تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان

زندگینامه ادوارد اسنودن

ادوارد اسنودن، برنامه‌ نویس مشهور از کشور امریکا هست که بعد از افشا کردن خیلی از سند های موسسه NSA در سال ۲۰۱۳، از کشور خوش رانده شده. 

زندگینامه ادوارد اسنودن

ادوارد اسنودن، برنامه‌ نویس مشهور از کشور امریکا هست که بعد از افشا کردن خیلی از سند های موسسه NSA در سال ۲۰۱۳، از کشور خوش رانده شده.
ادوارد اسنودن یک برنامه‌ نویس کامپیوتر و کارمند سابق سازمان اطلاعات (CIA) و آژانس امنیت ملی (NSA) آمریکا است. او در سال ۲۰۱۳ بدون مجوز رسمی، تعداد زیادی اسناد متعلق به سازمان امنیت ملی آمریکا را منتشر کرد که مسیر زندگی‌اش را به‌کلی تغییر داد. افشاگری‌های اسنودن اطلاعات زیادی در مورد شنود و نقض حریم شخصی شهروندان جهانی توسط سازمان امنیت ملی آمریکا در اختیار مردم گذاشته است. طبق این اسناد، این سازمان با کمک شرکت‌های ارتباطی متعدد و دولت‌های اروپایی، برنامه‌ای تحت عنوان نظارت جهانی (Global Surveillance) اجرا کرده است.

زندگینامه ادوارد اسنودن

ادوارد اسنودن این برنامه نویس معروف در سال ۲۰۱۳ توسط پیمانکار ارشد سازمان امنیت ملی، بوز آلن همیلتون به استخدام این سازمان درآمد. او پیش از آن برای شرکت دل و همچنین سازمان اطلاعات آمریکا فعالیت می‌کرد. اسنودن در ۲۰ می همان سال به‌صورت ناگهانی محل کار خود در هاوایی را ترک گفت و به هنگ‌کنگ پرواز کرد. او در ژوئن همان سال هزاران سند طبقه‌بندی شده از این سازمان را با خبرنگاران در میان گذاشت. اولین خبرنگارانی که در این مورد با ادوارد مصاحبه کردند،‌ گلن گرینوالد، لارا پویتراس و ایون مک‌اسکیل بودند که اظهارات او را در رسانه‌های گاردین و واشنگتن پست منتشر کردند. پس از این اتفاقات، توجه جامعه‌ی جهانی به او جلب شد. نیویورک تایمز و اشپیگل، مقاصد بعدی اطلاعات اسنودن بودند که روند شهرت او را تکمیل کردند.

در ۲۱ ژوئن سال ۲۰۱۳، وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا اسنودن را به جرم جاسوسی و دزدی دارایی‌های دولتی محکوم کرد. دو روز پس از اعلام این حکم، اسنودن به فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو روسیه پرواز کرد؛ اما مقامات این کشور اجازه‌ی ترخیص به او ندادند. دلیل این کار، باطل شدن پاسپورت آمریکایی او در طول مدت این دو روز بود. به همین خاطر اسنودن حدود یک ماه در این فرودگاه ماند تا مقامات روسیه، اجازه‌ی اقامت یک‌ساله‌ی پناهندگی به او دادند. این اقامت تاکنون تمدید شده است و تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت.

مطالب خواندنی:

زندگینامه ادوارد اسنودن

 

زندگی فعلی این برنامه نویس معروف

برنامه نویس معروف در حال حاضر در محلی نامعلوم در مسکو روسیه زندگی می‌کند و به دنبال اخذ پناهندگی از دیگر کشورهای دنیا است. القابی که اسنودن در سال‌های پس از افشاسازی اسناد آمریکایی دریافت کرده، تضاد زیادی با هم دارند. قهرمان، افشاگر، مخالف دولت، خائن و وطن‌پرست، القابی هستند که افراد و رسانه‌های مختلف به اسنودن می‌دهند. به هر حال افشاگری‌های او دوران تازه‌ای از بحث و مجادله‌ها در مورد نظارت همگانی، حفظ اسناد دولتی و تعادل میان امنیت ملی و حریم خصوصی شروع کرده است.

کار کردن در سازمان سیا

در سال ۲۰۰۶، پس از حضور در یک نمایشگاه مشاغل اطلاعاتی و امنیتی، به اسنودن شغلی در آژانس اطلاعات مرکزی «سیا» پیشنهاد شد و او به سازمان ملحق گشت. اسنودن در بخش ارتباطات جهانی ستاد مرکزی سیا واقع در لانگلی، ویرجینیا به کار گمارده شد. در مه ۲۰۰۶، اسنودن در نشریه هنر فناوری نوشت که او هیچ مشکلی برای یافتن کار ندارد زیرا او یک «جادوگر کامپیوتر» است. دیری نپایید که او به عنوان یک کارمند مبتدی در یک تیم عالی کامپیوتر نظرها را به خود جلب نمود. اسنودن به مدرسه سری سیا برای متخصصین فناوری فرستاده شد.

زندگینامه ادوارد اسنودن

او در آنجا برای ۶ ماه در هتل اقامت نمود و یک برنامه آموزشی تمام وقت را دنبال کرد. سازمان سیا در مارس ۲۰۰۷ اسنودن را با مصونیت دیپلماتیک در ژنو سوئیس مستقر نمود، مسئولیت او حفاظت از امنیت شبکه کامپیوتری بود. با مأموریتش در سفارت آمریکا در سازمان ملل، یک آپارتمان چهار اتاق خوابه در نزدیکی دریاچه ژنو در اختیار او قرار گرفت. بنا به گفتهٔ گلن گرینوالد، در این زمان اسنودن یک «متخصص فنی عالی سایبری» در آمریکا به حساب می‌آمد و توسط سیا دست‌چین شده بود تا رئیس‌جمهور را در گردهمایی ۲۰۰۸ پیمان ناتو در رومانی پشتیبانی نماید. اسنودن تجربه کارش با سیا در ژنو را آموزنده توصیف می‌کند؛ یک‌بار مأمورین سیا یک بانکدار سوئیس را مست کرده و تشویقش می‌کنند که اتومبیل را به سوی خانه‌اش رانندگی کند و هنگامی که پلیس او را متوقف می‌نماید سیا پیشنهاد می‌کند که او را از این مخمصه نجات دهد در صورتی که بانکدار خبرچین سازمان بشود.

 

کسب عناوین مختلف

در ۳۰ اوت ۲۰۱۳ سه نهاد مدنی ضد فساد آلمان به نام‌های «شفافیت بین‌الملل»، «انجمن دانش‌پژوهان آلمان» و «حقوقدانان علیه سلاح اتمی» با اهدای جایزه افشاگران (به انگلیسی: Whistleblower) به برنامه نویس معروف از عمل وی در راستای دفاع از حقوق شهروندی تقدیر کردند. از نظر این سه نهاد، ادوارد اسنودن در راستای تأمین منافع عمومی عمل کرده‌است.مرسی که تا پایان این مطلب با سایت ماندگار تاریخ ما همراه بودید.

منبع ویکی‌پدیا راسخون
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.