منتقل کرده‌است و مابقی این مبلغ به میزان ۳۴۷ میلیون و ۲۳۸ هزار ۳۱۳ یورو را که منشأ خارجی داشته‌است به داخل منتقل کرده‌است. شیخ الاسلامی آل آقا در مارس ۲۰۱۹ در تماسی که بی‌بی‌سی فارسی با او داشت، حاضر به انجام مصاحبه نشد و گفت: «چون پرونده در جریان است حاضر به مصاحبه نیستم.»

یکی از متهمان تحت تعقیب قرار گرفته در این دادگاه علی اشرف ریاحی که بر اساس کیفرخواست دادگاه نقش اساسی در سوءاستفاده از پولهای پتروشیمی داشته‌است. وی داماد محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت و مشاور فعلی وزیر نفت بیژن نامدار زنگنه است.

زندگی شخصی
شیخ‌الاسلامی همسر مهدی خلجی است. از این جهت که یکی از این زوج (خلجی) فعال در تحریم‌ها علیه ایران و دیگری (آل آقا) فعال در دور زدن تحریم‌های ایران است، خبر این ازدواج بعد از دادگاه پرونده فساد در پتروشیمی در فضای رسانه‌ای فارسی پوشش زیادی داده شد.

منبع تابناک سایت ویکی پدیا
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.