تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه کاردینال ریشلیو

آرمان ژان دو پلسی دو ریشلیو صدراعظم فرانسه همان کاردینال ریشلیو که با عنوان فرمانروای سرخ‌ پوش (به فرانسوی: L'Eminence rouge) معروف است.

زندگینامه کاردینال ریشلیو

آرمان ژان دو پلسی دو ریشلیو صدراعظم فرانسه همان کاردینال ریشلیو که با عنوان فرمانروای سرخ‌ پوش (به فرانسوی: L’Eminence rouge) معروف است، اشرف زاده، سادم به شدت سیاسی و روحانی اهل فرانسه بود.

زندگینامه کاردینال ریشلیو

او به عنوان یک اسقف در (۱۶۰۷) تقدیس داده شد. ریشلیو به زودی در کلیسای کاتولیک و دولت فرانسه پیشرفت کرد و در سال (۱۶۲۴)یک کاردینال شد و در سال (۱۶۲۴)نیز به عنوان صدر اعظم لویی سیزدهم و نخستین صدراعظم فرانسه انتخاب شد و تا زمان مرگش در سال (۱۶۴۲) در این مقام باقی ماند. در مقام صدارت‌اعظم، کاردینال ریشیلو با تأثیرگذاری در جنگ سی ساله ابزارهای لازم برای کنش مؤثر فرانسه در عرصه بین‌الملل را فراهم آورد و فرانسه را به ضامن آزادی‌های شاهزاده‌نشین‌های آلمانی تبدیل کرد. پس از درگذشت ریشلیو، مقام صدرات اعظمی فرانسه به شاگرد ایتالیایی وی مازارن رسید.

زندگینامه کاردینال ریشلیو
وفات کاردینال

ریشیلیو در آغاز سال ۱۶۴۲ در بستر بیماری افتاد. او عاقبت در نوامبر همان سال درگذشت. اندکی بعد نیز شاه لویی سیزدهم در مه ۱۶۴۳ از دنیا رفت.
کاردینال ریشیلیو اعتبار فرانسه را در اروپا بالا برد.در داخل کشور نیز با سرکوب اشرافی که مخالف شاه بودند ، سلطنت استبدادی را به پیش برد.
دستاوردهای او هنگامی مشخص شد که شاه لویی چهاردهم – پسر و جانشین لویی سیزدهم – سیاست‌های ریشیلیو را ادامه داد و سلطنت مطلقه بوربون‌ها را به نهایت اقتدار و نفوذ رسانید.وقتی لوییِ سیزدهم، پادشاهِ فرانسه و ملکه‌اش، دیگر هیچ امیدی به بچه‌دار شدن نداشتند، کاردینال ریشلیو، نخست‌وزیرِ قدرتمندِ لویی، توانست ملکه را راضی کند که ولیعهدِ فرانسه را بدون کمکِ پادشاه به دنیا بیاورد…

زندگینامه کاردینال ریشلیو

این یکی از هزاران داستان جالب و غیر قابل باوری است که شرح شخصیتِ پیچیده‌ی کاردینال ریشلیو و حتی بیوگرافی کاردینال ریشلیو در ان شکل گرفته؛ داستانی که شاید راست و شاید دروغ باشد، لیکن اهمیت این ماجرا کم نمی شود: مردی چندوجهی و سرشار از غزیبی: مردی که حتی تلاش زیادی کرد تا ایران را به سرزمینی  برای نفوذِ فرانسه تغییر بدهد، مردی که در قتل عام پروتستان‌ها درنگ نمی‌کرد، شخصیتی که علاقه مند بود مستعمراتِ فرانسه در نقطه  تازه ای از جهان کشف شده‌ی باشد بدون خون‌ریزی، و در صلحِ بومیان و فرانسویها ان منطقه را اداره کنند؛ همان فردی که برای باقی ماندن سرخِ کاردینالی‌اش، عالیجنابِ سرخ‌ پوش نام گذاشته شد.

منبع ویکی‌پدیا راسخون
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.