تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه والت دیزنی

«والت دیسنی» (که نام واقعی اش والتر الیا دیسنی بود)، در ۵ دسامبر سال ۱۹۰۱ در شهر شیکاگو و در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد. پدرش ایرلندی و مادرش اهل آمریکا بود. «والت» چهارمین فرزند از پنج فرزند «الیا» و «فلورا» دیسنی بود. به جهت تفاوت سنی بسیار زیادی که میان برادران و خواهرانش وجود داشت، میان او و «روی» (یکی از برادران والت) صمیمیت و پیوندی تنگاتنگ به وجود آمد. بعدها «روی» یکی از شرکای والت در کمپانی بزرگ « والت دیسنی» شد. « والت» در سن ۱۳ سالگی، تحصیلات خود را در رشته نقاشی آغاز نمود. او در دوران دبیرستان نیز همین رشته را ادامه داد. 
مطالب خواندنی:

 

 

هنگامی که در دبیرستان مشغول انتشار یک نشریه گرافیکی بود، جنگ جهانی اول شروع شد، اما از آنجایی که به سن قانونی (۱۸ سال) نرسیده بود، نتوانست در جنگ شرکت کند و بنابراین، در صلیب سرخ به عنوان راننده مشغول به کار شد. سپس به فرانسه رفت و در آنجا نقاشی و کارهای گرافیکی بر روی ماشین های صلیب سرخ را به عهده گرفت.

بعد از جنگ جهانی اول، در مطبوعات مختلف به عنوان نقاش و کاریکاتوریست مشغول به کار شد. در سال ۱۹۲۰ دیسنی و یکی از همکارانش به نام «آیورک» برای اولین بار در ساخت یک فیلم کارتونی در کانزاس سیتی شرکت کردند. والت با یک دوربین عاریتی در یک گاراژ شروع به آزمایشات مختلف کرد. کار در این گاراژ، تجربه ای برای موفقیت های بعدی و ایده های بزرگ تر وی در جهت ساختن فیلم کارتونی شد.
دیسنی از این نقطه، راهی را آغاز نمود که پایانش درخشش و شهرت عالمگیر وی بود و گذشته از این، دریچه ای به دنیایی دیگر گشود؛ دنیایی که سادگی هایش نه تنها برای کودکان که برای بزرگ ترها نیز جذابیتی چشمگیر داشت.

 

اگرچه والت دیسنی در ساخت فیلم های کوتاهی همچون : «کلاه قرمزی»، « مو طلایی و سه خرس»، «گربه نره» و «هانس و لوبیای جادویی»، افسانه های قدیمی را توصیف می کرد، اما از این افسانه های قدیمی به عنوان نقطه شروعی برای ایده های جدید استفاده کرد.

 

 

اولین فیلم کارتونی که دیسنی ساخت، از نظر مالی برای او فاجعه به بار آورد و نتوانست موفقیتی کسب کند، با این حال وی قصد داشت ساختن فیلم های کارتونی را ادامه دهد. بنابراین، در جولای ۱۹۲۳ در حالی که فقط چهل دلار در جیب داشت، به هالیوود رفت و ساخت کارتون را آغاز نمود. در آن جا، بعد از اینکه چند بار با عدم موفقیت روبه رو شد، بالاخره استودیوی جدیدی را راه اندازی کرد که در آن فیلم های کارتونی و واقعی تولید می شد. سرمایه اولیه این استودیو را برادرش « روی» در اختیار او قرار داد.

 

این استودیو که در ۱۶ اکتبر ۱۹۲۳ تأسیس شد، کمپانی «والت دیسنی» نام گرفت. نخستین کار بزرگش آفرینش چهره‌ای به نام «میکی ماوس» بود. اولین فیلم این کمپانی با نام «آلیس در سرزمین عجایب» دو روز بعد از تأسیس آن پدید آمد. دیسنی خود شخصاً ۱۵۰۰ نقاشی مختلف برای ساخت قسمت اول این سریال کارتونی تهیه کرد. از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۲۶ نزدیک به ۶۰ قسمت از سری فیلم های «آلیس» ساخته شد.

 

از سال ۱۹۲۸یعنی از زمان ظهور فیلم های ناطق بر پرده سینما، فیلم های کارتونی والت دیسنی مورد توجه همه مردم و همه سنین بوده است. «کشتی بخار ویلی» که اولین فیلم کوتاه ناطق والت دیسنی است، در سال ۱۹۲۸ ساخته شد و میکی ماوس نخستین شخصیت کارتونی خلق شده توسط او در قالب حیوان بود.

 

 

 

دیسنی و کمپانی های مختلف آن، به دلیل فیلمها، کارتونها و تکنیک های نوین فیلمسازی، موفق به دریافت ۴۸ جایزه اسکار از طرف «آکادمی علوم و هنر تصاویر متحرک» شدند. علاوه بر این، کمپانی دیسنی بارها و بارها از طرف مجامع هنری مختلف آمریکایی و بین المللی مورد تجلیل قرار گرفت. این هنرمند که ۳۰ جایزه اسکار را از آن خود ساخت، در سال ۱۹۶۶ در شهر لس آنجلس درگذشت.

با درگذشت وی، استودیوهای متعدد دیسنی با همان سبک والت دیسنی به کار خود ادامه دادند. در سال ۱۹۷۱، «دیسنی ورلد» با مقیاسی بزرگتر از دیسنی لند در حومه شهر «اورلاندو» واقع در ایالت «فلوریدا» گشایش یافت. نخستین پارکی که در خارج از آمریکا به نام دیسنی ساخته شده، پارک «دیسنی لند توکیو» است که در سال ۱۹۸۳ در شهر توکیوی ژاپن ایجاد شد. در سال ۱۹۹۰ نیز نخستین دیسنی لند اروپا در فرانسه، واقع در نزدیکی پاریس ساخته شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.