تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی)

کیم جونگ اون متولد ۸ ژانویه ۱۹۸۴ در پیونگ یانگ؛ رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) است. او دارای عناوین دبیر اول حزب کارگران کره، رئیس کل کمیسیون مرکزی نظامی، رئیس کل کمیسیون ملی دفاع کره شمالی، فرمانده معظم ارتش خلق کره، و عضو پرزیدیوم پلیتبوری کمیته مرکزی حزب کارگران کره است. وی همچنین در ژوئیه ۲۰۱۲ میلادی به درجه ژنرال چهار ستاره ارتقاء یافت. او در زمان به قدرت رسیدن با ۲۷ سال سن، جوان‌ترین رئیس کشور در جهان بود.

بیوگرافی کیم جونگ اون

 

تولد: ۸ ژانویه ۱۹۸۴
محل تولد: پیونگ یانگ
ملیت: کره شمالی 🇰🇵
حزب سیاسی: حزب کارگران کره
همسر: ری سل جو
خویشاوندان: کو یونگ هی (مادر) – کیم جونگ ایل (پدر)
شغل: سیاستمدار
مذهب: مارکسیست خدا ناباور

در پی درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر پیشین کره شمالی، رسانه‌های دولتی این کشور آغاز زمامداری کیم جونگ اون را اعلام کردند. روز دوشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۰ (۱۹ دسامبر ۲۰۱۱)، تلویزیون دولتی کره شمالی که ساعاتی قبل خبر درگذشت کیم جونگ ایل، «رهبر اعظم» این کشور را گزارش کرده بود، اعلام داشت کیم جونگ اون، پسر رهبر سابق، با لقب «وارث کبیر» جانشین پدر شده‌است. کیم جونگ اون سومین پسر کیم جونگ ایل است. او در سوئیس تحصیل کرده است. وی تا سال ۱۹۹۸ در مدرسه‌ای انگلیسی زبان در برن سوئیس درس می‌خوانده است.

عملکرد سیاسی

در دهه ۱۹۵۰، پدربزرگ کیم جونگ-اون دیکتاتوری تک فردی موروثی کره شمالی را در پایه‌گذاری کرد. بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ کیم گسترده‌ترین پاکسازی در تاریخ کره شمالی را اجرا کرد. مدتی پس از به حکومت رسیدن در دسامبر ۲۰۱۳، وی جانگ سونگ تائک، شوهر عمه خود را به خیانت متهم کرد و اعدام شد. مؤسسه پژوهش راهبردی امنیت ملی کره جنوبی از اعدام ۱۴۰ افسر عالی‌رتبه ارتش و سایر مقامات دولتی در جریان این پاکسازی خبر داد. کیم افراد جوانتر و وفادار به خود را جایگزین آنان کرد و رهبری این گروه از مقامات را خواهرش کیم یو-جونگ در دست دارد که در سال ۲۰۱۷ در سن ۳۰ سالگی به عضویت دفتر سیاسی حزب حاکم درآمد.
کیم جونگ-نام، محتمل‌ترین جانشین کیم جونگ-ایل تلقی می‌شد اما در سال ۲۰۰۱ در حالیکه قصد داشت با یک گذرنامه جعلی وارد ژاپن شود بازداشت شد. وی در ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ (۲۵ بهمن ۱۳۹۵) در مالزی و فرودگاه کوالالامپور به مقصد ماکائو، با دستمال آغشته به گاز اعصاب وی‌ایکس، به قتل رسید.
در آوریل ۲۰۱۸، کیم جونگ-اون در نشست حزب کارگر کره اعلام کرد «آزمایش تسلیحات اتمی و موشک‌های برد بلند به حالت تعلیق در خواهد آمد و خطوط راهبردی جدیدی دنبال خواهد شد که محور آن را ساختن اقتصاد کره شمالی تشکیل خواهد داد».
وی یک تیم ورزشی از کره شمالی برای شرکت در مسابقات المپیک زمستانی در کره جنوبی اعزام کرد. این به معنی آمادگی ناگهانی رهبر کره شمالی، برای تغییر سیاست مقابله، به سیاست تعامل تعبیر شده‌است.

اجلاس رهبران کره شمالی و آمریکا

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون سه شنبه ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ در هتل کپلا در جزیره سنتوزا سنگاپور دیدار کردند. رهبران دو کشور در مقابل دوربین خبرنگاران با هم دست دادند و پشت درهای بسته به‌طور مستقیم گفت‌وگو و در پایان گفتگوها دو طرف سندی را امضا کردند. دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی نخستین دیدار سران دو کشور پس از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ است.
سند امضا شده دارای چهار بند است که در آن ترامپ به ارائه ضمانت‌های امنیتی به رهبر کره شمالی و کیم نیز به خلع سلاح کامل اتمی متعهد شده‌اند.
نشست دوم کیم و ترامپ در روزهای ۲۷ و ۲۸ فوریه ۲۰۱۹ در هانوی، پایتخت ویتنام، برگزار می‌شود. عمده مباحثات این نشست نیز مربوط به خلع سلاح اتمی و بهبود اوضاع اقتصادی کره شمالی است.
و همینطور در یکم ژوئیه ۲۰۱۹ دونالد ترامپ برای سومین بار در کره شمالی با رهبر این کشور دیدار کرد همچنین ترامپ اولین ریس جمهور آمریکا ست که به خاک کره شمالی قدم نهاده است.

خانواده

کیم جونگ اون فرزند کیم جونگ ایل و کو یونگ هی است. برادر بزرگتر او کیم جونگ چول در ۱۹۸۱ به‌دنیا آمده‌است ولی کیم جونگ ایل، کیم جونگ اون را برای جانشینی انتخاب کرده‌است. برادر ناتنی بزرگتر آن‌ها کیم جونگ نام از مادری به‌نام سونگ هی ریم در ۱۹۷۱ به‌دنیا آمده‌است. وی در سال ۲۰۰۱ قصد داشت با یک پاسپورت جعلی وارد توکیو شود و به دیزنی‌لند برود ولی بازداشت شد و به همین دلیل از جانشینی پدر محروم گردید.
کیم جونگ-اون بر خلاف پدر و پدر بزرگش رفتارهای غیررسمی و خارج از قاعده را در انظار عمومی در پیش گرفته، سربازان را در آغوش می‌کشد و در کنار آنها، و همچنین بازو به بازوی زنان در عکس‌ها ظاهر می‌شود. پدر و پدر بزرگ او کیم ایل سونگ هرگز در رویدادهای عمومی کنار همسرانشان ظاهر نمی‌شدند.

زندگی شخصی

در تاریخ ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۲ میلادی، رادیو دولتی کره شمالی برای اولین‌بار تأیید کرد که کیم جونگ-اون، رهبر جوان این کشور همسری به نام «ری سل-جو» دارد. وی علاقه زیادی به ورزش بسکتبال دارد. دنیس رادمن، بازیکن سابق بسکتبال در ان بی ای، در مارس ۲۰۱۳ از کره شمالی دیدن کرد و با کیم جونگ-اون دیدار کرد. او در مصاحبه با گاردین گفت که وی دختری به نام جو-ئه به دنیا آورده‌است. روز هشتم ژانویه هر سال در کره شمالی به خاطر روز تولد رهبر جوان کشور تعطیل رسمی محسوب می شود.

همسر

ری سل-جو متولد ۱۹۸۵–۱۹۸۹، همسر کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی است. او به ندرت در انظار عمومی ظاهر می شود و او به اندازه‌ی همسران رهبران دیگر کشورهای دنیا در میان خبرها به چشم نمی خورد. علاوه بر این، سن دقیق او نامعلوم است.

با این وجود، اطلاعاتی هر چند اندک اما جالب توجه در مورد زندگی این بانوی مرموز وجود دارد. رسانه‌های دولتی کره شمالی او را به‌عنوان همسرش، رفیق ری سل جو می‌شناسانند. ری در ۲۰۱۲ چندین بار در مجامع عمومی ظاهر شد. او در یک کنسرت با لباس سیاه و در مد شنل ظاهر شد. گفته شده‌است او در حال گذراندن دوره‌ی پی اچ دی در دانشگاه کیم-ایل سونگ در رشته‌ی علوم است. در سال ۲۰۱۳ شایعه‌ای مبنی بر اینکه او ستاره‌ی موسیقی پاپ است پخش شد، و کسانی که این شایعه را پخش کردند اعدام شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.